VW stapt uit de overeenkomst die het gesloten had met BMW, Mercedes en Audi. Het is te zeggen, BMW was al eerder uit die overeenkomst gestapt, in november 2006, en nu hebben Audi en VW beslist hetzelfde te doen. Het doel van Bluetec was Amerikanen zo ver te krijgen dat ze diesel-motoren zouden beginnen kopen. Geruchten gaan de ronde dat Mercedes zich teveel het Bluetec-imago zou aanmatigen, daarmee zijn de andere merken uiteraard niet gediend. VW zal in de plaats van het Bluetec-label gebruik blijven maken van zijn huidig TDI-label.
Gerelateerde artikels
Volkswagen geeft (interessante!) informatie vrij omtrent de vernieuwde (zuinige) Golf eHybrid plug-in hybride facelift die nu zuiver elektrisch tot 120 km ver kan rijden.
Qua looks oogt hij misschien (ietwat) zoals voordien, op technologisch vlak profiteert de iconische Volkswagen Golf op diverse vlakken van een deugddoende facelift. Het aanbod is zodanig ruim dat er voor ieders profiel wel een passende Golf uitvoering voorhanden is. Misschien is dat wel een deel van het immense succesverhaal?!
Ook de zuinige Volkswagen Golf eHybrid plug-in hybride ondergaat eenzelfde facelift met aangepaste bumpers, moderner interieur en nieuwe technologie. De Golf PHEV aandrijflijn vertrekt wederom van de 1.5-liter TSI viercilinder benzinemotor. Deze krijgt het gezelschap van een 6-traps DSG automaat en elektromotor. Goed voor een systeemvermogen van (opnieuw) 204 pk.
Wel stijgt de batterijcapaciteit naar 19,7 kWh (ipv 10,6 kWh), met de nieuwe batterij loopt het zuiver elektrische rijbereik zowaar op tot 107 à 120 km! Nadien kan je laden aan driefasig 11 kW AC of zelfs snelladen aan 50 kW DC. Met een volle batterij én benzinetank zou de actieradius ongeveer 1.000 km bedragen. Toch mits je een rustige rijstijl hanteert.
Wanneer de 204 pk sterke Golf PHEV uitvoering niet zou volstaan … is er nog de Golf GTE plug-in hybride, nu 272 pk sterk! Naar goede gewoonte met een meer sportieve vormgeving/details. Jammer genoeg is er (momenteel?) geen sprake van een praktische Golf Variant eHybrid of Golf Variant GTE koetswerkvorm.
Ergens deze zomer zal de vernieuwde Golf eHybrid facelift opduiken bij de lokale Volkswagen verdeler. Een Belgische prijs werd nog niet vrijgegeven.
In afwachting van de zuiver elektrische EQG toont Mercedes nu al de reguliere G-Klasse (én G63 AMG).
De iconische Mercedes G-Klasse mag dan nog al meedraaien sinds 1979, zijn heerlijke vormgeving en ijzersterk merkimago zijn zowaar tijdloos. Terwijl we wachten op dé langverwachte en vooral zuiver elektrische EQG evenknie presenteert Das Haus alvast de reguliere G-Klasse modellen. Kwestie van beide varianten nog eventjes naast elkaar te kunnen verkopen.
Met de nieuwe modelcode (W465) kan Mercedes officieel van een nieuwe generatie spreken, visueel oogt het net zoals voordien. Gelukkig maar! Deze G-Klasse heeft zowaar een verbeterde luchtweerstand (0,48 ipv 0,53 Cw) wat gunstig moet zijn voor het verbruik/rijgedrag. Dit dankzij een kleine spoilerlip (boven de voorruit), extra windgeleiders achteraan én (licht) afgeronde hoeken. Met extra isolatie moet het binnenin dan weer stiller zijn. Tevens wordt het allemaal (nog) wat luxueuzer met extra uitrusting zoals gekoelde bekerhouders, verwarmde armsteun, nieuw stuurwiel, moderner MBUX infotainment (12,3”) én zowaar keyless entry! Handig voor bij het (serieus) offroaden zijn de vele camera’s rondom die je zowaar “door” de motorkap kunnen doen kijken.
Wachten op de elektrische G-Klasse
De G500 motorisatie laat zijn luidkeelse V8 achterwege en rekent vanaf nu op een 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor (449 pk / 560 Nm). Daarmee duurt het slechts 5,4 seconden om 100 km/u te bereiken! Voor de professionele gebruiker/veelrijder is er de G450d, eveneens een drieliter zescilinder diesel (376 pk / 750 Nm). Erboven vinden we de G63 AMG topversie en zijn 585 pk / 800 Nm sterke 4.0-liter V8. De 100 km/u mijlpaal bereik je hiermee in 4,3 seconden en bij 220 km/u is de elektronisch begrensde topsnelheid bereikt. Tenzij je oplegt voor de Performance Package, dan kan je 240 km/u rijden. Onderhuids bespeuren we enkele interessante nieuwigheden. Zo is er nu 48V mild hybride technologie (20 pk / 200 Nm) aanwezig om waar mogelijk het verbruik te drukken én willen de nieuwe demping ongewenste bodyroll voorkomen. Adaptieve dempers behoren alvast tot de basisuitrusting. De personalisatiemogelijken (oa 18” à 22” velgen) van de nieuwe G-Klasse zijn zowaar eindeloos. Dit terwijl de terreinkwaliteiten best (zéér) hoogstaand zijn. Voor het eerst kan je trouwens de G63 AMG met Offroad Package Pro verkrijgen, te herkennen aan zijn imperiaal én laddertje! Wanneer de nieuwe Geländewagen opduikt bij de lokale Mercedes verdeler is nog niet duidelijk. Net zoals een Belgische prijskaartje. Reken toch op minstens een dikke 100.000 euro!Lees hier onze rijtest met de Mercedes G-Klasse G500!
Naast een grotere ID Buzz XL LWB variant met zeven zitplaatsen komt Volkswagen ook met een sportieve ID Buzz GTX afgeleide, goed voor 340 pk!
Momenteel heeft Volkswagen een ID Buzz busje voor personenvervoer en ID Buzz Cargo voor professioneel gebruik (lichte vracht) in de aanbieding. Eerder werd reeds gecommuniceerd dat de variant met de lange wielbasis, de ID Buzz XL LWB, op komst was. En na de recente ID3 GTX en ID7 GTX onthulling volgt er nu ook een Volkswagen ID Buzz GTX! Desgewenst met een normale wielbasis (1.800 kg trekgewicht) of lange wielbasis (1.600 kg).
Inderdaad, het is een goede vraag waarom je een “busje” (zelfs met hippe retro vormgeving) écht sportief zou willen maken. Voor snelle avonturiers, vlotte gezinnen en dynamische wereldverbeteraars, tiens! Deze profiteren van de uitgekiemde wegligging en krachtige aandrijflijn met twee elektromotoren (4MOTION), tezamen goed voor 340 pk / 560 Nm. In een (retro vormgegeven) busje zowaar!
Over de befaamde 0-100 km/u sprint doet de ID Buzz GTX ongeveer 6,5 seconden en de topsnelheid … werd niet gespecificeerd. Vermoedelijk ligt deze ergens rond 160 à 180 km/u. De reguliere ID Buzz uitvoeringen halen maximaal 145 km/u.
Onderin ligt er een 79 kWh (normale wielbasis) of 86 kWh (lange wielbasis) accupack. Hoever je hiermee geraakt wil/mag/kan Volkswagen momenteel niet zeggen. Ongetwijfeld nog te homologeren maar in de praktijk zal het ergens rond de 400 km bedragen. Laden kan hier aan 11 kW (AC) of 185 kW (DC).