Volkswagen Tiguan Frankfurt
Volkswagen had één van de grootste stands van het autosalon en had ook twee wereldpremières in petto. We bespreken eerst de Volkswagen Tiguan.

De Tiguan valt zoals je ongetwijfeld al weet te vergelijken met een baby Touareg. De Tiguan is een pak kleiner dan zijn grote broer en kreeg een minder agressief design. Toch blijft er genoeg ruimte over in de kleine SUV met een totale kofferruimte van 1510 liter en een maximaal laadgewicht van 2500 kilogram. Het design van de Tiguan werd duidelijk beïnvloed door de Golf (Plus) en de Touareg en heeft een vriendelijke uitstraling. Het interieur bleef daarentegen zeer eenvoudig, behalve het panoramisch dak herkennen we het interieur uit andere modellen. Voor een completer en luxueuzer interieur moet je sowieso voor een Volkswagen Touareg kiezen.

De Tiguan heeft een revolutionair chassis dat volgens Volkswagen zeer veilig en pro-actief is. Ook milieu blijft belangrijk voor Volkswagen, de Tiguan haalt met zijn common rail TDI motoren de Euro-5 normen. De Tiguan is trouwens de eerste SUV in de wereld die enkel verkrijgbaar zal zijn met turbomotoren (3 TSIs en 2 TDIs). De Benzinemotoren hebben respectievelijk 150, 170 en 200 pk terwijl de twee dieselmotoren 140 en 170 pk produceren.

De Tiguan maakt gebruik van het laatste generatie 4MOTION all-wheel drive systeem, deze zorgt voor actieve veiligheid op de weg en is off-road essentieel. De wagen wordt manueel of optioneel automatisch aangedreven met zes versnellingen. Ook handig is de “gear level preselect”-functie die voorkomt dat de wagen in automaatuitvoering naar een hogere versnelling schakelt tijdens het off-road rijden.

De Tiguan zal eind dit jaar bij de dealers verkrijgbaar zijn, de startprijs van het basismodel (2.0 TDI – 140 pk) bedraagt ongeveer 29.600 euro. Relatief weinig in vergelijking met de Duitse concurrenten (X3).