Spyker LogoHet rommelt al langer bij Spyker: het brandstofslangincident en het bijhorende ontslag van Christijan Albers, de slechte prestaties van het F1 team en het uitstellen van de C12 Zagato zijn geen voortekenen voor een gezond bedrijf. Iedereen keek dus uit naar de halfjaarcijfers.

De cijfers werden gisterenavond bekend gemaakt terwijl de bekendmaking normaal gezien ’s morgens gepland was. De vertraging kwam er door een mogelijke verkoop van het Spyker F1 Team want de cijfers zijn niet goed. Spyker heeft het eerste halfjaar een verlies geleden van 29,9 miljoen euro. Vooral het Spyker F1 Team (- 13,0 miljoen) en Spyker Automobielen (- 5,4 miljoen) waren verlieslaters.

Spyker kan dus geld gebruiken en daarvoor zou men wel eens het Spyker F1 Team moeten verkopen. Er ligt nu een bod op tafel van 109 miljoen USD terwijl Spyker het team een jaar geleden kocht voor 106,6 miljoen USD. Een groot verlies zal Spyker trouwens niet zijn voor de F1 want Spyker staat nog steeds met nul punten laatste in het constructeursklassement.

Er komt trouwens nog meer slecht nieuws uit Zeewolde, de Spyker SUV, de D12 (Peking-to-Paris) zal pas vanaf 2008 in productie gaan in plaats van het geplande December 2007.

Persberichten:
Spyker Cars N.V. is actively engaged in negotiations with parties linked to the planned refinancing of the business. These include those with the consortium mentioned earlier in respect of a possible sale of the Formula One Team. It is expected that, if successful, these developments will provide sufficient funds for Spyker to execute its chosen future business strategy.

The road car division has continued to work throughout the first six months of 2007 on a broadening of its range with development of the Long Wheelbase (LWB) versions of the C8 (including the option of an automatic gearbox for the first time) continuing apace and investigation of possible supplier partners for the Peking-to-Paris SSUV. Both are planned to enter production during 2008.