Omdat de Porsche Cayenne niet bepaald een offroader is en omdat speciale versies de verkoopcijfers doen stijgen, heeft Porsche beslist met de Porsche Cayenne Transsiberian op de proppen te komen.

De Porsche Cayenne S Transsiberia is uiteraard afgeleid van de gelijknamige race die begint in Moskou en eindigt in de Mongoolse hoofdstad Ulan Bator. De 7000 km tussen beide steden staat gekend als ‘ruig terrein’ en een aangepaste wagen is daar een noodzaak.

De aanpassingen kan je onder andere zien op de foto hierboven, waar duidelijk te merken is dat er 4 schijnwerpers op het dak staan. Aangezien de wegen daar behoorlijk onverlicht zijn, kan dat al eens van pas komen. In Europa is dergelijke verlichting echter illegaal, behoorlijk nutteloos gadget dus. De striping op de zijkant van de wagen toont duidelijk dat het om een Transsiberian gaat. De 18″ velgen worden in een andere kleur gespoten dan de carroserie, net zoals de luchtinlaat, buitenspiegels en dakspoiler. Smaakvol? Ik vind van niet.

De actieve demping op de Porsche Cayenne S Transsiberian zorgt voor een constante wagenhoogte en een continue aanpassing van de demping om het duiken van de voorzijde tot een minimum te beperken. 62% van het koppel gaat naar de achterwielen, de voorwielen krijgen -uiteraard- de rest. Als de bestuurder de wagen laat weten dat hij lage toeren gaat doen, schakelt de auto over op de offroad-modus van het ABS, wat voor een grotere bodemvrijheid zorgt.

Voor de ‘echte offroader’ is er nog het Offroad Technology Package met een elektronisch sperdifferentiaal op de achterzijde, dat door de bestuurder kan ingeschakeld worden. De onderkant werd verder verstevigd voor het ruige werk en verder zal je met het Offroad Technology Package ongeveer overal logootjes vinden met Transsiberian op.

De aandrijving van de Porsche Cayenne S Transsiberian gebeurt met de 4.8l V8-motor uit de Porsche Cayenne GTS. 405Pk en 500Nm dus. 100km/u bereik je na 6 seconden en als je blijft gas geven kan je normaal 253km/u aantikken.