Ferrari SP1
Coachbuilding gebeurt meestal niet door een merk dat wagens in serie produceert, maar Ferrari heeft het toch eens geprobeerd.

Bij coachbuilding wordt meestal een dure luxewagen van een of ander prestigemerk genomen en wordt de wagen grondig onder handen genomen, door op ongeveer elk gebied aanpassingen te maken. Voorbeelden daarvan zijn de Rolls-Royce Hyperion door Pininfarina of de Maseratio Bellagio Fastback. Ook op basis van Ferrari’s werd er al eens gecoachbuilt met als uitkomst de Pininfarina P4/5 of de Vandenbrink GTO. Zoals je ziet werd coachbuilding vooral door bedrijven gedaan, die zelf geen auto’s produceren. Deze bedrijven slaan daar munt uit, dus Ferrari dacht allicht, laten we zelf aan coachbuidling doen, 2 maal winst.

Het programma van Ferrari dat aan een soort van coachbuilding doet heet “Portfolio” en laat toe extreem rijke Ferrari-eigenaars bij geselecteerde designstudio’s zoals Zagato, Pininfarina en Fioravanti, hun eigen Ferrari te laten ontwerpen. Het Portfolio-programma zal 1 maal per jaar een wagen leveren, om het programma enorm exclusief te maken.

De basis van het eerste project van Portfolio is de Ferrari F430. De wagen die na verschillende ingrepen uit de Ferrari-stallen kwam gerold heet de SP1 – Special Project Number 1. Voor de rest weten we eigenlijk niet veel, aangezien de foldertjes over deze wagen exclusief voor de eigenaar van deze wagen – Junichiro Hiramatsu – bestemd zijn.