Kort na de onthulling van de Opel Insignia… de Opel Insignia Sports Tourer.

De Opel Insignia Sports Tourer is 8 cm langer dan de Opel Insignia Sedan/hatchback, ook al is de wielbasis even lang. Dit zie je dan ook duidelijk aan de achterkant die iets verder uitsteekt.

De reden waarom je een Sports Tourer versie zou kopen ligt voor de hand en is natuurlijk: de bagageruimte. 540l kan je in de koffer van de break-versie kwijt, weliswaar als het afdekscherm is opgerold. Met de komst van de Insignia Sports Tourer komen er nog eens twee motoren – een turbobenzine en een turbodiesel – bij het huidige gamma, wat het totaal op 9 verschillende motorisaties brengt. In de nabije toekomst wordt er normaal nog een ecoFlex-motor gelanceerd.

De prijzen zijn helaas nog niet bekend, maar deze wagen wordt binnen ongeveer 2 maanden op het autosalon van Parijs voorgesteld, tegen dan weten we het zeker. Al is de kans redelijk groot dat we het sneller zullen weten.

Onder de foto’s kan je het persbericht terugvinden met alle informatie over de Opel Insignia Sports Tourer.

Opel Insignia Sports Tourer – De nieuwe stationwagon in elegante en sportieve outfit* Derde carrosserievariant van de Insignia debuteert op Paris Motor Show
* Twee motoren toegevoegd, beschikbaar op alle Insignia-modellen

Opels nieuwe stationwagon, die zal worden onthuld op de Paris Motor Show (4-19 oktober), bevat de allerlaatste technologieën, is verpakt in een sportief, hoogwaardige carrosserie en laat dat zien in zijn naam: Insignia Sports Tourer.

De Insignia Sports Tourer komt op de Europese markten beschikbaar vanaf de lente van 2009 en heeft hetzelfde atletische, krachtige en elegante design als zijn sedan- en hatchbackbroers. “Maar”, zegt Mark Adams, Vice President van GM Europe Design, “dit is een op zichzelf staand model en niet gewoon een stationwagonuitvoering van de sedan. De carrosserie vanaf de B-stijl naar achter is zelfs uniek voor de Sports Tourer. We hebben er ook voor gezorgd dat zijn design een combinatie is van de artistieke lijnen en technische precisie die terug te vinden zijn in de sedan- en hatchbackmodellen.”

De ontwerpers hebben de achterkant van de Sports Tourer een unieke, maar samenhangende uitstraling meegegeven door de ‘ingepakte’ achterklep ver in de flanken door te trekken en deze te accentueren met de grote, kenmerkende en volledig geïntegreerde achterlichten.

Deze dynamische uitstraling omvat een interieur dat vijf inzittenden royaal van ruimte voorziet en een bagageruimte met een volume van maar liefst 540 liter. De Sports Tourer heeft dezelfde wielbasis (van 2,74 meter) als de sedanmodellen en is 80 mm langer met een totaallengte van 4,91 meter.

Twee nieuwe motoren – een kleinere turbobenzinemotor en een nieuwe turbodiesel – zullen de zeven motoren aanvullen die al beschikbaar waren vanaf de introductie van de sedanmodellen.

Verder zal het gamma in de nabije toekomst vervolledigd worden door een ecoFLEX variant met een opvallend laag brandstofverbruik en lage CO2-uitstoot.

“Behalve vooruitstrevende technologieën en hoge veiligheidsnormen vertegenwoordigt de elegante Opel Insignia Sports Tourer duidelijk de strategie van Opel om innovatie en aantrekkelijk design toegankelijk te maken”, zegt Alain Visser, Chief Marketing Officer voor GM Europe.

Zijn nieuw ontwikkelde chassis, ontworpen om een hogere graad van veiligheid en comfort te bieden, kan zelfs nog worden verbeterd met behulp van het innovatieve, geïntegreerde FlexRide mechatronic-systeem dat de stabiliteit verhoogt en real-time, elektronisch gestuurde demping mogelijk maakt. FlexRide biedt de bestuurder ook de keuze tussen drie rijmodi. Behalve de standaard aanpasbare modus, kan de bestuurder kiezen voor een comfortgerichte modus (‘Tour’) of een Sport-instelling. De Sport-modus maakt de rijervaring met de Insignia Sports Tourer actiever, aangezien de instelling van de met elkaar verbonden functies zoals besturing, gasklepbediening, demping en zelfs de dashboardverlichting, er door worden gewijzigd. Bovendien kunnen Insignia-klanten kiezen voor het nieuwe, verfijnde adaptieve 4×4-systeem, dat het koppel proactief verdeelt om een uitstekende stabiliteit te verzekeren, tegelijk optimale grip te bieden en de besturingseigenschappen op alle soorten wegen te verbeteren.

De introductie van de Sports Tourer profiteert van de vele technologische snufjes die al bij de introductie van de Insignia werden getoond, zoals de innovatieve ‘Opel Eye’-camera, die verkeersborden leest en onthoudt en bestuurders waarschuwt wanneer ze zich per ongeluk buiten hun baanvak begeven. Andere innovatieve kenmerken zijn de nieuwe generatie AFL-koplampen, die zich aanpassen aan de actuele verkeersomstandigheden, met negen verschillende verlichtingsfuncties, en de bijzonder rugvriendelijke, orthopedisch gecertificeerde ergonomische sportstoelen.

Net zoals de sedan- en hatchbackmodellen werd de Insignia Sports Tourer ontwikkeld in het Design and Engineering Center van GM Europe in Rüsselsheim. Hij zal ook worden gebouwd in de fabriek in Rüsselsheim, een van de modernste en efficiëntste fabrieken ter wereld.