Onderzoekers van de KUL (Universiteit Leuven) zijn erin geslaagd om in samenwerking met de Universiteit van Jeruzalem de populaire codeersleutel KeeLoq te kraken. Daarmee toonden de onderzoekers tijdens een congres in Amerika aan dat het systeem niet zo veilig is als men veronderstelde. Wat dat met wagens te maken heeft ligt voor de hand. De automerken die deze codering gebruiken ter afsluiting van hun wagens zijn: Fiat, Opel, Saab, Honda, Toyota, Volvo en Volkswagen.

Waarom is KeeLoq dan jaren in gebruik genomen? Wel, elke afstandsbediening bevat 18 triljoen unieke combinaties. Normaal is het onmogelijk om de juiste code te vinden. Zelfs met behulp van 100 computers zou dat werk zelfs nog tientallen jaren duren. En als je zolang moet wachten om die ene auto te stelen, is die al lang uit de mode, nietwaar.

Hoe kraakt men die sleutel is de volgende vraag waarop ik u een antwoord geeft. Het is volgens de onderzoekers een werkje dat kan gebeuren in een uur. Als de onderzoekers erin slagen gedurende een uur met hun apparatuur in draadloos contact te staan met de sleutel, kunnen ze de codeersleutel vinden. Van zodra die codeersleutel is gevonden, rest enkel nog het uitschakelen van de anti-diefstalbeveiliging en daarna kan je met die nieuwe aanwinst van je doen wat je wil. Tot je tegengehouden wordt natuurlijk.