Vrouwen en auto’s is voor velen een ideale combinatie, daarom deze Miss Tuning kalender 2009. Zoek zelf maar uit welke foto bij welke maand hoort.
Gerelateerde artikels
Met sterk stijgende brandstofprijzen en de zorg om het milieu steeds belangrijker wordt, is zuinig(er) rijden een noodzaak.
Stel je voor: je gaat op pad en geniet van de soepele werking van je auto, zonder al te veel geld uit te geven aan benzine en zonder een schadelijk spoor van uitstoot achter je te laten.
Dit artikel is je gids in de wereld van zuinig rijden. We zullen je niet de les lezen over zuinigheid, maar enkele tips met je delen die zullen helpen om zo zuinig mogelijk rond te rijden. Zo kan de brandstofkost tot 30% lager uitvallen. Tevens kan je daardoor de levensduur van uw ijzeren ros verlengen. En een steentje bij te dragen aan het milieu.
Ben je klaar voor deze reis? Door deze eenvoudige tips te volgen, bespaar je niet alleen geld, maar krijg je ook een gevoel van vertrouwen en controle over je auto.
- Plan je route Plan voordat je op reis gaat je route met behulp van navigators of kaarten. Vermijd files, verkeersopstoppingen en verkeerslichten, die het brandstofverbruik verhogen.
- Handhaaf een optimale snelheid Rij met een constante snelheid en vermijd plotseling optrekken en afremmen. De optimale snelheid voor zuinig rijden ligt meestal tussen 80 à 90 km/u.
- Gebruik hogere versnellingen Schakel zo vroeg mogelijk naar een hogere versnelling. Lagere versnellingen belasten de motor meer, waardoor het brandstofverbruik toeneemt.
- Controleer de bandenspanning Een verkeerde bandenspanning kan het brandstofverbruik met 3-5% verhogen. Controleer de spanning regelmatig en onderhoud deze volgens de aanbevelingen van de autofabrikant.
- Minimaliseer het gebruik van airconditioning Airconditioning verbruikt veel energie, waardoor het brandstofverbruik toeneemt. Gebruik hem alleen bij warm weer en probeer hem niet op vol vermogen in te schakelen.
- Houd uw auto in goede staat Laat je auto regelmatig onderhouden: vervang olie, filters en bougies. Een vervuild brandstoffilter kan het brandstofverbruik met 10% verhogen.
- Vermijd overbelasting Overbelast het voertuig niet: overgewicht verhoogt de belasting op de motor en verhoogt het brandstofverbruik.
- Gebruik cruise control Cruise control helpt je om een constante snelheid aan te houden, wat bijdraagt aan zuinig rijden.
- Zet de motor uit bij verkeerslichten Als je langer dan 1 minuut moet wachten, bijvoorbeeld bij verkeerslichten, zet dan de motor uit.
- Kies brandstof die zuinig is Gebruik benzine of diesel die voldoet aan de aanbevelingen van de autofabrikant.
De auto start niet. Raak niet in paniek en geef de accu de schuld. De echte boosdoener kan een defecte starter zijn!
In artikel vertellen we meer over:
- Wat is een starter en hoe werkt hij?
- Welke symptomen duiden op een defecte starter?
- Is het de moeite waard om de starter te repareren of is het beter om hem te vervangen?
- Hoe vervang je de starter zelf met eenvoudig gereedschap?
- Welke problemen kunnen zich voordoen bij het vervangen van de starter?
- Tips en advies over het repareren en vervangen van de starter.
Wat is een starter en zijn functies
De starter is een onmisbaar onderdeel van het ontstekingssysteem van je auto. Hij zorgt ervoor dat wanneer je de sleutel in het contact draait of op de startknop drukt:- De startmotor wordt aangedreven.
- De krukas van de motor met voldoende snelheid draait.
- De motor start en begint te draaien.
- Elektromotor: zet elektrische energie om in mechanische energie.
- Solenoïde: regelt het intrekken van het aandrijftandwiel van de starter en het sluiten van de contacten van de elektromotor.
- Aandrijfrondsel: brengt de roterende beweging van de starter over op het vliegwiel van de motor.
- Startrelais: voorziet de starter van stroom wanneer het contact wordt ingeschakeld.
Symptomen van een startmotorstoring
Een startmotorstoring kan zich uiten in de volgende symptomen:- De motor start niet: – Het meest voorkomende teken. – Er is een klikkend geluid of stilte hoorbaar wanneer de sleutel wordt omgedraaid. – De accu is opgeladen en andere elektrische apparaten van het voertuig werken.
- Ongelijkmatig starten: – De motor start moeizaam, vertraagd of schokkerig. – De startknop moet meerdere keren worden ingedrukt.
- Klikgeluid: – U hoort een klikkend geluid wanneer u probeert te starten. – Dit is een indicatie van een defecte elektromagneet of relais van de starter.
- Knarsend geluid: – Er is een knarsend geluid hoorbaar bij het starten. – Dit is een indicatie van een versleten aandrijftandwiel.
- Vrijlopen: – Er is een jankend geluid hoorbaar bij een startpoging. – De starter draait het vliegwiel niet.
- Startmotor schakelt niet uit: – Motor blijft draaien nadat de startknop is losgelaten. – Dit is een teken van een vastzittende solenoïde.
- Rook bij het starten: – Er komt rook onder de motorkap vandaan bij een startpoging. – Dit is een indicatie van kortsluiting of oververhitting van de starter.
- Olie: – Er zijn oliesporen zichtbaar op het starterhuis. – Dit is een teken van olielekkage van de motor.
Is het de moeite waard om de starter te repareren?
Het kan de moeite waard zijn om de starter te repareren als:- De starter een eenvoudig ontwerp heeft.
- Je elektrische reparatievaardigheden hebt.
- De fout gemakkelijk kan worden hersteld (bijvoorbeeld door het relais te vervangen).
- Moderne starters zijn moeilijk te repareren.
- De kosten van reserveonderdelen kunnen vergelijkbaar zijn met de kosten van een nieuwe starter.
- Onjuiste reparaties kunnen tot nog meer problemen leiden.
De starter eigenhandig vervangen
De starter vervangen is een haalbare taak voor een ervaren automobilist. Informatie over het vervangen van de starter van autodoc.be. Benodigd gereedschap:- Een set dopsleutels
- Mogelijk een set dopsleutels
- Schroevendraaier
- Tang
- Momentsleutel (aanbevolen)
Instructies voor het vervangen van de starter:
- Voorbereiding Koppel de accu los. Verwijder de “-” pool van de negatieve pool van de accu. Verwijder vervolgens de “+” aansluiting van de pluspool. Zoek de starter. Bevindt zich meestal tussen de motor en de transmissie. Draai de bevestigingsbouten van de starter los.
- De starter demonteren Maak de draden van de starter los. Onthoud of schets de volgorde van aansluiting om ze niet te verwisselen bij het opnieuw monteren. Koppel de voedingskabel los van het oprolrelais. Koppel de voedingskabel van de starter los. Verwijder de starter. Draai ten slotte de bevestigingsbouten van de starter los. Verwijder de starter voorzichtig uit zijn zitpositie.
- De nieuwe starter installeren. Plaats de nieuwe starter in de zitting. Zet de starter vast met de bevestigingsbouten. Draai de bouten vast met een momentsleutel als u die hebt. Neem het aanbevolen aandraaimoment in acht. Sluit de draden aan. Sluit de voedingskabel aan op de starterterminal. Sluit de voedingskabel aan op het oprolrelais. Sluit de overige draden aan en controleer ze aan de hand van je schema of aantekeningen.
- Voltooiing Sluit de accu aan. Sluit eerst de “+” pool aan op de positieve pool van de batterij. Sluit vervolgens de “-” pool aan op de negatieve pool. Start de motor. Probeer de motor te starten. Als de motor niet start, controleer dan of de draden goed zijn aangesloten.
- Aanbevelingen Zorg ervoor dat u de gebruikershandleiding van uw voertuig leest voordat u de starter vervangt. Gebruik alleen vervangingsonderdelen van goede kwaliteit. Wees voorzichtig bij het loskoppelen en aansluiten van draden. Neem de tijd en doe alles zorgvuldig. Als u niet zeker bent van uw kunnen, neem dan contact op met een vakman.
Mogelijke problemen bij het vervangen van de starter
- Bij sommige voertuigen kan de toegang tot de starter moeilijk zijn vanwege de locatie of andere onderdelen.
- Gecorrodeerde bevestigingsbouten van de starter kunnen het moeilijk maken om de starter te verwijderen.
- Verkeerde bedradingsaansluitingen kunnen kortsluiting veroorzaken en de starter beschadigen.
Tips voor het repareren en vervangen van de starter
- Controleer de accu voordat u de starter vervangt. Een lege accu kan soortgelijke symptomen hebben als een defecte starter.
- Reinig de accupolen. Geoxideerde polen kunnen startproblemen veroorzaken.
- Laat uw auto regelmatig onderhouden. Dit helpt storingen aan de starter en andere onderdelen voorkomen.
- Gebruik kwaliteitsgereedschap. Het verkeerde gereedschap kan de starter of andere onderdelen beschadigen.
Behaalde BMW wederom de #1 positie in de Belgische autoverkoop 2023? En hoe groot is het aandeel van de (zakelijke) EV geworden?
Bij de start van het nieuwe jaar kijken we nog even terug naar de Belgische autoverkoop 2023. Na enkele moeilijke jaren (corona + Oekraïne) lijkt er terug zicht op beterschap. Zo werden er maar liefst 476.675 nieuwe personenwagens ingeschreven. Procentueel gezien is dat 30% beter dan het jaar voordien! Al stond 2022 wel grotendeels in het teken van allerhande leveringsproblemen (oa tekort aan halfgeleiders). Als we deze trend aanhouden komen de gouden jaren (zoals 550.000 stuks in 2019) misschien wel terug. Ongeveer 690.000 wagens werden tweedehands ingeschreven in 2023.
Geheel volgens de actuele tijdsgeest (lees: wijzigende fiscaliteit) is elektrificatie ook voor de autoverkoop 2023 hét toverwoord. Ongeveer 21% was een plug-in hybride wat maar nipt meer is dan de zuiver elektrische wagens (19,6%). De klassieke hybride nam vorig jaar 7,6% van de verkoop voor zijn rekening terwijl diesel naar een absoluut dieptepunt (8,8%) zakt. De klassieke benzinemotor was vorig jaar goed voor 42% van de verkoop. Het aandeel van wagens op LPG, CNG en waterstof is verwaarloosbaar.
Het officiële Febiac cijfermateriaal geeft ons de volledige statistieken: