De BMW 3 doet al een tijdje dienst, hoog tijd voor BMW om wat aanpassingen te doen. Op de foto kan je zien dat de belangrijkste aanpassingen zich situeren aan de achterkant.

De achterlichten van de nieuwe 3-Reeks kennen we van de onlangs voorgestelde BMW 7. De achterlichten bestaan uiteraard – zoals de huidige trends het voorschrijven – uit LED-lampjes. Meer valt er over de nieuwe achterkant niet te vertellen eigenlijk, hij ziet er goed uit, niet schitterend, gewoon goed.

Het stokpaardje van BMW, beter gekend als EfficientDynamics heeft ook de 3-Reeks onder handen genomen. Een directe benzine-inspuiting (dat beest heet High Precision Injection) is énorm efficient en behoort tot de lichtste ter wereld, gewichtsbesparing is namelijk zeer belangrijk heden ten dage. De BMW 330d heeft een nieuw ontwikkelde direct ingespoten dieselmotor met een verbruik van 5,7l/100km, waartegenover toch wel 180kW en 245Pk staan. Niet mis.

Entertainment is belangrijk en daarom zorgt BMW voor een nieuw iDrive systeem met een harde schijf. Deze vernieuwde versie is weliswaar een optie, wat al heel wat minder aantrekkelijk is. iDrive komt met een 8,8 inch scherm, dat vernieuwde menu’s weergeeft. De nieuwe controller heeft een andere vormgeving, ditmaal overzichtelijker. Het navigatiesysteem ‘Professional’ beschikt over 80Gb schijfruimte voor kaarten en audiobestanden. CD’s, MP3-spelers en USB-sticks passen in de wagen.

Ook xDrive, de vierwielaandrijving van BMW is nu beschikbaar op de 3-Reeks, voor het eerst op een viercilinder diesel: de BMW 320d xDrive. De BMW 318d is vanaf nu leverbaar met een automatische zestraps versnellingsbak. De van de BMW M3 bekende DCT (Dual Clutch Transmission) is nu ook verkrijgbaar op de 335i Coupé en Cabrio.