Volvo ReCharge: C30 aan de stekker

C30 Volvo ReCharge
De milieuvriendelijke trends zetten zich door en hoewel Volvo al beschikte over een milieuvriendelijke C30 heeft het toch besloten op de IAA in Frankfurt een nog milieuvriendelijker concept voor te stellen.

De naam van de Volvo ReCharge draagt al heel wat kennis in zich mee. De Charge toont duidelijk aan dat er van iets oplaadbaars (batterijen) gebruik gemaakt zal worden de Re wijst op de duurzaamheid van deze wagen.

De kenmerken van deze wagen:

  • 100 km radius zonder gebruik van verbrandingsmotor
  • 66% minder CO2-uitstoot dan Hybride-wagens
  • 1.6l Flexifuel motor die op bio-ethanol rijdt

Op het moment dat de batterij – die men kan opladen door de wagen in de stekker te steken – volledig op is, zal de verbrandingsmotor bijspringen en zorgen dat de wagen op de eerste plaats kan rijden, maar op de tweede plaats worden ook de batterijen opgeladen.

Volvo zegt dat iemand die maar 100 km rijdt per dag weinig aan de benzinepomp zal staan. Wil het toeval nu net dat het merendeel van de wereldbevolking nog geen 100 km per dag rijdt.

Hoeveel energie deze wagen gebruikt kunnen we in onderstaand artikel niet terugvinden. Hoeveel milieuvervuiling er gepaard gaat met het opwekken van deze energie kunnen we dus ook niet inschatten. Laten we hopen (voor Volvo) dat het opwekken van deze energie minder kost dan de vervuiling van een benzinemotor, want anders staat Volvo geen stap verder. Maar volgens mijn persoonlijke indruk zal er minder vervuiling gepaard gaan met het gebruiken van deze Volvo in vergelijking met een doorsnee benzinemotor.

Elk wiel een elektromotor
Het Volvo ReCharge Concept maakt gebruik van de nieuwste hybridetechnieken, waarbij er tussen de verbrandingsmotor en de wielen geen mechanische verbinding meer is.

Het accupakket, dat in het bagagecompartiment is geplaatst, maakt gebruik van lithiumpolymeer accutechnologie. De accu’s zijn ontworpen om langer mee te gaan dan de auto zelf. Vier elektromotoren, een op elk wiel, zorgen voor de onafhankelijke aandrijfkracht. Een 1.6-liter viercilinder FlexiFuel dient als krachtbron voor een geavanceerde generator, die de wielmotoren aandrijft als de accu’s leeg zijn.

De Volvo ReCharge Conceptauto is een puur elektrisch aangedreven auto, waarbij een efficiënte generator (de Auxiliary Power Unit, APU) aanslaat zodra de energie in de accu’s onvoldoende is. De APU stuurt dan de benodigde elektrische energie naar alle wielmotoren. Omdat de verbrandingsmotor alleen de APU aandrijft, draait hij in een toeren- en belastinggebied waar de emissiewaarden en de CO2-uitstoot minimaal zijn.

Rijder kiest de energiebron
De verbrandingsmotor slaat automatisch aan wanneer 70 procent van de energie van de accu’s is verbruikt. De bestuurder kan de viercilinder FlexiFuel krachtbron echter ook handmatig inschakelen, via een knop op het dashboard. Zo kan hij de accu’s maximaal opladen wanneer hij op de snelweg rijdt, om genoeg elektrische energie voor een ritje door de volgende stad over te houden.

“Er is een significant verschil tussen onze plug-in hybride en de hybrides van andere merken. De andere hybrides gebruiken de accu’s kortstondig om de verbrandingsmotor bij te staan. Onze oplossing is zodanig ontworpen dat mensen continu op elektrische energie kunnen rijden. De verbrandingsmotor dient alleen als reserveaggregaat’, stelt Ichiro Sugioka, projectmanager van het Volvo ReCharge Concept. “Bovendien is onze C30 met plug-in hybride technologie nog steeds een levendige en sportieve auto. De auto accelereert in slechts 9 seconden van 0 tot 100 en heeft een top van 160 km/uur.”

Speciaal ontwikkelde elektromotoren
De belangrijkste elektrische componenten van het Volvo ReCharge concept – de generator van de APU en de wielmotoren – zijn ontwikkeld in samenwerking met de Britse elektromagnetische specialist PML Flightlink. Omdat elk wiel is uitgevoerd met zijn eigen elektromotor, zijn zowel de gewichtsverdeling als het mechanische rendement en de tractie optimaal. De wrijvingsverliezen, die je normaal in de mechanische tandwieloverbrengingen hebt, zijn hierdoor ook geëlimineerd. En omdat de auto geen transmissie heeft zoals een normale auto, is er geen versnellingspook in het interieur aanwezig.

Om de voordelen voor het milieu nog verder te vergroten, is de Volvo ReCharge Concept voorzien van zeer efficiënte, door Michelin ontwikkelde, banden. Deze banden zijn speciaal ontworpen om ruimte voor de wielmotoren te creëren. Logischerwijs heeft de auto vierwielaandrijving in de meest pure zin van het woord, de vermogensafgifte van elk wiel wordt immers individueel gestuurd.

De bewegingsenergie die ontstaat bij het remmen wordt opgeslagen in de accu’s. Wanneer het systeem helemaal is uitontwikkeld, zullen de traditionele remmen worden vervangen door elektrische remmen om de verspilde energie door frictie te minimaliseren. Om de betrouwbaarheid van de aandrijflijn en het remsysteem te waarborgen, worden de commando’s van de bestuurder via een viervoudig elektronisch stuursysteem verwerkt.

28635.jpg

28636.jpg

28637.jpg

28638.jpg

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...