Dankzij BMW kan je een racestage winnen in Valencia met de nieuwe BMW 1 Coupé. Speel het 1ntens game op www.1ntens.be en pak je koffers naar Valencia!
Gerelateerde artikels
Na eerdere samenwerkingsakkoorden met Hyundai en Porsche slaan nu ook BMW en Rimac de handen in elkaar voor de ontwikkeling van zuiver elektrische wagens.
Onder de vage “long-term partnership” noemer gaan BMW en Rimac (riemats uitgesproken) een strategische samenwerking aan. Beide partijen hopen van elkaars expertise te profiteren voor de ontwikkeling van nieuwe elektrische modellen. Ook Hyundai (en Kia) en Porsche hebben eerder soortgelijke samenwerkingsakkoorden afgesloten met CEO Mate Rimac die ook wel “de Elon Musk van de Balkan” genoemd wordt. Kwestie van deze belangrijke deal naar waarde te kunnen schatten.
Neen, in tegenstelling tot Pininfarina (en de Battista) moeten we geen BMW afgeleide van de 1.914 pk sterke Rimac Nevera hypercar verwachten. Wel gaat de befaamde Duitse premiumconstructeur samenwerken met de Rimac Technology afdeling. Deze hebben honderden slimme ingenieurs in dienst op de gloednieuwe Rimac Campus die zich verdiepen in elektrische componenten, batterijtechnologie en bijhorende software. Qua design en rijgedrag blijft de Kroatische invloed vermoedelijk (zeer) beperkt. Daar heeft BMW natuurlijk zelf de nodige mankracht (m/v/x met talent) voor in dienst.
Concrete voorbeelden van het BMW en Rimac huwelijk volgen ergens tegen 2025. Dat we tegen dan diverse Neue Klasse productiemodellen mogen verwachten is ongetwijfeld geen toeval. Eerst krijgen we een nieuwe (zuiver elektrische) generatie X3, gevolgd door een nieuwe 3 Reeks!
Is deze BMW Vision Neue Klasse X Concept een (futuristisch ogende) voorbode voor de volgende generatie iX3 SUV?
Vorig jaar kwam BMW met de blitse Vision Neue Klasse, een stijlstudie om hun volgende generatie (EV) modellen “eventueel” vorm te kunnen geven. Gezien het formaat/koetswerkvorm was het duidelijk dat er op een toekomstige 3 Reeks werd gehint. Met die gedachtegang in het achterhoofd is de BMW Vision Neue Klasse X Concept dus de voorbode van een nieuwe generatie X3 SUV. Of meer specifiek de opvolger voor de actuele iX3!
In tegenstelling tot sommige moderne BMW modellen … oogt de Vision Neue Klasse X Concept zowaar heerlijk klassiek, strak en rustig. Zeker met die compacte (schattige?) nieren, simpele dagrijverlichting en gebalanceerde karakterlijnen op de flanken. Dit terwijl de designers toch een knappe progressie (-20%) wisten te bekomen inzake luchtweerstand … wat dan weer een positieve invloed heeft op het verbruik.
Binnenin neemt het hightech gehalte een kwantumsprong met – ook hier – een minimalistisch vormgeving en een doorlopend beeldscherm over de volledige voorruit (onderaan). Dit naast talrijke hulpsystemen op vlak van veiligheid, ondersteuning en bediening! Ergens tussen héél véél marketingblablabla bespeuren we gelukkig toch nog dat rijplezier nog steeds bovenaan het lastenboek staat. Hoera!
Technische details van een conceptmodel zijn weinig tot niet van belang. Toch gaat we er vanuit dat de zesde generatie BMW eDrive (véél) efficiënter zullen zijn waardoor het rijbereik zal toenemen. De 800V architectuur resulteert in snellere laadtijden.
Zelfs met een riant budget kan de lokale BMW Verdeler je niet verder helpen met een Vision Neue Klasse X bestelbon. Dat is en blijft een hip conceptmodel. Het eerste (van velen?) afgeleide productiemodel zou hier wel tegen 2025 moeten neerstrijken. We hebben een lichtblauw vermoeden dat dat dus een nieuwe generatie X3 / iX3 EV SUV zal zijn. Met in zijn (haar?) zog een nieuwe i3 Berline én i3 Touring?!
Met maximaal 1.700 liter laadvolume is de zuiver elektrische BMW i5 Touring nieuwkomer net zo functioneel als de klassieke 5 Reeks Touring met verbrandingsmotor.
Net zoals het geval bij de nieuwe BMW 5 Reeks berline is de praktische 5 Reeks Touring nu ook beschikbaar als zuiver elektrische i5 Touring (codenaam G61E)! Designmatig ogen beide varianten zo goed als identiek, enkel de gesloten grille en het ontbreken van uitlaatmonden zijn directe weggevers. Ook binnenin krijgt de BMW i5 Touring een modern infotainmentsysteem mee naast een hoogwaardige afwerking en talrijke rijhulp- en veiligheidssystemen.
In de koffer van de i5 Touring past er 570 liter bagage. Met de achterbank neergeklapt (40:20:40) ontstaat er een vlakke laadvloer en loopt het laadvolume op tot 1.700 liter. Identiek dezelfde cijfers als de reguliere 5 Reeks Touring trouwens!
De BMW i5 eDrive40 Touring heeft één elektromotor op de achteras die 340 pk / 430 Nm produceert. De 0-100 km/u sprint is voorbij in 6,1 seconden en bij 193 km/u is de topsnelheid bereikt. Een volle batterij (81,2 kWh) creëert een actieradius van 483 à 560 km.
De i5 M60 xDrive Touring topversie doet het met twee elektromotoren (voor+achteraan) en dus vierwielaandrijving. Het systeemvermogen bedraagt maximaal 601 pk / 820 Nm en zo sprint je in 3,9 seconden (!) naar 100 km/u. Pas bij 230 km/u is het gedaan met accelereren. Ook hier is de accupack 81,2 kWh groot al geraak je er maar 444 à 506 km ver mee.
Aan een klassieke laadpaal of Wallbox kan je beide motorisaties opladen aan 11 kW (of 22 kW optioneel). Snelladen lukt zowaar aan 205 kW (DC).
De Belgische prijs van de BMW i5 Touring begint bij 76.300 euro. Voorzie toch best wat extra budget voor de talrijke (leuke) extra’s en enige vorm van personalisatie. Een i5 M60 xDrive Touring bestelbon is pas mogelijk mits je 111.900 euro neertelt. De lokale BMW Verdeler helpt je ongetwijfeld graag verder met een passende configuratie. Tegen de zomer verwachten we de eerste leveringen.