De Lexus LF-A, het nieuwe racemonster van Lexus, kan je hier aan het werk zien.
Gerelateerde artikels
Voor de echte avonturiers heeft Lexus nu de stoere NX Overtrail in de aanbieding, een verhoogde uitvoering met exclusieve details.
Neen, het is geen (late) 1 april grap. De NX Overtrail is effectief de meer avontuurlijke evenknie van de huidige Lexus NX SUV! Zowaar gemaakt om ook op landelijke wegen vlot vooruit te komen. Daardoor maakt de Japanse luxewagenbouwer direct duidelijk dat diepgaand offroad avontuur niet aan de orde is.
De NX Overtrail komt met een verhoogde bodemvrijheid (15 mm) en 18” lichtmetalen velgen met dikke terreinbanden. Diverse elementen (oa buitenspiegelbehuizingen, portiergrepen, wielkastlijsten en dakrails) hebben een zwarte afwerking. En de spindelvormige grille krijgt extra nadruk dankzij een licht metallic gepolijst frame en maaspatroon!
Naast zes gekende koetswerkkleuren kan je de NX Overtrail ook in de exclusieve Moon Dessert lakkleur verkrijgen! In het interieur vinden we duotone sportstoelen en wederom een unieke afwerking voor de portierpanelen en sierlijsten terug.
De basisgedachte van de NX Overtrail mikt nog steeds op een comfortabel, ontspannend en rustgevend rijgedrag. Daarvoor rekenen ze zelfs op een innovatieve airco (met minuscule watermoleculen) die bacteriën, virussen, schimmels en nare geurtjes bestrijdt. Maar zowaar ook een hydraterend effect heeft om het haar en de huid van de inzittenden te verfrissen! Inderdaad, Omotenashi (Japanse gastvrijheid) op z’n best.
De Belgische Lexus verdeler kan de klassieke hybride NX350h Overtrail (244 pk, vanaf 74.170 euro) en NX450h+ plug-in hybride (309 pk, vanaf 79.510 euro) aanbieden. Beide uitvoeringen zijn uiteraard voorzien van vierwielaandrijving (AWD) zoals de stoere looks insinueren. Ook de achterwielophanging werd bovendien verstevigd. Voor een klassieke Lexus NX heb je 55.850 euro (NX350h FWD) nodig.
Of we een zonnige zomer tegemoet gaan moet nog blijken maar met de Aston Martin DB12 Volante hebben we alvast gepast vervoer gevonden.
Zelfs ten tijden van aprilse weersgrillen blijven we positief en kijken we uit naar een hopelijk zonnige zomer! Nog beter zou het worden met een Aston Martin DB12 Volante ter beschikking. Dat is de dakloze evenknie van de reguliere DB12 Coupé, beiden mag je gerust zien als een stevige doorontwikkeling van de DB11 basis. Hetzij met een aangedikte looks, véél moderner interieur en louter een V8 in het vooronder. Inderdaad, Aston Martin neemt stilaan afscheid van haar iconische V12 benzinemotor. In de DB11 was die nog 5.2-liter groot, voorzien van twee turbo’s maar vooral 608 pk sterk. De DB12 modellen rekenen steevast op de 4.0-liter AMG V8, met 680 pk wel potenter én tegelijk lichter.
De Aston Martin DB12 Volante is achterwielaangedreven, voorzien van een 8-traps automaat en sprint in 3,6 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt een stevige 325 km/u, geen idee wat dat moet geven met wapperende haren. Dat zijn exact dezelfde prestatiecijfers als de gesloten DB12 evenknie, opmerkelijk genoeg is de torsiestijfheid van de Volante zelfs beter (5%)! Wel is de cabriolet ongeveer 110 kg zwaarder.
De stoffen dakconstructie verdwijnt (en komt terug) in 16 seconden, desgewenst zelfs al rijdend (max 50 km/u). Maar onze Britse collega Alex Legouix van AutoTrader toont hier aan dat de knappe looks en heerlijke lifestyle karakter het best tot hun recht komen in zomerse weersomstandigheden. Toch wanneer het Belgische prijskaartje (minstens 250.000 euro), verbruik (12+ liter per 100 km) en uitstoot (276 g/km CO2) geen probleem vormen.
Bij Aston Martin Brussels en Antwerpen helpen ze je ongetwijfeld graag verder.
Nog meer videomateriaal van de Aston Martin DB12 Volante
Als eerbetoon aan een kwart eeuw Pagani Zonda komen een groep getalenteerde Italiaanse studenten met de beeldschone Alisea Concept.
Dat school niet persé saai hoeft te zijn bewijst het Istituto Europeo di Design (IED) uit Turijn. Daar mochten studenten zich namelijk uitleven aan een eerbetoon voor de Pagani Zonda die recentelijk zijn 25ste verjaardag vierde. Niemand minder dan CEO Horacio Pagani himself werkte zowaar mee aan het Alisea project!
In tegenstelling tot hedendaagse conceptmodellen bestaat de Pagani Alisea Concept zowaar effectief, er zou zelfs een werkende V12 krachtbron aanwezig zijn! Ook de LED koplampen functioneren volwaardig net zoals bepaalde aero onderdelen. Officieel beeldmateriaal van het interieur werd niet vrijgegeven, we moeten de Italianen op hun woord geloven dat de renders waarheidsgetrouw zijn.
Of de Istituto Europeo di Design leerlingen nu officieel aan de slag kunnen bij Pagani is niet duidelijk, wel oogt het project bijzonder knap op je sollicitatiebrief. Vermoedelijk blijft het ook bij slechts één exemplaar. Tenzij er natuurlijk enige interesse heerst onder het vermogende Pagani cliënteel, dan is een beperkte productie nooit veraf.
Afgezien van enkele verdwaalde one-off’s was de Pagani Zonda tussen 1999 en 2019 in productie. Ook diens opvolger, de Huayra, heeft alreeds het stokje doorgegeven aan de Utopia nieuwkomer.