BMW M3
We kregen eerder al te horen dat BMW en Mercedes de V8 Diesel een stille dood zullen laten sterven. Nu wil BMW ook minder cilinders in hun M-modellen plaatsen.

In een interview aan het Duitse Auto Motor und Sport zei Norbert Reithofer dat BMW de V8 diesel zal vervangen door een meer efficiënte twin-turbo zes-in-lijn motor. De BMW CEO verklapte daarbij ook dat het overweegt om minder cilinders te plaatsen in de high-performance M lineup.

BMW is gestart met viercilinder motoren in de eerste generatie M3. Daarna kwam de M divisie met een zescilinder op de proppen, nu zit er bij de M5 Sedan en M6 Coupé een V10 onder de motorkap met een vermogen van meer dan 500 pk. Om het verbruik te beperken wil de Duitse autobouwer terug naar 6 of 8 cilinders om meer gewicht te besparen.

Reithofer wil de motoren dus downsizen om het brandstofverbruik te beperken maar de “kleinere” motoren zullen tegelijkertijd met twin-turbo technologie uitgerust worden om de prestaties te verhogen.