We kregen eerder teasers en spyshots van de Alfa Romeo Junior in de bus. Nu vonden we ook deze foto’s. We zien er de lichten aan de voorkant en de achterkant. De lichten zijn zeer rond. De lichten aan de achterkant vind ik zeker geslaagd, die aan de voorkant net iets minder, maar het blijft natuurlijk wachten op een totaalbeeld. Het is niet zeker of dit een beeld is van een studiemodel of het definitieve model. Maar aangezien studiemodel en productiemodel gelinkt zijn, geeft het toch al een beeld.
Gerelateerde artikels
De compacte Alfa Romeo crossover zal als Milano (en dus niet Brennero) door het leven gaan, desgewenst voorzien van een zuiver elektrische aandrijflijn!
Met de toevoeging van de Tonale crossover schiet Alfa Romeo (voor de zoveelste keer) terug tot leven. Dergelijke kleurrijke SUV’s doet het commercieel gezien altijd goed, zeker wanneer ze ook voorzien zijn van een zuinige plug-in hybride aandrijflijn.
Nu gaan de Italianen nog een stapje verder met de Milano crossover. In de wandelgangen werd er voordien over Brennero gepraat, niet onlogisch gezien de duidelijke voorliefde voor gelijknamige (en bochtenrijke) bergpassen. Maar als eerbetoon aan de Italiaanse stad waar het voor Alfa Romeo allemaal begon in 1910 is het nu toch Milano geworden. De volledige onthulling is pas voor april 2024, uiteraard te Milaan.
Verdere details gaf Alfa Romeo niet vrij. Wel benadrukken ze dat de nieuwkomer trouw blijft aan het sportieve DNA van het 100+ jarige merk én dat er ook een 100% elektrische variant komt. Mooi in analogie met de Jeep Avenger, dat kan niet toevallig zijn. Reken dus maar op een 156 pk sterke Milano Electric met 400 km (WLTP) rijbereik en 54 kWh accupack. Het klassieke aanbod (ICE) zal rond een 1.2-liter driecilinder benzine met 100 pk draaien, al dat niet met 48V mild hybride ondersteuning.
Alfa Romeo zal ons in de komende weken en maanden ongetwijfeld trakteren op diverse Milano updates. De lokale concessiehouder kan ongetwijfeld meer informatie omtrent een eventuele pre-order geven! Reken op een Belgische prijs van minstens 27.500 euro.
Met de Alfa Romeo 33 Stradale eren de Italianen hun sportieve verleden terwijl ze tegelijk ook toekomstgericht denken!
In 2010 haalde Alfa Romeo het doek van de beeldschone 8C Competizione, nadien volgde een dakloze 8C Spider evenknie. Iets kleiner (en minder uitgesproken sportief) was de 4C (Spider). Nadien bleef op sportief vlak bijzonder mager bij Alfa Romeo, vele ambitieuze PowerPoint prestaties ten spijt.
Net zoals vele andere Europese automerken werkt Alfa Romeo intussen richting een zuiver elektrisch gamma tegen 2030. Al willen ze in de komende jaren nog diverse knappe bolides (special editions?) uitbrengen. Veelal als eerbetoon aan de rijkelijke geschiedenis … en zo geschiede de Alfa Romeo 33 Stradale!
Zowel naamkundig als qua looks is het direct duidelijk dat de Tipo 33 uit de vroege jaren ’60 de inspiratiebron was. Met uiteraard de nodige knappe details zoals de grille, achterlichten, golvende zijflanken én butterfly doors. Binnenin oogt het best retro met de simplistische middentunnel … en toch bespeuren we een digitaal dashboard en hightech infotainmentsysteem! Qua materiaalgebruik draait het voornamelijk om koolstofvezel, aluminium, chroom en leder.
Alfa Romeo 33 Stradale heeft een krachtige V6 benzinemotor … of zuiver elektrische aandrijflijn!
De 3.0-liter V6 benzinemotor achterin is 620 pk sterk, al het vermogen vloeit richting de achterwielen via een 8-traps sportautomaat. De connaisseur ziet direct de gelijkenissen met de Maserati V6 Nettuno … maar Alfa benadrukt dat het een eigen doorontwikkeling is van de 2.9-liter V6 uit de Quadrifoglio topmodellen. Wie liever future proof is kan zowaar opteren voor een zuiver elektrische Alfa Romeo 33 Stradale! Deze EV heeft “meer dan 750 pk” en haalt 450 km rijbereik. Zou dit de aandrijflijn van de Maserati GranTurismo Folgore zijn? Hoe dan ook, beide varianten doen 0-100 in minder dan 3 seconden en halen 333 km/u. Specialist Brembo voorziet krachtige remschijven die achter de knappe 20″ Tributo lichtmetalen velgen zitten. Alfa Romeo zal slechts 33 exemplaren van hun nieuwste – en historisch correcte – sportwagen bouwen. Dat is exact dubbel zoveel als er van de 33 Stradale uit ’67 gemaakt werden aldus Wikipedia. Elk exemplaar is reeds toegewezen aan een “goede klant” en zal volledig gepersonaliseerd worden. De kostprijs werd niet gespecificeerd maar zou ongeveer 3 miljoen euro bedragen!
Alfa Romeo viert 100 jaar sportiviteit met een facelift voor de heerlijke Giulia Quadrifoglio en Stelvio Quadrifoglio. En een Quadrifoglio Anniversario special edition met 520 pk!
Op 15 april 1923 plakte Alfa Romeo voor ’t eerst een Quadrifoglio (klavertje vier) badge op een sportieve variant. Dit als herkenningspunt (en geluksbrenger) tijdens de befaamde Targa Florio race. Met een deugddoende update voor de meest sportieve Giulia en Stelvio eren Italianen nu het verleden.
Net zoals bij de Giulia facelift en Stelvio facelift zijn de wijzigingen eerder beperkt. Zo worden de lichtblokken smaller vooraan en krijgen ze de nieuwe driedelige LED lichtsignatuur à la Tonale mee. Binnenin prijkt er een digitaal dashboard (12,3”).
Motorisch noteren we geen wijzigingen. De 2.9-liter V6 (van Ferrari!) levert nog steeds 510 pk aan de achteras in de Giulia Quadrifoglio, de Stelvio Quadrifoglio is vierwielaangedreven. Beide modellen sturen messcherp en zorgen voor een héérlijke betrokkenheid achter het fijne stuurwiel. Desgewenst in combinatie met een sportuitlaat voor de nodige vocale ondersteuning.
Uiteraard mocht een exclusieve Quadrifoglio Anniversario special edition niet ontbreken. Tweemaal 100 stuks worden er hiervan gebouwd. Dit in de Rosso Etna, Verde Montreal en Nero Vulcano lakkleuren met koolstofvezel accenten en 19” (Giulia Quadrifoglio) of 21” (Stelvio Quadrifoglio) velgen. Daarachter prijken er zowaar gouden remklauwen! Binnenin krijg je vooral gouden stiksels en een “innovatieve 3D-afwerking” in echt carbon voor het instrumentenpaneel, de centrale tunnel en de deurpanelen.
De Quadrifoglio Anniversario is zowaar 520 pk sterk en krijgt een mechanisch sperdifferentieel mee.
Belgische prijzen voor de Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio facelift werden nog niet vrijgegeven. Hoeveel ze vragen voor zo’n Quadrifoglio Anniversario uitvoering is nog onduidelijk. Even contact opnemen met de lokale Alfa Romeo verdeler dus.
Lees hier onze rijtest met de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio en Stelvio Quadrifoglio!