Maserati Quattroporte Sport GT S
Maserati besloot om nog maar eens een variant te bouwen op de Quattroporte en kwam aanzetten met de Quattroporrte Sport GT S. In vorige zin gebruik ik de uitdrukkig nog maar eens, omdat Maserati over een groot arsenaal uitvoeringen van deze wagen beschikt en niet omdat het begint te vervelen. Integendeel.

Wat heeft deze Quattroporte dan, dat de andere niet hebben? We geven u een overzicht in de vorm van een zesluik.

Ten eerste: het interieur. Er werd veel meer dan anders gebruik gemaakt van carbon en aluminium elementen. Het leder dat gebruikt werd is Poltrona Frau leder en Alcantara-leder, dat volgens Maserati aan de basis -of aan de basis zou moeten liggen- van iedere Italiaanse design-wagen.

Ten tweede: de motor. In tegenstelling tot wat men zou denken, heeft de Sport-versie dezelfde motor als alle andere Quattroporte-wagens. Niet dat die 4,3l V8 een slechte motor is (400Pk en 460Nm), maar voor de Sport-versie moet er wel dat beetje extra afkunnen.

Ten derde: de versnellingsbak. De transmissie gebeurt met een automatische zesbak die gemaakt is in samenwerking met ZF. Dit versnellingswonder doet de Quattroporte in 5,6 seconden naar 100 spurten en staat een topsnelheid van 270km/h toe.

Ten vierde: de buitenkant. Een agressievere look beklemtoond de sportiviteit van deze wagen. Een zwart verchroomde grille, zwarte chrome uitlaatpijpen en donker verchroomde wielen van 20″ (wat een hoop chroom, inderdaad) helpen de wagen aan zijn agressieve uitstraling.

Ten vijfde: Maserati heeft de Quattroporte uitgerust met een splinternieuw remsysteem.

Ten zesde: Ook aan de ophanging werden verbeteringen aangebracht.

Ooit schreef ik eens dat ik het interieur van de Maserati’s in het algemeen afschuwelijk vond. Op foto is dit in ieder geval de waarheid, maar na effectief in de Quattroporte en de GranTurismo te hebben gezeten, ga ik mijn woorden moeten terugnemen. Het kan beter, maar afschuwelijk is het zeker niet.