Jaguar XF
Dit is de wagen die Jaguar nodig heeft om de dreiging van een faillissement te ontwijken. Als men kijkt naar de achter- en binnenkant kan dit geen enkel probleem zijn. Enkel de voorlichten van deze wagen zouden het succes kunnen tegenhouden.

Het concept had zeer mooie voorlichten, maar om een of andere duistere reden zijn deze veranderd door de gedrochten die u op de foto kan zien. Smaken verschillen natuurlijk wel, dus er zullen ongetwijfeld mensen zijn die deze voorlichten kunnen appreciëren.

Meer kritiek valt er op deze wagen weliswaar niet te geven. De zijkant ziet er zeer goed uit, vooral door de mooie lijn en door de luchthappers aan de voorkant. De achterkant is mooi door de schitterende uitlaatpijpen en door de lichten –die weliswaar van ver iets hebben van de Mondeo, maar toch stijlvoller zijn- .

Ook aan de binnenkant is alles in orde. De eerste indruk bij het instappen is al goed en hoe langer je blijft zitten, hoe meer je van deze wagen gaat houden. Na dat tijdje genieten valt vooral de hoge graad van afwerking op en de kwaliteit van de materialen. Ook de nieuwe vormgeving van de versnellingsbak kan bij mij in de smaak vallen. De ronde bedieningscirkel die de versnellingen bedient en die je kan zien op onderstaande foto, verdwijnt naar beneden bij het stoppen en komt terug naar boven bij het starten. Dit verhoogt het James Bond gehalte van deze wagen. De shifting paddles dragen hiertoe ook bij. De boordcomputer is een touchscreen met een weliswaar trage reactie, maar blinkt uit in overzichtelijkheid.

Net onder die boordcomputer kan men de airconditioning-bediening vinden. Op zich niets bijzonders, maar eenmaal men de airco uitschakelt, ziet men de ventilatoren naar binnen wegdraaien. Alweer een gadget dat bijdraagt aan het James Bond imago.

Ook is er mogelijkheid tot het aansluiten van een iPod in de ruimte die onder de armsteunen ligt. De “James Bond Gadgets” en deze aansluiting tonen aan dat Jaguar met deze XF op een jonger publiek mikt. Veertigjarigen in plaats van zestigjarigen 😉 .

Er staan vier motoren ter beschikking, startende met een 210 pk sterke 2.7 liter turbodiesel V6 en een 240 pk sterke 3.0 liter benzine die in 7,9 seconden naar 100 km/h sprinten. Voor wie het iets meer mag zijn is er nog een 4.2 liter V8 met 300 pk en een turbocharged SV8 met 420 pk. Deze sprinten respectievelijk van 0 naar 100 km/h in 6,2 en 5,4 seconden. Alle versies zijn elektronisch begrensd tot 250 km/h behalve de dieselversie die standaard maximaal 228 km/h haalt.

Conclusie: laten we hopen dat de mensen zich niet laten afschrikken door de voorkant en deze wagen toch kopen, om Jaguar uit de nood te helpen. Wie weet maakt Jaguar dan een nieuw model, met een mooiere voorkant. And: if you want to look like James Bond, buy this car!

iPod aansluiting:

Leuk om weten: eens men de airco uitschakelt, klappen de ventilatoren in het dashboard weg:

Stoere luchthappers:

Schitterende achterkant:

Ruime koffer: