De dubbele koppeling kennen we al van de BMW M3 en van Porsche, nu wil ook Mercedes dergelijke versnellingsbakken.

Niet alleen BMW en Porsche hadden trouwens een dubbele koppeling, ook de Ferrari California zal zo’n koppeling krijgen. De dubbele koppeling is een systeem waarbij de volgende versnelling reeds draaiende is en er eigenlijk niet van versnelling maar van koppeling veranderd word. Het is een ingenieus systeem dat enkele tienden van de schakeltijd aftrekt. Of dit een echt noodzakelijke evolutie is, daar ben ik niet zeker van, maar de toepassing ervan op sportwagens lijkt mij meer dan normaal.

Mercedes wil, net zoals BMW en Volkswagen de dubbele koppeling zelf produceren – BMW doet dat momenteel niet zelf. Het is de bedoeling dat deze dubbele koppeling eerst zijn ingang zal vinden op de sportievere modellen en op termijn ook op alle andere modellen. Dit zou samengaan met de groene trend van start-stop-systemen en dergelijke. Op termijn zouden de dubbele koppelingsbakken van Mercedes zelfs 8 versnellingen moeten krijgen, lekker ecologisch, zonder de prestaties aan te tasten. Kortom: zoals het hoort!