Bespreking: Mercedes CL-klasse

Mercedes CL
Vandaag merkte ik dat een van mijn persoonlijk favoriete wagens nog geen bespreking had gekregen op deze site. Kon niet zijn vond ik. Vandaar: een bespreking.

De reden waarom ik zo’n grote fan ben van de CL-klasse gedurende jaren is omdat het een coupé is die meer heeft dan een gewone coupé. Deze wagen is de coupé-versie van de Mercedes S-klasse en combineert de uitstraling van de S-klasse met de dynamiek en klasse van een coupé, terwijl andere coupés daar vaak niet in slagen.

CL staat voor Comfort Light. Deze wagen is dan ook zeer comfortabel maar licht zou ik hem nu ook niet direct noemen. 1.995 kilogram is nog steeds veel namelijk, zeker als je weet dat hij meer weegt dan zijn grote broer, de Mercedes S-klasse, die 1.880kg weegt.

Exterieur

Eerst zou ik het graag hebben over het uiterlijk. Zoals je hieronder kan zien, ziet de CL er in 1 woord gewoon schitterend uit. De katachtige koplampen stralen sportiviteit uit, de zijkant straalt souplesse uit en de achterkant pure klasse. Bij sommige wagens zou deze combinatie van verschillende stijlen wansmakelijk staan, maar bij de CL komt het geheel schitterend uit.

Interieur

En dan de binnenkant. Deze is identiek dezelfde als die van de Mercedes S-klasse. Spijtige zaak, niet omdat het interieur van de S-klasse te wensen overlaat, integendeel, maar spijtig omwille van het feit dat ikzelf graag meer dynamiek in het interieur had gezien. Het interieur van de S-klasse straalt elegantie uit. Het interieur van een CL moet zowel elegantie als sportiviteit uitstralen. Vandaar ben ik meer te vinden voor het interieur van de AMG-uitvoering van de CL, die je hier in 3D kan bewonderen. Over de AMG varianten later meer.

Motorisatie

Mercedes zelf geeft de koper de keuze tussen 2 varianten, met name de CL 500 en de CL 600. De CL 500 beschikt over 8 cilinders die in V-vorm staan en een gezamenlijke inhoud hebben van 5.400cc. Meer dan wat de naam doet vermoeden. In 5,4 seconden behaal je met deze wagen 100km/u.

De CL 600 beschikt over een V12-motor met 5.500cc. Slechts honderd meer dan de bovenstaande en wat minder dan zijn naam doet vermoeden. Gelukkig lijden de prestaties daar niet onder, want door een koppel van 830Nm rijd je na 4,6 seconden aan 100km/u.

Verder zijn er nog de AMG varianten, die natuurlijk betere prestaties hebben dan de andere. Het gaat hier over de CL 63AMG en de CL 65AMG.

De CL 63AMG beschikt over een V8-motor met een cilinderinhoud van 6.200cc. Deze behaalt net als de CL 600 100km/u na 4,6 seconden. Zijn grote broer, de CL 65 AMG beschikt over een V12 motor en bovendien over 2 turbo’s. Ondanks zijn kleinere cilinderinhoud van ongeveer 6.000cc, beschikt deze motor toch over 1000Nm en kan je na 4,4 seconden de kaap van 100km/u overschrijden.

Geschiedenis

Deze wagen is slechts een relatief recente wagen. Hij heeft twee voorgangers, die de W126 en de W140 genoemd worden. Hieronder kan je hun foto’s zien. De eerste ziet er misschien redelijk oud en mottig uit, maar in zijn tijd was deze een waar statement. Zijn opvolger maakte zijn naam waar en ziet er ook schitterend uit.

CL W140

CL class

Conclusie: Prachtige wagen. Ik houd geweldig veel van de CL-klasse en moest je een lezer zijn die mij er een cadeau wilt doen: liefst de CL 65 AMG, dan heb ik direct de topversie en een sportief interieur;).

Deel dit bericht:

4 reacties op "Bespreking: Mercedes CL-klasse"

  1. BNNY 07-01-2008 om 22:26

    inderdaad, een mooie voiture

    onlangs zag ik een CL600 met een ‘L’, daarvan kan je enkel dromen 😀

  2. MRM 07-01-2008 om 22:28

    of heel veel sparen natuurlijk;)

  3. PJS 08-01-2008 om 2:09

    Wat me wel opvalt is dat de CL vroeger (W126 en W140) meer op de SL leek dan nu. En dat is volgens mij een verbetering want met een aftreksel van de SL sta je niet veel verder. De huidige CL (65 AMG) is volgens mij zowat het mooiste wat Mercedes op stal heeft staan momenteel.

  4. arsene quintens 08-10-2008 om 18:48

    eenmooie auto ik heb een e klasse

Reageer

Reactie aan het plaatsen...