Statistieken: dodelijke ongevallen


Elke medaille heeft zijn keerzijde. Autorijden kan fijn zijn, maar ongevallen zijn onvermijdelijk. Het aantal dodelijke ongevallen in België steeg dit jaar.

In vergelijking met onze buurlanden, loopt België redelijk hopeloos achterop, dat berekende het BIVV (Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid) samen met Etienne Schouppe, staatssecretaris. Gisteren hielden het BIVV en Schouppe het Observatorium voor Verkeersveiligheid boven het doopvont, een nieuwe institutie die moet bewerkstelligen dat de regering minder doden op haar geweten heeft.

En die nieuwe institutie zal veel werk hebben. De laatste 30 jaar daalde het aantal dodelijke ongevallen, maar die daling blijkt zich om te keren in een stijging. In 2006 vielen er 1.069 doden op de baan, amper 20 minder dan in 2005. Het aantal doden op de autosnelweg steeg tot maar liefst 150! Voetgangers en fietsers hebben sinds 2004 vaker een ongeval met dodelijke afloop.

Als we deze cijfers vergelijken met onze buurlanden, vinden we direct een reden om ons te schamen. In België vallen er gemiddeld 10,2 doden per 100.000 inwoners, in Frankrijk zijn dat er slechts 7,7, in Duitsland 6,2 (de Autobahn is dus misschien toch niet zo onveilig als vaak wordt gesuggereerd) en in Nederland 4,5. Het is duidelijk dat onze noorderburen véél beter doen dan ons. Enkel Zweden en Groot-Brittanië doen het nog beter dan Nederland. Het land met het grootste aantal ongevallen per afgelegde kilometer is Roemenië.

De oorzaak van dat hoge aantal doden is volgens het BIVV het feit dat Belgen veel te snel rijden. Met z’n allen reden we gemiddeld 78,9 km/u op plaatsen waar we 70km/u mogen rijden. Het BIVV berekende dat een snelheidsdaling van 2km/u 120 levens kan redden en dat 95 levens gered waren mocht iedereen zijn gordel gedragen hebben.

Het BIVV zal deze cijfers gebruiken om haar beleid daarop af te stemmen. Het laat nu al weten dat haar beleid vooral gericht zal zijn op jonge chauffeurs en zwakke weggebruikers. Streefdoel: maximum 500 doden op de baan tegen 2015.

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...