Mazda Furai: op straat of op het circuit?

Mazda Furai
Omdat de wankelmotor bij Mazda reeds 40 jaar bestaat, vonden de mensen daar het tijd om daar eens hulde aan te brengen. Het resultaat: de Mazda Furai.

Deze Furai wordt aangedreven door een drieschijfs rotatiemotor (hieronder filmpje over hoe die werkt) die 450Pk levert en een topsnelheid van 290km/h. Maar dat zijn niet de enige sportieve eigenschappen van deze Mazda. Zijn design is gestroomlijnd en zeer aerodynamisch. De wagen is 2 meter breed, maar minder dan 1 meter hoog, wat je niet vaak in het straatbeeld ziet. De carrosserie is gemaakt van koolstofvezel en composietmateriaal, wat ervoor zorgt dat het gewicht beperkt blijft.

Aan de binnenkant zitten luxueuze materialen die het gevoel geven van in een personenwagen te zitten. Mis je daarin niet, want aan het stuur hangen schakelflippers en in het stuur zit een display verwerkt. Tot zover het gevoel in een personenwagen te zitten.

De kleuren hebben te maken met de geschiedenis van Mazda in Le Mans. In 1991 won de Mazda 787B de 24u van Le Mans en is daarmee de enige Japanse constructeur die daar in geslaagd is. Het matzwart met rode en oranje details zijn rechtstreeks op diezelfde 787B gebaseerd.

De Furai moet een brug slaan tussen de sportwagens en de personenwagens van Mazda. Voor de liefhebbers: hieronder nog wat filmmateriaal en wat foto’s.

De Mazda Furai in beweging:

Uitleg over hoe de wankelmotor werkt:

Fotomateriaal van de Mazda Furai:

Mazda Furai

Deel dit bericht:

3 reacties op "Mazda Furai: op straat of op het circuit?"

  1. cees 30-12-2008 om 21:47

    dit is wat voor lemans wat een schoonheid dit is pas horny

  2. vantrois 06-03-2009 om 17:03

    een mooije sport wagen ik hoop dat de dichtingen goed stand houden want het is een een zwak punt voor wankel meschien nog naar formul 1 dat zou de max zyn

    M V G
    JL

  3. Damic 11-10-2009 om 0:11

    Huhu en nu is het de jouwe voor iets minder dan 100€ (tis wel in schaal 1:43)

    @Vantrois: de seals dat ze die noemen, valt wel mee je moet de motor niet overbelasten als ie nog koud staat = niet boven de 3000rpm gaan, wat ZEEER moeilijk is (heb zelf een RX-7 1ste gen).

    En daarbij dat zulle nde seals al wel zijn van de RX-8, die kunnen al iets beter tegen een stootje 🙂

    Ben eens benieuwd wat de X16 wankel gaat doen 😀 1600cc iets van een +300PK ZONDER turbo 🙂 en nog eens 30% zuiniger dan de 13B = GOING NUTS

    Wankelende Groetjes Damic

Reageer

Reactie aan het plaatsen...