Milieuvriendelijkheid en prestaties combineren, allemaal goed en wel, maar zelden gebeurde het zo efficiënt als in de Lightning GT. Tijd voor een voorstelling.

Lightning is een bedrijf, gelocaliseerd in Peterborough, Cambridgeshire, dat gespecialiseerd is in het bouwen van elektrisch aangedreven wagens. Dit bedrijf wil de eerste supercar bouwen die geen enkele uitstoot met zich meebrengt. Het lijkt dat Lightning in haar opzet geslaagd is.

Deze wagen bezit 30 batterijen, genereert 36kW en kan in slechts 10 minuten volledig opgeladen worden. Klinkt te optimistisch zou je denken. Neen hoor! Met de hulp van ‘regenerative braking’, kan de wagen ongeveer 300 kilometer afleggen, met een 0-100 tijd van minder dan 4 seconden. De aandrijving gebeurt door vier verschillende motoren, elk geplaatst in 1 van de wielen.

Of deze wagen er uiteindelijk komt, zal afhangen van potentiële investeerders, maar mijns inziens zullen er genoeg potentiële investeerders zijn, als de wagen effectief kan presteren wat er gezegd wordt.

Dan nog even over de buitenkant: wat ziet die wagen er goed uit! De achterkant lijkt sportief en toch tegelijkertijd klassiek. Ik ben er helemaal weg van, vandaar ook de foto hierboven. Ook de voorkant mag er wel wezen! Ergens heeft die wel iets weg van een Aston Martin en dat is nooit mis natuurlijk. Miauwkes!

Het bedrijf zegt dat het bezig is met het ontwikkelen met de wagen, maar dat de prestaties nog niet volledig vastliggen. De doelstellingen van deze wagen staan hier alvast op een rijtje:

100% ELECTRIC POWER

UNCOMPROMISING PERFORMANCE – 0 tot 100 moet kunnen in minder dan 5 seconden, het streefdoel blijft wel lager dan 4 seconden.

COMMANDING PRESENCE – Luxueuze binnenkant, de buitenkant zal gemaakt worden uit carbon/kevlar, om een impressionant statement te maken, tijdens het voorbijrijden.

EXEMPT FROM ROAD CHARGES – mensen die een Lightning GT kopen, zouden niet langer een tax moeten betalen voor milieuvriendelijkheid, aangezien deze wagen niets uitstoot.

PHENOMENAL ECONOMY – deze wagen zou 10 keer goedekoper moeten zijn om mee te gaan rijden, dan de huidige gemiddelde wagen. Elektriciteit zou de grootste kost moeten worden, die ineens niet zo groot zal zijn. 2.2pence per mijl is hun streefdoel. 26,4pence wordt er nu gemiddeld betaald per mijl.

SAFER THAN THE AVERAGE – Deze wagen gebruikt dezelfde technologie als men in de F1 gebruikt om de chauffeur te beschermen. Hierover heeft het bedrijf heel wat te zeggen:

Electric vehicles have maximum available power at the wheels at any speed, unlike a petrol engine where maximum power is only obtained high up in the rev range. To deliver this power to the road the Lightning will use electronically controlled traction control which negates wheel spin and unbalance in the power being applied.

The stunning performance of the Lightning GTS will likely surpass almost all large engine high performance sports cars in the 0-60mph range. The sensation of harnessing power and performance will be felt by the sheer exhilaration of the power pushing you back in your seat as the car accelerates.

Because there is no engine, the Lightning has a maintenance-free motor with just a few parts and together with the control electronics and special batteries, will not need anywhere near the servicing of other sports cars.

Hi-Pa Drive™ has recently become the choice of Volvo who has incorporated it into its ReCharge concept, launched at the Frankfurt Motor Show towards the end of last year.

SAFER – NanoSafe™ batterijen zijn veiliger en stabieler dan andere batterijene, vooral omdat ze geen gebruik maken van giftige stoffen of zware metalen.

LONGER-LASTING – NanoSafe™ batterijen hebben een levensduur van ongeveer 12 jaar, tegenover andere batterijen die meestal 3 tot 5 jaar meegaan. Na 15.000 keer opladen, heeft de batterij nog 85% van haar laadcapaciteiten.

FASTER CHARGE – Zoals eerder gezegd, moet de wagen in 10 minuten volledig opgeladen geraken.

MORE POWERFUL – Vééééééél kracht!

The compact, energy-efficient, electric wheel motors produce unrivalled levels of torque with internal heavy-duty tapered roller bearings that can withstand heavy radial loads for robust use. Yet they achieve the power to weight ratio important for the performance sports car capability of the Lightning.

Other features include total weather proofing, total energy transfer and several levels of redundancy, so any single failure will not prevent the vehicle from operating safely.

Until now, battery technology has hindered electric vehicle innovation. In 2000, US company Altairnano Inc. established a research programme to create an ultra safe, high power battery using cutting-edge Nanotechnology. The result of their hard work is the NanoSafe™ battery.

Lightning GT – Standard Features

  • Anti lock braking system
  • Traction control
  • Regenerative braking
  • Electronic door entry
  • Programmable external engine sound generator
  • Central door locking
  • Alarm and immobilizer
  • Electric windows
  • Acoustic information and entertainment system
  • Part leather/alcantara sports seats
  • Forged alloy wheels
  • Tinted windows
  • Home based charging system (EVCS) with integral safety features
  • Hella focused beam halogen headlamps
  • LED taillights, front, rear and side-mounted lights

Colours

  • Available in Electric Lightning Blue, black and silver as standard (as shown)

Options & accessories

  • Air conditioning
  • Tyre pressure and temperature monitoring system
  • Satellite navigation system
  • Non standard colour / metallic paint
  • Full leather trim
  • Mobile charging system
Car Fuel type CO2 rating Offset cost Green rating
TVR Tuscon 4.0 Targa S coupe Petrol 405g/km £59 G
Aston Martin DB9 Volante V12 Petrol 421g/km £61 G
Jaguar 4.2 XKR convertible Petrol 269g/km £39 G
BMW M3 convertible Petrol 292g/km £42 G
Toyota Prius [Hybrid] 1.5 T4 Hybrid 106g/km £15 B
Electric Lightning GT Electric Zero Zero A
Car 0-60mph Power
Jaguar 4.2 XKR convertible 5.0 Secs 420 bhp
Toyota Prius [Hybrid] 1.5 T4 10.9 Secs 76 bhp
Electric Lightning GT 4.0 Secs 700+ bhp