Renault Laguna in Frankfurt

Renault Laguna
We gingen even langs bij de Franse merken die op de IAA stonden en direct viel het nieuwe Renault Laguna Coupé concept (zie foto’s onder) op. Deze wagen is echter niet de interessantste Renault van het moment. De nieuwe Laguna is immers net verkrijgbaar en daarom is het interessanter daarover iets te vertellen.

Aan de buitenkant ziet de wagen er goed uit. De stijlkenmerken van de vorige generatie Laguna zijn duidelijk herkenbaar, maar niet té manifest. De lichten liggen zo goed als volledig op de motorkap, maar toch zijn ze zeer functioneel.

Ook de dubbele achterklep van de Laguna Grandtour is zeer functioneel. Er zijn twee verschillende delen aan de achterklep (ruit en carrosserie) die afzonderlijk kunnen geopend worden.

Ook aan de binnenkant is de Renault Laguna een topper in zijn segment. Het dashboard aan de bestuurderszijde is zeer overzichtelijk en handig, het dashboard aan de passagierszijde heeft een leuke houtafwerking met typische Renault-stijlkenmerken (zie afbeelding). Ook de zetels zitten bijzonder comfortabel.

De middenconsole is ook prachtig afgewerkt met hoogwaardige materialen, maar de bediening van het scherm laat te wensen over. De GPS wordt bediend dichtbij de armsteun, de radio net onder het scherm en de boordcomputer daar ook ergens in de buurt. Men had dit beter alles gecentraliseerd in 1 intelligent multifunctioneel bedieningssysteem.

Wanneer men het schuifdak wil openen, vloekt men eerst om het feit dat men manueel een kap naar achter moet duwen –en in het model waar ik in zat, was dat niet zo gemakkelijk-, maar daarna volstaat 1 druk op de knop om het raam te openen en een kleine windklep op te richten, die volgens Renault zowel aerodynamica als het storende geluid van de wind verbeterd.

Zoals men dat van Renault mag verwachten, heeft ook deze auto 5 sterren op de NCAP crashtest behaald.

De nieuwe Laguna komt met een 1.5liter dCi en krijgt van Renault de “eco² Badge of Honour”. Of deze Laguna zo vereerd is met dit eco²-label is iets anders, want een 1,5l motor is echt wel te klein om deze wagen aan te drijven. De meest bestelde Laguna zal naar alle waarschijnlijkheid de 2liter benzine motor zijn, die 140Pk heeft en 195Nm koppel heeft. Deze -redelijk economische- motor verbruikt 7,9liter/100km en haalt 100km/h na ten vroegste 9,1 seconden.

Wie een dieselmotor wil, kan kiezen uit een gamma dat gaat van 1,5liter (wat volgens mij te weinig is) tot een 2liter motor.

Conclusie: aangename wagen, maar koop geen 1,5 liter motor, die is namelijk veel te zwak.

Ruime koffer:

Leuke houtafwerking:

Overzichtelijk dashboard:

Afzonderlijk openende achterkofferkleppen bij de Break-versie:

Het Laguna-coupé Concept:

Deel dit bericht:

2 reacties op "Renault Laguna in Frankfurt"

  1. PJS 13-09-2007 om 13:37

    Of koop een Audi A6 Avant 😉

Reageer

Reactie aan het plaatsen...