Grote Prijs van Europa
Jarenlang werd de GP van Europa gereden op de Nürburgring te Duitsland; maar daaraan komt morgen een einde. Dan zal de 12e GP van het seizoen gereden worden op een spiksplinternieuw parcour in Valencia. In een ver verleden was Spanje al 2x gastland voor deze GP, in 1994 en 1997. Het parcour heeft veel weg van de GP in Monaco, maar de glits en glamour heeft het zeker niet.

Een Formule 1 race op een nieuw parcours is altijd iets speciaals, zowel voor de rijders als voor de kijkers. Dit parcour kan omschreven worden als een snel stratenparcour, met genoeg inhaalmogelijkheden tijdens de hele race. Qua moeilijkheidsgraad ligt het tussen makkelijk en moeilijk, enkel de combinatie tussen de hoge snelheden en het veelvuldig gebruik van de remmen kan voor de nodige tussenkomsten zorgen van de safetycar.

Vorig jaar was de GP van Europa er één waar nog veel over nagepraat werd. Net voor de start werden de 22 rijders getrakteerd op een reuze regenbui. Toenmalig interim-Spykerrijder Markus Winkelhock had als enige een set regenbanden voor de start, en kon dus erg snel vorderen in de stand. Nadat alle toppers in de grindbak schoven reed de Duitser zelf even aan kop, wat een unicum voor het Spykerteam was. Fernando Alonso won uiteindelijk toch, met achter hem Felipe Massa.

In de kwalificaties van vrijdag en zaterdag zagen we alweer opmerkelijke dingen. Zo reed Vettel – Torri Rosso! – tot 2x toe een beste tijd. In de 2e vrije oefensessies en in de Q2, jammerlijk kon hij deze goede prestaties niet doortrekken, en strandde hij op een 6e plaats in de eindkwalificaties. Robert Kubica reed in Q3 als eerste de scherpste tijd, maar die werd met een halve seconde verminderd door het wonderkind van McLaren, Lewis Hamilton. Gelukkig voor Ferrari vloog Massa in de eerste sector als het ware over het parcours, zodoende deze de pole verkreeg. Teamgenoot Kimi start van op plek 4, met naast hem zijn landgenoot Kovalainen.

Prognose: Het team dat de GP van Europa zal winnen wint niet alleen de eerste GP in Valencia, maar zal sowieso groeien in het vertrouwen. Tijdens de mid-seizoensvakantie werd er nog heel wat getest, en we zullen zien welk team het meeste progressie heeft gemaakt. Sowieso mogen we de topteams, Ferrari en McLaren, voorin verwachten, tezamen met de Renault van Alonso (12) en de BMW’s van Kubica en Heidfield (9). De hamvraag voor deze race is: “Kunnen de Torro Rosso’s van Vettel en Bourdais hun goede kwalificatietijden doortrekken tot in de race?”