Jaguar XFR: opgepast, BMW M5

Jaguar XFR
Jaguar stelde in Frankfurt de nieuwe Jaguar XF voor, dus is het nu tijd om een krachtiger versie voor te stellen. Hier zien we de Jaguar XFR aan het werk in Duitsland.

De Jaguar XFR zal een 5.0L V8-motor krijgen, die ongeveer 500Pk zal voortbrengen. Die getallen doen ons een vermoeden geven dat deze Jaguar XFR een aanval is op de BMW M5, de Mercedes E63 AMG én de Audi RS6. Met zijn prijs van vermoedelijk €80.000 is hij weliswaar een flink stuk goedkoper dan zijn concurrenten.

Deze wagen lijkt misschien niet zo’n racemonster, maar als je hem vergelijkt met het huidige vlaggenschip, de Jaguar XF SV8 (foto’s kan je hier vinden), dan merk je wel enkele verschillen. Zo zien we bijvoorbeeld 4 uitlaatpijpen in plaats van 2 en merken we dat deze XFR beschikt over een achterspoiler, die er volgens mij niet zo goed uitziet, maar hopelijk vinden ze daar nog een oplossing voor.

Aan de voorkant zien we grotere luchtgaten, die daar zijn om het geheel af te koelen. Ook zien we 20 inch aluminium velgen, die breder zijn dan anders, om een hogere stabiliteit te garanderen. Deze XFR rijdt lager dan de XF en beschikt over bredere wielkaders.

Deze wagen krijgt de adaptieve schokdempers en vering van de SV8, die weliswaar lichtjes aangepast zijn naar de wensen van de XFR. Die veringen komen oorspronkelijk van de Jaguar XF. Experts zijn ervan overtuigd dat deze wagen één van de best bestuurbare wagens in zijn klasse zal worden.

Net zoals de SV8 zal de XFR beschikken over extreem veel instellingen voor de versnellingsbak, waaronder de bekende Dynamic Mode, die toelaat dat de achterwielen eens goed doordraaien bij extreme acceleratie en dat de verandering van versnelling bij deze automatische zesbak sneller gaat.

Wat de prestaties betreft: de Jaguar XFR kan in minder dan 5 seconden 100km/h halen. Zijn topsnelheid zal gelimiteerd worden tot op 250km/h, net zoals de SV8. Waarom een XFR kopen denk je dan. Wel, de XFR verslaat de SV8 gemakkelijk in een dragrace en de XFR zal ook handelbaarder zijn in de bochten. Bronnen binnen Jaguar vertellen dat deze wagen ontwikkeld wordt om te rijden op E85 bio-ethanol. Welke brandstof hij ook mag gebruiken, zeker is dat deze wagen spectaculaire prestaties zal leveren. 

Voor de liefhebbers van het geluid van een V8-motor voorziet Jaguar een speciale feature: van het moment dat er meer dan 3500rpm worden gedraaid, wordt er voor extra lawaai gezorgd in de uitlaat door een speciaal systeem met kleppen. Wil de eigenaar op het gemak rondrijden, kan hij onder de 3500rpm blijven en zal de motor zachtjes fluisteren.

Verwacht wordt dat deze wagen pas tegen de lente volgend jaar verkocht zal worden. Dat is zeer begrijpelijk, aangezien de XF pas vanaf volgende maand geleverd kan worden. Allicht wordt veel uitrusting in deze wagen standaard. Kopers moeten zich niet verwachten aan het betalen van opties zoals: Bluetooth, navigatie…

We kunnen u al enkele foto’s tonen: (via AutoExpress)

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...