De komst van de Ford Focus RS konden we eerder al bevestigen, nu kunnen we al enkele officiële details prijsgeven.

Het geoefende oog zal ongetwijfeld al gemerkt hebben dat de foto’s van de Ford Focus RS van de Nürburgring komen, waar de Focus RS momenteel aan zijn proefstuk toe is. Na intensief getest, zou deze wagen tegen juli 2008 (volgende maand) moeten voorgesteld worden.

De persoon die verantwoordelijk is voor de Ford Focus RS verklaart ‘dat deze nieuwe versie nog meer een rijdersauto zal worden dan alle voorgaande RS-versies, deze wagen combineert uitstekende prestaties met typische RS-kenmerken, terwijl de auto prima geschikt is voor dagelijks gebruik’.

Looks

Deze Focus RS ziet er uiteraard een stuk agressiever uit dan de gewone Focus. Een nieuwe voorbumper met gigantische luchtinlaten en verbrede wielkasten geven een mooi idee. Helaas hebben we geen foto van de achterkant, maar stiekem hopen we op een forse achterspoiler en een flinke diffusor.

Motor

Aan het uiterlijk alleen hebben we natuurlijk niet genoeg, prestaties zijn ook belangrijk. Daarom zorgt Ford voor een 2.5l Duratec-vijfcilinder die 280Pk en 400Nm levert, die de RS leent van zijn broertje, de Ford Focus ST. Waarom een RS kopen, vraag je je dan af. Wel, de motor in de RS is zo afgesteld dat de manier waarop deze reageert op het gaspedaal anders zal zijn. We kunnen daaruit enkel afleiden dat de motor optimaler benut zal worden dan het het geval is bij de ST.

Technologie

Wat de RS nog onderscheidt van de ST is de gewichtsverdeling. Via nieuwe chassisinnovaties en een nieuw voorwielaandrijvingsysteem hebben de ingenieurs gezorgd voor een optimale combinatie. Een gelimiteerd slipdifferentieel helpt bij het behalen van de ultieme vermogen/gewichtsverhouding.