En wat zien we hier rijden? Een Mercedes CLK-klasse én een Mercedes E-klasse die beide gecamoufleerd zijn. Mooie spot zou ik zo zeggen. We bespraken beide modellen eerder al, dus gewoon even doorklikken en je krijgt extra info!
Gerelateerde artikels
Na een carrière van 45 jaar krijgt de iconische Mercedes G-Klasse het gezelschap van een zuiver elektrische G580 EQ afgeleide.
Na slechts 13.448 aankondigingen heeft Mercedes eindelijk de zuiver elektrische G-Klasse gelanceerd! Vreemd genoeg niet met de EQG of G-Klasse Electric benaming … maar gewoon als G-Klasse. Ook de EV uitvoering staat op een ladderchassis met onafhankelijke voorwielophanging en starre achteras wat resulteert in uitstekende offroadskills. Fluisterstil zowaar! De doorwaaddiepte van 850 mm is zelfs 150 mm méér dan wat de reguliere G-Klasse kan. Op visueel vlak zijn er bijna geen verschillen tussen beide G-Klasse’s, enkel de gesloten grille, de verhoogde motorkap en het ontbreken van uitlaatmonden zijn directe weggevers.
De elektrische Mercedes G-Klasse komt initieel als G580 EQ met vier (!) individueel geregelde elektromotoren. Deze leveren een systeemvermogen van maximaal 588 pk (432 kW) en 1.164 Nm! Ondanks het leeggewicht van vlot 3.000 kg doe je hiermee 0-100 km/u sprintjes in 4,7 seconden. De topsnelheid ligt op 180 km/u. Misschien volgt er later wel een nog krachtige EQ AMG topversie!
Een 116 kWh accupack zorgt voor een actieradius van 473 km (WLTP). Laden kan aan 11 kW (AC) of tot 200 kW (DC) aan de snellader.
Met de G-TURN functie kan je ter plekke donuts draaien en met G-STEERING wordt de draaicirkel zo klein mogelijk gemaakt. Wie het V8 gebrul van weleer mist kan mijmeren met de auditieve G-ROAR ondersteuning. Het MBUX infotainmentsysteem (12,3”), sfeerverlichting en multifunctioneel stuurwiel in nappaleder behoren alvast tot de basisuitrusting. Maar voor keyless go, gekoelde/verwarmde bekerhouders, Burmester 3D Surround Sound en de “transparante motorkap” moet je bijbetalen. Net zoals leuke extra’s om het offroaden te vergemakkelijken.
De elektrische Mercedes G580 is binnenkort leverbaar aan een Belgische vanafprijs van 198.803 euro in het geval van de rijkelijk uitgeruste Edition One launch edition.
Deze 816 pk sterke Mercedes-AMG GT63 S E Performance plug-in hybride is naast “milieuvriendelijk” ook het snelst accelererende AMG product.
Nadat eerder de SL Roadster plug-in hybride topversie gepresenteerd werd is het nu de beurt aan de technisch gerelateerde AMG GT Coupé. Deze Mercedes-AMG GT63 S E Performance is voorzien van een 4.0-liter V8 en ondersteunende elektromotor. Tezamen goed voor 816 pk en 1.420 Nm! Intelligente 4MATIC+ vierwielaandrijving en koolstof keramische remschijven zijn standaard net zoals de 9-traps SPEEDSHIFT automaat.
Met een 0-100 km/u sprint in 2,8 seconden is deze AMG GT63 S PHEV het snelste AMG productiemodel aller tijden. En ja, zelfs sneller dan de AMG One hypercar die daar 0,1 seconden langer over doet. Pas bij 320 km/u is de topsnelheid bereikt. Met een volle batterij (6,1 kWh) zou je in theorie 13 km zuiver elektrisch (en fluisterstil) kunnen rijden. Toch zijn de AMG ingenieurs zo eerlijk om te vermelden/benadrukken dat de accu volledig ten dienste staat van het prestatiepotentieel.
Behalve indrukwekkend cijfermateriaal en een innovatieve aandrijflijn komt de AMG GT63 S E Performance ook met de nodige hardware+software om sportief voor de dag te komen. Denk aan een meesturende achteras, adaptieve dempers, actieve aerodynamica, mechanisch slipdifferentieel en semi-actieve rolstabilisatie. Daarvoor konden ze beroep doen op de ervaring van het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team.
Visuele verschillen blijven beperkt tot een hoop E Performance badges, trapeziumvormige uitlaatmonden en de laadklep rechts achteraan. Standaard voorziet Das Haus 20” velgen, desgewenst zijn die een maatje groter. Maar zelfs bij het AMG PHEV topmodel kan je beroep doen op de veelzijdige MANUFAKTUR personalisatiemogelijkheden.
Een officiële Belgische prijs heeft de Mercedes-AMG GT63 S E Performance plug-in hybride nog niet gekregen. Maar met de SL63 S PHEV als graadmeter zal die vermoedelijk rond de 230.000 euro liggen.
Met een facelift biedt de zuiver elektrische Mercedes EQS limousine nog meer luxe, comfort, rijbereik … en op de grille prijkt er zowaar opnieuw een fiere ster!
Terwijl de Mercedes EQS luxelimousine eigenlijk pas midden 2021 gelanceerd werd is de tijd al aangebroken voor een facelift. Eentje behoorlijk subtiel maar wel tastbaar. Dit met de blijde herintrede van een fysieke ster op de motorkap. Net zoals bij de S-Klasse! Voordien had de EQS een ster in de grille met erboven het (2D) logo, vanaf nu staat er weer fysiek een (rechtopstaande) ster op de neus. Hoe fier kunnen/zullen ze in Stuttgart zijn?! Al had de EQS Maybach reeds zo’n rechtopstaande ster.
Tezamen met een grotere batterijpack (118 ipv 108,4 kWh) en enkele aerodynamische aanpassen loopt het rijbereik van de Mercedes EQS facelift op tot maar liefst 822 km (WLTP). Toch voor de achterwielaangedreven EQS450, de 4MATIC+ variant haalt nipt de 800 km grens niet. En die vierwielaangedreven varianten zien hun trekvermogen oplopen tot 1.700 kg (ipv 700 kg).
Binnenin blijven de wijzigingen voor de Mercedes EQS facelift vrij beperkt. Namelijk met B-stijl ventilatieopening omlijstingen in het gegalvaniseerd chroom. En de luxueuze zetels achterin hebben zowaar nog meer (verstel)mogelijkheden! En over mogelijkheden gesproken, daarvoor ben je bij de Manufaktur Selection catalogus aan het juiste adres.
De opgewaardeerde Mercedes EQS kan vanaf eind april 2024 worden besteld. Ondanks de verbeterde standaarduitrusting blijven de Belgische basisprijzen ongewijzigd. Zoek dus maar ministens 111.320 euro (EQS450+ AMG Line) bij elkaar!
Lees hier onze rijtest met de Mercedes EQS580!