Spyker C12 Zagato
Het verlieslatende Spyker doet er alles aan om uit de rode cijfers te komen, het verkocht eerder het Spyker F1 team en wil nu ook enkele geplande modellen schrappen.

Interim-CEO Hans Hugenholtz heeft in een interview met FEM Business de toekomstplannen van Spyker uitgeklaard. Daarin liet hij duidelijk weten dat enkele geplande modellen nooit het productiestadium zullen bereiken en dat er vooral zal gewerkt worden met onderdelen van andere merken, een overzicht:

  • De gewone C8 Spyder en C8 Laviolette verdwijnen en worden vervangen door een variant met een lange wielbasis. Deze lange wielbasis is nodig om genoeg ruimte te hebben om automatische transmissie toe te laten, onmisbaar op de Amerikaanse en Oosterse markt.
  • De C12 Zagato (bovenaan afgebeeld) werd eerder al met 12 maand uitgesteld maar zal er nu definitief niet meer komen. De productie van deze wagen zou teveel geld kosten en er zouden onderhuids teveel onderdelen aangepast moeten worden. Het enige prototype kan volgens de interim-CEO wel nog 1,5 miljoen euro opleveren.
  • Spyker zal geen 12 cilindermotoren gebruiken omdat de geleende Volkswagen W12 motor binnen 3 jaar niet meer in productie zal zijn. Zoals je misschien weet is het cijfer naast het modeltype bij Spyker altijd een aanduiding van het aantal cilinders, de geplande C12 Laturbie en de D12 Peking-to-Paris krijgen dus waarschijnlijk de naam C8 Laturbie en D8 Peking-to-Paris.
  • De Spyker SUV, de D12 Peking-to-Paris (onderaan afgebeeld) wordt uitgesteld tot eind volgend jaar en zal een nieuw ontwerp krijgen. Spyker zal gebruik maken van bestaande technologie en zal dus niet zelf de wielophanging van de auto ontwikkelen. De ontwikkeling van de SUV zal samen met partners gebeuren. Daarenboven zal de D12 waarschijnlijk D8 of D10 gaan heten omdat de Volkswagen W12 motor niet gebruikt zal worden.

Spyker D12 Peking-to-Paris
Spyker D12 Peking-to-Paris