Audi A6 Allroad
Op het autosalon heeft menig journalist geleden onder de daar heersende warmte en pijnlijke voeten. De Seat-stand slaagde erin de journalisten nieuwe moed te geven, door het weggeven van Red Bulls. Wat ze vergaten, was een plaats bieden om dat goedje op te drinken en bij gebrek aan zitplaats in de Seat-stand, nam ik maar plaats in een Audi A6 Allroad. Een verkoper kwam naast mij zitten en dit geeft me een reden om over bovenvernoemde wagen een kleine bespreking te geven.

De Audi A6 Allroad is uiteraard gebaseerd op de Audi A6. De Allroad zou moeten staan voor: deze wagen kan elk terrein de baas. Dit is volgens de verkoper –raar dat juist hij dat vermeldt- helemaal niet waar. De Allroad versie van de Audi A6 kan meer terrein aan dan de doorsnee A6, maar minder dan een Volvo XC70.

Ik vroeg de verkoper naar de verschillen tussen de A6 en de A6 Allroad. Vooral de buitenkant verschilt van de gewone A6 door zijn verhoogde ophanging en zijn veranderde bodykit. Ook beschikt deze Allroad over een DynamicDrive systeem (waarmee de A6 ook kan worden uitgerust) dat zorgt voor een betere wegligging, ook op moeilijk terrein. Het interieur van de A6 Allroad lijkt zeer sterk op dat van de A6 en is aldus zeer aangenaam. De lederen stoelen zitten geweldig, het dashboard is overzichtelijk en de bediening van de boordcomputer verloopt zeer vlot.

De Audi A6 Allroad komt met een 2,7 FSi motor standaard en de topmotor is een 4,2l FSi. Aangezien wij meer van die laatste houden, zullen we deze specificeren. De 4,2liter motor V8 levert 350Pk en 440Nm. Dit zorgt ervoor dat deze wagen in 6,3 seconden van 0 tot 100 sprint, maar zoals elke Duitser, heeft ook deze een begrenzing van 250km/h meegekregen.

Conclusie: Als je geen nood hebt aan semi-offroad capaciteiten, ben je beter af met een gewone A6. Voor het lichte terreinwerk kan deze Audi A6 Allroad een rots in de branding zijn.