Maybach 62
Maybach, superexclusieve en gigantische dure limousine. Zelfs zo duur, dat het misschien toch té duur is, wat we kunnen afleiden uit de teleurstellende verkoopscijfers.

Als cijfervoorbeeld nemen we de autoverkoop in Australië, die vorig jaar het record verbrak van meer dan 1 miljoen verkochte wagens. Maybach daarentegen verkocht er ginds welgeteld zero, met een bevolking van ongeveer 21 miljoen inwoners, wat dus maakt dat 5% van de Australiërs een nieuwe wagen heeft. Inderdaad, het is logisch dat die 5% niet allemaal vermogend genoeg zijn om zo’n Maybach aan te schaffen, maar als ze er toch in te slagen om er nul te verkopen, dan wordt er wel gedacht aan de verdere levensvatbaarheid van het automerk. Zeker omdat deze Australische gegevens niet een alleenstaand geval zijn. In 2007 werden in het totaal 146 wagens verkocht in de VS, nogal ver weg van de gewenste 600.

Wereldwijd faalt de verkoop dus ook, dus dit project van Mercedes-Benz mag een flop genoemd worden. Terwijl andere luxemerken (zeker niet de budgetklasse) Rolls-Royce & Bentley record verkoopcijfers laten optekenen, blijft Maybach zielig achter met een veel lager aantal dan het streefdoel van 800 verkochte modellen (sinds de lancering in 2002 wel te verstaan). Deze lage verkoopcijfers heeft ertoe geleid dat in de VS enkel en alleen al 29 van de 71 Maybach verkooppunten gesloten zijn. De meeste van deze verkooppunten zijn tevens Mercedes verkopers, maar dan nog moeten de dealers hard werken voor ongeveer een kwart miljoen euro (om de accommodatie te voorzien voor de Maybach) terug te verdienen. Een Amerikaanse dealer die erin slaagde om 7 Maybach’s van eigenaar te doen veranderen in 5 jaar, meldde dat hij nog steeds niet uit de kosten was voor de lounge, demowagen en de voorraad aan (show)onderdelen.

De succesvolle luxemerken, zoals Ferrari (+44%) Bentley (+18%) en Rolls-Royce (+5%) (dit zijn Australische cijfers), hebben wel degelijk een sterke groei, en zitten in hetzelfde autosegment.. Rolls-Royce heeft dan zelfs zo’n grote vraag, dat de fabrieken de toestroom niet meer aankunnen.

De correcte vraag luidt dan, ‘wat is er mis met een Maybach’?
Niets als je het mij vraagt, maar ik ben dan ook niet een toekomstige Maybachrijder. Het zou wel kunnen liggen aan de opgesmukte look van een Maybach, deze zagen we ook bij Rolls-Royce & Bentley, maar werd daar ook niet goed onthaald. Tevens kan het liggen aan de gigantische hoge prijs ( €540.000 voor de 57 & €750.000 voor een 62), maar dan zouden de andere merken hier ook invloed van merken. Dus het ligt wel degelijk aan de Maybach zelf..

Misschien is het het feit dat Maybach gebaseerd is op de Mercedes-Benz S-klasse, ook een gevestigde waarde in zijn eigen segment, en dat niemand nood heeft aan een extreem dure S, volledig uitgerust met alles naar wens, chroom overal, en slechts een “interieuraanpassing”. De motor die je krijgt in de 62S, is dezelfde als die van de S65 AMG, dus als je enkel voor de prestaties gaat, is zo’n auto ook een goede oplossing.. Of misschien het feit dat de chauffeur te duur uitvalt, want met een wagen als Maybach rij je zelf niet, je laat je rijden.

Conclusie: Maybach is een superlimousine, maar heeft jammerlijk ongeluk gehad, door een beetje concurrentie uit eigen huis, terwijl de concurrentie buitenshuis een ongekende groei heeft. Hopelijk brengt de nieuwste Maybachtelg, de Landaulet, beterschap voor het bedrijf, want ik kan deze wagens wel appreciëren.

Voor diegene die niet echt weten welk gevoel een Maybach teweeg brengt, kan dit filmpje wel raad brengen..

Teveel reparatiekosten zal de Maybach niet met zich meebrengen, als je een doe het zelfer bent, zoals deze man: