Volkswagen heeft de Phaeton een facelift gegeven. De veranderingen blijken vooral onderhuids te liggen.

Het verschil aan de buitenkant is moeilijk te herkennen, maar het gaat hier over de grille die lichtjes wijzigde, zeer lichtjes. Verder kan de Phaeton nu geleverd worden met 3 extra soorten velgen gaande van 17 tot 19″. Ook de buitenkant kan een ander kleurtje krijgen, zijnde Silver Leaf Metallic, Beryllium Grey Metallic en Mocca-antraciet pareleffect. Aan u de keuze!

De veranderingen binnenin en onder de motorkap zijn net iets ingrijpender. Zo werd het gamma leder- en houtbekleding uitgebreid en werden er maar liefst 2 nieuwe entertainmentsystemen in de wagen geplaatst. De entertainmentsystemen in kwestie werden RCD 810 en RNS 810 genoemd. Het laatste is het meest uitgebreide en beschikt over de laatste navigatiesoftware, speciale speakers, Bluetooth, TV, een touchscreen en 30Gb geheugen. De middenconsole werd geheel herzien, een foto daarvan vind je hieronder.

Onder de motorkap kan vanaf nu een nieuwe motor komen te liggen. Het gaat hier om een 3.6l FSI-motor met 280 pk. Deze motor moet de huidige V6-motor met 241 pk vervangen. Het koppel van de nieuwe motor bedraagt 360Nm, weze het wel tussen 2.500 en 5.000 toeren. De motor werd aan een automatische zesbak gekoppeld, die de kracht op alle vier de wielen overbrengt. 100km/u kan na 8,6 seconden bereikt worden, de topsnelheid is naar aloude – lees: belachelijke – gewoonte beperkt tot 250km/u. De motor werd krachtiger, maar toch minder vervuilend. Daar waar de vroegere CO2-uitstoot 288g per gereden kilometer bedroeg, is dat nu slechts 273 gram. De andere motoren uit het gamma blijven hetzelfde, dat zijn een V8 met 355 pk, een W12 met 450 pk en een V6 TDI met 233 pk.

En terwijl we wachten op de kleine Phaeton, enkele foto’s van de facelift: