Een lange naam voor een lange wagen veronderstel ik dan, want de Bentley Continental Flying Spur is de verlengde versie van de Bentley Continental GT. Van de laatstgenoemde maakte Bentley al eerder de ‘Speed’-versie, nu was de Flying Spur aan de beurt.

De Continental Flying Spur Speed krijgt de motor die onder de motorkap van de Continental GT Speed ligt. Dit resulteert in een vermogen van 610Pk, een topsnelheid van 322 km/u en een 0 – 100 tijd van 4,8 seconden. Op de Brabus Rocket na is dit dus de snelste limousine, al kan je erop rekenen dat de Brabus Rocket een flink stuk minder luxe aan boord heeft.

De verschillen tussen de Continental Flying Spur en de Speed-versie zijn subtiel, maar voelbaar en zichtbaar aanwezig. De grille werd in donker chroom gespoten en de achterkant vertoont twee dikkere uitlaatpijpen, die het ware gelaat van deze limousine laten zien: een streling die het oog slechts even kan zien, omwille van de prestaties natuurlijk.

De Bentley Continental Flying Spur Speed staat 10mm dichter bij het asfalt op zijn Pirelli PZero banden, die de wagen netjes op de weg moeten houden. Ook een ge-update ESP-systeem draagt hier zijn steentje bij.

De prestaties hierboven lijken misschien enorm, als je weet dat deze wagen 2475kg weegt, krijg je nog meer respect voor de ingenieurs die deze massa tegen 322km/u op de weg katapulteren. Natuurlijk is er heel wat kracht nodig om deze wagen vooruit te doen gaan. Deze wagen verbruikt maar liefst 16,6l/100km gemiddeld, in de stad verbruikt deze wagen 25,3l/100km. CO2-uitstoot: 396 gram/km. Best vervuilend en duur om mee te rijden. Met dat laatste heeft geen enkele Bentley-klant een probleem, want eenmaal je een Bentley-klant bent, kan je allicht alle brandstof die je nodig hebt kopen, met dat eerste misschien wel, heel misschien wel, nee eigenlijk toch niet.

De prijs – tot op heden onbekend – zal ook niet bepaald laag zijn, maar zoals eerder gezegd, welke Bentley-klant ligt er daar wakker van?

Als je kijkt naar de foto in dit artikel (de laatste) dan merk je dat Bentley geen moeite deed om een nieuwe foto te maken. Conclusie: exact hetzelfde interieur -op die achterbank na dan;) –