Van de Maserati GranTurismo kan ik persoonlijk niet genoeg krijgen. Op het autosalon van Frankfurt stond een prachtig blauw en grijs model. Deze foto’s wou ik u niet onthouden.
Gerelateerde artikels
Ga je voor het origineel in de vorm van de iconosche Ferrari Enzo of verkies je de elegante (en meer exclusieve) Maserati MC12?
Als ultiem (?) eerbetoon aan hun gelijknamige oprichter kwam Ferrari in 2002 met de Enzo. Toen al benadrukte de marketingdienst graag de aanwezigheid van innovatieve F1 technologie zoals het veelvoudig gebruik van koolstofvezel, geautomatiseerde handbak, keramische remschijven en actieve aerodynamica. Liefhebbers keken toch voornamelijk naar het imposante lijnenspel en de 6.0-liter V12 benzinemotor. Met 660 pk / 657 Nm goed voor een 0-100 km/u sprintje in 6,6 seconden en topsnelheid van 335 km/u.
Bij de onthulling werd er gesproken over maximaal 400 stuks. Finaal zouden er toch 500 exemplaren geproduceerd zijn in Maranello. Toen met een Belgisch prijskaartje van een dikke 550.000 euro (in basisvorm), momenteel moet je hiervoor ongeveer 3 miljoen euro ophoesten.
In 2004 wou Maserati zéér graag deelnemen aan het FIA GT kampioenschap … al hadden ze hiervoor geen straatlegaal homologatiemodel ter beschikking. En dus keken ze eens vriendelijk naar hun amici bij Ferrari. Nadien mochten ze de technische basis van de Ferrari Enzo gebruiken voor hun Maserati MC12 vlaggenschip dat zowel langer, breder als iets lager werd. En misschien zelfs knapper in die iconische wit-blauwe kleurstelling! Desgewenst kon je er ook een targa van maken door de dakpanelen te verwijderen.
De V12 werd tot 630 pk gekieteld, misschien daarom dat Maserati er maar liefst 800.000 euro voor durfde te vragen. Vandaag de dag lijkt de MC12 wel de betere investering want er werden slechts 50 exemplaren gebouwd. Nadien volgden er nog 12 MC12 Corse circuitwagens. Bij Ferrari was dat ook het geval met de hardcore Enzo FXX.
In de super/hypercarhemel Romans International (onder Londen) hebben ze zowel een Ferrari Enzo als Maserati MC12 te koop staan. Welke Italiaanse volbloed is jouw favoriet?
Laden …
Met hopelijk een zonnige zomer in het vooruitschiet presenteert Maserati de knappe GranCabrio, initieel met de 3.0-liter V6 benzinemotor.
Na de nieuwe Maserati GranTurismo … volgt er uiteraard een nieuwe GranCabrio evenknie. Deze sportieve cabrio leent zich perfect voor “het reizen met gezelschap, al dan niet met wapperende haren”. Toch als we de officiële communicatie mogen geloven! Tevens zijn ze bijzonder fier in Modena omtrent het op-en-top Italiaanse karakter van deze knappe zonneklopper.
Het beduidende verschil tussen de GranTurismo en de GranCabrio is uiteraard de stoffen dakconstructie. Deze tovert zich wég (en terug) in 13,9 seconden, desgewenst al rijdend aan maximaal 50 km/u. De soft top is verkrijgbaar in het blauw, zwart, rood en twee grijstinten.
Wanneer de twee (minuscule?) zitplaatsen op de achterbank niet nodig zijn kan je hier een windscherm installeren. Kwestie van de turbulentie ietwat te beperken. Voor de meer Belgische temperaturen staat er (standaard) nekverwarming met drie standen paraat. Naast stoelverwarming en stuurwielverwarming uiteraard. Moderne rijhulp, veiligheid en connectiviteit zijn eveneens aanwezig.
De nieuwe generatie Maserati GranCabrio komt met een soortgelijk motorengamma als zijn gesloten evenknie. De focus ligt initieel op de vierwielaangedreven GranCabrio Trofeo topversie waarbij de 3.0-liter V6 Nettuno maar liefst 550 pk / 650 Nm produceert. Prestatiecijfers werden er nog niet vrijgegeven maar het zal ongetwijfeld volstaan om je haren vlotjes te laten wapperen. En ook hier rekenen ze op een 8-traps automaat met flippers achter het multifunctionele stuurwiel. We hebben een lichtblauw vermoeden dat er spoedig ook een toegankelijkere GranCabrio Modena (490 pk) én zuiver elektische GranCabrio Folgore (760 pk) volgt.
Met een beetje geluk staat de (luidkeelse?) GranCabrio Trofeo nog deze zomer in de Maserati showroom. Voorzie toch zeker 250.000 euro voor een Belgische bestelbon.
Wie werpt zich op als dé perfecte GT, de Aston Martin DB12, Ferrari Roma of toch de Maserati GranTurismo?
Wie op zoek is naar “een wagen die perfect gemaakt is om grote afstanden op hoge snelheid af te leggen” komt al snel in het GT (Gran Turismo / Gran Tourer) segment uit. De gelijknamige Bentley is daarvan een schoolvoorbeeld. Maar ook zeker de Ferrari Roma die er met de Aston Martin DB12 en Maserati GranTurismo twee te geduchten concurrenten bijheeft.
De Ferrari Roma draait al mee sinds begin 2020 en kreeg recentelijk een dakloze Roma Spider evenknie. Beiden zijn voorzien van een heerlijk lijnenspel, modern interieur en 3,9-liter V8 benzinemotor met 620 pk. Goed voor 0-100 km/u sprint in 3,4 seconden. Al draait het hier vooral om het la dolce vita karakter (ipv rasechte prestaties) als we de Italianen mogen geloven… Reken op gemakkelijk 200.000 euro nieuwprijs!
De Aston Martin DB12 mogen we dan weer gerust zien als een opgewaardeerde DB11. De nieuwe (heerlijke!) looks en moderner interieur zijn duidelijke pluspunten terwijl het verlies van de V12 uitvoering toch wel jammer is. De DB12 rekent nu op een 4.0-liter AMG V8 met 680 pk waarmee je in 3,5 seconden naar 100 km/u knalt. Toch na het ophoesten van 232.000 euro. Of iets meer als je voor de DB12 Volante gaat.
De herkenbare looks doen anders vermoeden maar dit is effectief eeb gloednieuwe Maserati GranTurismo! Na een carrière van 163 jaar werd de Maserati sportwagen grondig gemoderniseerd met veel meer luxe, comfort en technologie. Op motorisch vlak werd de luidkeelse Ferrari V8 ingewisseld voor een inhouse 3.0-liter V6 Nettuno exemplaar. Goed voor 490 pk (GranTurismo Modena) of 550 pk (GranTurismo Trofeo) in ruil voor minimaal 182.600 euro of 227.300 euro!
In sombere weersomstandigheden bracht onze gewaardeerde collega Matt Prior van Autocar de Aston Martin DB12, Ferrari Roma en Maserati GranTurismo bij elkaar voor een diepgaand vergelijk. Welke geniet nu jouw voorkeur?
Laden …