De financiële crisis laat zich voelen, want in de eerste negen maanden van 2008 is de autoverkoop in Europa 4,4% lager uitgevallen dan vorig jaar. De verkoop in september (1.300.000 stuks) was de slechtste verkoop in september sinds 1998.

De consument is blijkbaar minder en minder geneigd grote aankopen nu te doen, wat onder andere te wijten is aan het feit dat de grote aankopen moeilijker en moeilijker gefinancierd geraken. De gevolgen van de kredietcrisis komen hard aan bij de autosector, terwijl de autosector niet in staat is veel geld vrij te maken, aangezien ze nieuwe modellen moeten ontwikkelen, die aan de CO2-normen van de EU voldoen.

In Italië, Spanje en Engeland is de verkoop sterk teruggevallen. België scoort 3,35% meer verkopen. Opvallend is dat de Oost-Europese landen meer auto’s kopen. Zij kunnen blijkbaar wel wagens kopen, want in Tsjechië kwam er 10% meer autoverkeer op de baan.

Nederland doet het redelijk goed met een stijgende verkoop van 1.2%. De maand september was zelfs 2.2% beter dan september vorig jaar.

De meeste wagens die verkocht worden zijn kleine en lichte modellen. Smart kan een stijging van 15% noteren, MINI 9%. Dacia takes the lead en tekent een stijging op van maar liefst 40%. Alfa Romeo – maar het heeft al een kleine wagen klaarstaan – moet 30% inboeten, Toyota 13% en Volvo 11%.