Grote Prijs F1 van Spanje: Ferrari boven

Formule 1 race review
Afgelopen weekend vond op het spaanse circuit van Catalunya de 4e wedstrijd van de Formule 1 plaats. Met Spanje begon de F1 aan de Europese rondtrek. Na de race scheen de zon extra in de Ferrari stal, zij behaalden namelijk de dubbel. Kimi op het hoogste plekje, en Felipe verdienstelijk naast hem. Louis mocht naast de heren van Ferrari plaatsnemen.

Het circuit in Spanje is een recent parcours, waar er vooral snel kan worden reden – 250 km/u in de bochten – maar het is wel een lastig parcours, aangezien er maar op 1 stuk kan ingehaald worden, het laatste rechte stuk, en om dit te verwezenlijken moet je erg dicht op je voorganger zitten. Ook de remmen worden erg zwaar belast. Vorig jaar won Felipe Massa, met Hamilton in zijn zog. Lokale held Fernando Alonso werd 3e. Tevens behaalde brokkenpiloot Sato (Super Aguri) op dit Spaanse parcour zijn eerste WK punt. Het circuit wordt door alle teams veelvoudig gebruikt voor testen, dus veel geheimen heeft dit parcours niet meer voor de rijders. Voor de start was het twijfelachtig of Super Aguri wel zou meedoen aangezien de Japanners te horen hadden gekregen dat hun geldschieter, Magma Group, ermee zal ophouden. Er wordt nu koortsachtig gezocht naar vers geld om de F1 machine draaiend te houden voor Sato en Davidson.

De startgrid van zondag was Raikkonen- Alonso / Massa – Kubica / Hamilton – Kovalainen. Vanaf het startsignaal nam Kimi een vliegende start. Alonso deed een slechte zaak in de 1e bocht en liet zit passeren door Felipe Massa. Hamilton doet hetzelfde maar bij Kubica. Vettel & Sutil raken elkaar, en de wagen van Vetil wordt verdeeld over de track, wat resulteerde in een Safetycar moment. Na deze functionaliteiten kunnen de rijders weer voluit gaan. In de top-6 bleef alles ongewijzigd, bijzonder dat Alonso zo goed mee kon, jegens het feit dat zijn Renault minder ontwikkeld is dan de sterke Ferrari & McLaren. Na tien ronden duikt Alonso ook de pits in, voor een grote slok benzine, wat een goede verklaring is voor de snelle rondetijden, hij was namelijk licht gestart. 3 ronden laten beginnen ook de andere rijders aan hun pitstops. Met in totaal 66 ronden opteerde men hier duidelijk voor een 2-pitstops techniek, wat voordeel heeft in snellere rondetijden.

Het spectaculairste moment van de race is de crash van Heikki Kovalainen, die met een snelheid van 230km/u de banden ingaat. Op het eerste zicht zag het er erg uit – je kan niet meer spreken over een voorvleugel van de McLaren – maar na een grondige check-up door een dokter is het niet ernstig bevonden. Alweer een gigantische crash met goede afloop, God moet wel een fan zijn van de F1. Om de restanten te kunnen opruimen moet de Safetycar voor de 2e maal de baan op, maar pechvogel van dienst is Nick Heidfeld, die dankzij de pitstops de 1e plaats had. Zijn brandstoftank van de BMW Sauber was leeg, en hij moest wel tanken, en kreeg hiervoor een strafpentaly, weg race voor hem.

Na al deze incidenten is het weer tijd voor de race, of toch niet.. In de kop van de race gebeurd er bitter weinig. Raikkonen, Massa, Hamilton, Kubica, Alonso, Mark Webber en Jarno Trulli rijden zonder veel spanning in de kopploeg. Alonso ziet even later zijn goede racedag verknallen door een opgeblazen motor, het Spaanse publiek rouwt…

Zelfs na de 2e pitstop valt er niet veel te beleven, enkel dat de beloftevolle Jenson Button tevoorschijn komt op de 6e plaats. De onbekende Nakajima haalt zelf de 7e plaats, en wint daarmee 2 punten voor Williams.

Kimi Raikkonen finisht als 1e na een vlekkeloze race. Het kon nog sneller, maar dat was niet nodig vond de koele Fin, waarom ook een risico nemen om 10 punten te mislopen. Kimi verstevigd zijn #1 bij de rijders met deze overwinning, en loopt zo 9 punten uit op achtervolger Hamilton. Kubica en Massa zijn respectievelijk 3 & 4. Maar het seizoen is nog jong, dus er kan nog van alles gebeuren. Dankzij de Ferrari dubbel staan de Italianen nog steviger op kop bij de constructeurs. Opmerkelijk is ook dat BMW Sauber hoger staat dan de toppers van McLaren, en dit wegens het uitvallen van Heikki Kovaleinen.

Volledige uitslag:

 

nr.

coureur

team

eindtijd

verschil

rnd

1

 

K. Raikkonen

Ferrari

01:38:19.051

66

2

 

F. Massa

Ferrari

 

0:03.228

66

3

 

L. Hamilton

McLaren

 

0:04.187

66

4

 

R. Kubica

BMW Sauber

 

0:05.694

66

5

 

M. Webber

Red Bull Racing

 

0:35.938

66

6

 

J. Button

Honda

 

0:53.010

66

7

 

K. Nakajima

Williams

 

0:58.244

66

8

 

J. Trulli

Toyota

 

0:59.435

66

9

 

N. Heidfeld

BMW Sauber

 

1:03.073

66

10

 

G. Fisichella

Force India F1 Team

65

11

 

T. Glock

Toyota

65

12

 

D. Coulthard

Red Bull Racing

65

13

 

T. Sato

Super Aguri

65

 

 

 

N. Rosberg

Williams

motor

41

 

 

F. Alonso

Renault

motor

34

 

 

R. Barrichello

Honda

gevolgen botsing

34

 

 

H. Kovalainen

McLaren

crash

22

 

 

A. Davidson

Super Aguri

radiateur

8

 

 

S. Bourdais

Scuderia Toro Rosso

gevolgen botsing

7

 

 

N. Piquet

Renault

crash

6

 

 

A. Sutil

Force India F1 Team

crash

0

 

 

S. Vettel

Scuderia Toro Rosso

crash

0

Rijdersklassement:

1 Kimi Raikkonen 29
2 Lewis Hamilton 20
3 Robert Kubica 19
4 Felipe Massa 18
5 Nick Heidfeld 16
6 Heikki Kovalainen 14

Constructeurskampioenschap:

1 Ferrari 47
2 BMW Sauber 35
3 McLaren 34
4 Williams 12
5 Toyota 9
6 Red Bull Racing 8

Volgende F1 afspraak is over 2 weken in Turkije, waar er een zwaar parcour voor rijder & wagen op ons staat te wachten, wat hopelijk iets meer spektakel teweeg brengt dan deze.

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...