Vandaag heeft Volkswagen de officiële gegevens van de Volkswagen Golf VI losgelaten op de wereld. Wij laten ze op onze beurt los op u!

Volkswagen begint haar persbericht met enkele feiten. Ten eerste is het zo dat de nieuwe Golf de designrichting aangeeft die Volkswagen de komende jaren zal volgen. Verder is het ook zo dat alle systemen die VW ontwikkelde (TDI, TSI en DSG) een beter verbruik krijgen, ongeveer 28% minder dan normaal. Ten laatste wou Volkswagen nog even mededelen dat de Golf VI de eerste Golf is die een ‘adaptive chassis’ en automatische afstandcontrole heeft. Zo, dat weet u nu ook.

Niet alleen ACC (automatic distance control) en DCC (adaptive chassis control) hebben hun weg naar de VW Golf gevonden, ook de welbekende park steering assistant is verkrijgbaar op de VW Golf. Ook aan de veiligheid is gedacht en niet een beetje. De nieuwe veiligheidsgadgets op deze Golf (ze zijn overigens allemaal standaard!):

  • een nieuw en verfijnd ESP-systeem
  • het design is crashbestendiger
  • zeven airbags (waarbij zelfs aan de knieën gedacht is)
  • WOKS – een systeem dat je hoofd steun biedt en een whiplash voorkomt
  • gordel detector – zo weet je of de kinderen op de achterbank de gordel dragen
  • lichten die ook overdag aanstaan

Over het design zegt de ontwerper, Walter de Silva zelf: alle elementen van de Golf werden herbekeken. De kernelementen werden in een nieuwe huid gestopt. De Golf is nu sportiever en opvallender dan ooit. Het verschil met de VW Golf V is énorm. Maar genoeg over de buitenkant, u ziet zelf ook wel de uiterlijke stijlkenmerken van de VW Scirocco.

Het interieur van de nieuwe Golf is volledig vernieuwd, met bijzondere aandacht voor de vlakke oppervlakten en extra mogelijkheden, zowel visueel als tastbaar. De layout van veel instrumenten en de details zoals de chrome accenten zijn direct van de VW Passat CC afgeleid. Zo lijkt het dat je effectief in een wagen zit, die zich enkele segmenten hoger bevindt in het gamma. Ik begrijp echter niet vanwaar ze dat halen, na een kort vergelijk tussen de foto’s van beide wagens hun interieur. Ook het touchscreen van VW zal van de partij zijn!

Niet enkel aan de mooie looks is gedacht, als het op het interieur aankomt, maar ook aan de rust binnenin. Volkswagen heeft er alles aan gedaan om deze wagen zo geruisloos mogelijk te maken, zelfs de zijspiegels een andere vorm gegeven, die betere acoustische eigenschappen bezit. Banden die stilletjes rollen en nieuwe motorisolatie zijn uiteraard de meest ingrijpende veranderingen.

Ook motorisch zijn er enkele veranderingen doorgevoerd. Alle motoren voldoen aan de Euro5-norm. Als de Golf VI op de markt komt, zal dat zijn met vier benzinemotoren, 80 en 102 pk sterk voor de atmosferische blokken en de 1.4TSI motor met ofwel 122 ofwel 160 pk. Deze vier benzinemotoren zijn stuk voor stuk zuiniger geworden.

Wie liever dieselt – ook al is dieselen heden ten dage een vies woord geworden – kan op een 2.0 TDI motor rekenen, met ofwel 110 ofwel 140 pk. Hier is het verbruik afgenomen tot onder de 5l/100km.

Normaal wordt deze wagen begin oktober op de markt losgelaten in oktober. Daarna volgen respectievelijk Afrika, Azië, Australië en Noord-Amerika. Beginprijs: €16.500, weze dat wel op Duits grondgebied.

Nu enkel nog wat foto’s in HQ en u weet alles over de nieuwe Volkswagen Golf VI.