Audi A5
Deze week zag ik Audi’s nieuwste voor het eerst rijden op de snelweg, het was liefde op het eerste gezicht. De Audi A5 moet in competitie treden met de BMW 3 Coupé en de Mercedes CLK. Geef mij maar de vier ringen!

Ontwerper Walter Da Silva is erin geslaagd een zeer mooie sportcoupé te tekenen. Er zit een golf in de zijkant en de achterkant doet je ook wat aan de BMW 3 denken. Maar de 3-reeks is overladen met “ornamenten” terwijl de A5 subtieler gestileerd is. De neus is dan wel onmiskenbaar Audi, de lichten zijn iets scherper uitgelijnd en geven de A5 een katachtige look. Da Silva noemt het zelf zijn mooiste ontwerp ooit. Een mooie wagen is het ongetwijfeld.

De A5 is met een lengte van 4,63 meter en een kofferruimte met een inhoud van 455 liter een volwaardige GT.  Het motorengamma is ook uitgebreid. In eerste instantie levert Audi de A5 met met een 3.2-liter V6 FSI benzinemotor met 265 Pk. Met deze motor gaat hij van 0-100 in 6,1 seconden en blijft hij begrensd steken op 250 km/h. Later zal ook een 1.8 liter TFSI motor met 170 Pk verkrijgbaar zijn. Dieselen kan je ook, de sterkste 3.0 V6 TDI heeft een maximaal koppel van 500 Nm. Daarmee kan hij van 0-100 in 5,9 seconden en dat met een gemiddeld verbruik van 7,6 liter per 100 km!

Het pronkstuk is uiteraard de S5, de sportiefste A5. Deze krijgt meteen een V8 mee met een vermogen van 354 Pk en een koppel van 440 Nm. Een sprintje van 0-100 kan daarmee in 5,1 seconden maar daardoor loopt hij nog sneller tegen de begrenzing van 250 km/h aan. De S5 heeft een handmatige zesbak en die is sportiever ingesteld dan de A5. Ook buitenaan kreeg hij wat extraatjes mee, zo zijn de grille en de zijspiegels verchroomd en is hij voorzien van 4 uitlaatpijpen. De S5 staat daarenboven op 18″ wielen.

audi_a5_2.jpg

audi_a5_3.jpg

audi_a5_4.jpg

audi_a5_5.jpg

audi_a5_6.jpg

audi_a5_7.jpg

audi_a5_8.jpg

Audi S5
Audi S5

Audi S5