Cadillac CTS-V 2008
De Cadillac CTS-V is vandaag gelekt voor zijn debuut op het autosalon van Detroit. Het 550 pk sterke Amerikaanse monster komt Europa bestormen. Opletten!

De CTS-V is een 550 pk sterke vijfszitter en beschikt over magnetische vering, Recaro stoelen en genoeg power om de BMW M5 weg te blazen. Moeten de Duitsers bang worden van het Amerikaanse gevaar?

Wat direct opvalt aan de CTS-V is de typische Amerikaanse vormgeving met overdreven grille en hoekige vormen. Het geheel staat wel zeer macho en stoer en staat haaks tegenover wat we van onze Duitse vrienden gewoon zijn. Misschien is dat net zijn troef, een bastaard-Europeaan kan zich misschien meer vinden bij de Cadillac CTS-V.

Onder de motorkap begint het echte verhaal, de Cadillac CTS-V beschikt over een 6,2 liter supercharged V8 motor waarmee een fenomenaal vermogen van 550 pk en een koppel van 745 Nm wordt gecreëerd. Daarmee geeft Cadillac een mooie tik aan de 500 pk sterke V10 motor van de M5. Ook het koppel blijft bij BMW beperkt tot 520 Nm.

Volgens Cadillac is dit geen stereotype Musclecar maar een Supercar dat eveneens nog heelhuids door de bochten te krijgen is. Het Magnetic Ride Control dat de vering aanpast is volgens Cadillac het snelste systeem ter wereld. Het systeem beschikt maar over twee standen (Tour en Sport) en is daarmee een pak overzichtelijker dan de 100den instelbare factoren bij de M5. Cadillac zorgt ook voor een sterk remsysteem van Brembo om de wagen efficiënt tot stoppen te brengen.

Voor de wagen betaal je standaard 89.000 euro. Er zijn echter niet veel opties voorzien, de CTS-V krijgt optioneel een gesofisticeerd tractiesysteem mee dat je helpt het koppel naar de achterwielen te beperken wanneer deze dreigen aan het slippen te gaan. Er kan voor de watjes ook nog een automaat met flippers voorzien worden. Einde optielijst.

De CTS-V lijkt dus een prima alternatief voor de BMW M5, hij heeft enkel zijn uiterlijk niet 100% mee. Ook het interieur getuigt niet van de beste smaak maar als je enkel kijkt naar de specificaties van de motor en de belachelijke lage kostprijs moet je rationeel gezien wel voor de CTS-V gaan. Maar zijn we wel zo rationeel als het op het kopen van wagens aankomt?

Cadillac CTS-V 2008

Cadillac CTS-V 2008

Cadillac CTS-V 2008

Cadillac CTS-V 2008

Cadillac CTS-V 2008

Cadillac CTS-V 2008

Cadillac CTS-V 2008

Cadillac CTS-V 2008

Cadillac CTS-V 2008

Cadillac CTS-V 2008

Cadillac CTS-V 2008