Audi is hybride systemen aan het ontwikkelen voor verschillende modellen en zal ze in productie brengen zodra er voldoende voordelen zijn voor de kopers. Audi kwam in 2005 al op de proppen met het idee om de Q7 van een elektromotor te voorzien, deze is er (nog) niet gekomen. Gelukkig maar?
Gerelateerde artikels
De zuiver elektrische Audi Q6 e-tron wil (meer dan) graag grenzen verleggen op het gebied van prestaties, rijbereik, opladen, rijdynamiek en design!
Ondanks de ontwikkeling niet persé “van een leien dakje” liep schuwt Audi de grote (marketing)woorden niet bij de onthulling van de Q6 e-tron SUV. Kort samengevat moet deze premium EV SUV dé perfecte belichaming zijn van de befaamde “voorsprong door techniek” merkslogan. Kwestie van direct de lat hoog te leggen!
Naamkundig is het gelukkig zéér logisch. De Q verwijst naar de praktische (en populaire!) SUV koetswerkvorm … waarvan er misschien nog een Q6 Sportback lifestyle afgeleide met aflopende daklijn volgt. Numeriek past de Q6 mooi tussen de Q4 e-tron én de Q8 e-tron. Iets dat je ziet aan een soortgelijke vormgeving, aldus de Duitse autobouwer uit Ingolstadt wel in “een moderner jasje”. Technisch deelt de Audi nieuwkomer zijn PPE platform (en heel wat techniek/technologie) met de Porsche Macan Electric SUV.
Met een lengte van 4,77 meter (2,90 meter wielbasis) biedt de Q6 e-tron plaats aan vijf inzittenden en 526 liter bagage in de koffer. Met drie passagiers minder loopt het laadvolume op tot 1.529 liter. Al kan je met de neerklapbare achterbank (40:20:40) uiteraard nog andere combinaties maken. Vooraan zit er nog een kleine trunk, goed voor 64 liter (pakweg laadkabels).
De letterlijke blikvanger binnenin is het vrijstaande panoramadisplay met een gebogen design. Deze omvat het digitale instrumentenpaneel (Audi Virtual Cockpit, 11,9”) en het MMI infotainmentsysteem (14,5”), beiden met moderne functionaliteit en een snelle/logische werking/opbouw. Dankjewel Android Automotive besturingssysteem! Aan passagierszijde prijkt (optioneel?) het Digital Stage display (10,9”) waarop naast essentiële informatie ook films/videocontent gestreamd kan worden. De Active Privacy Mode voorkomt (jammer/gelukkig) dat de bestuurder kan meekijken.
Audi Q6 e-tron quattro met 388 pk, SQ6 e-tron met 517 pk maar instappers volgen
In afwachting van toegankelijkere uitvoeringen met slechts één elektromotor (en kleinere batterijpack) achteraan spreekt Audi nu nog over de Audi Q6 e-tron quattro. Vierwielaangedreven dus dankzij twee elektromotoren (één voor + één achter). Van gekke numerieke waardes (momenteel?) geen sprake meer. De Q6 e-tron quattro is 388 pk sterk, doet 0-100 km/u in 5,9 seconden en haalt maximaal 210 km/u. De SQ6 e-tron quattro topversie heeft 517 pk ter beschikking, knalt in 4,3 seconden naar 100 km/u en bereikt pas bij 230 km/u zijn topsnelheid. Een batterijcapaciteit van 100 kWh klinkt goed in de mond maar weet wel dat er maar 94,9 kWh netto bruikbaar is. Aldus het WLTP cijfermateriaal zou de Audi Q6 e-tron quattro daarmee 625 km ver geraken. Een puik resultaat voor een SUV met dergelijke afmetingen! Deels te danken aan de sterke remenergierecuperatie met vijf niveau’s. Het innovatieve PPE platform is voorzien van een 800V architectuur. In mensentaal wil dat zeggen dat je supersnel kan .. snelladen! Dit aan maximaal 270 kW (DC) als de infrastructuur én omstandigheden het natuurlijk toelaten. Al kan de Q6 e-tron zowaar zijn accupack (virtueel) opsplitsen en beiden aan 135 kW laden bij een 400V laadpunt. Aan een klassieke laadpaal of Wallbox lukt het met 11 kW (AC). Naar goede Audi gewoontes is staat het materiaalgebruik en afwerkingsgraad ook op punt. En zijn er uiteraard talrijke hulpsystemen (rijden, veiligheid, communicatie, multimedia, …) beschikbaar. De Q6 e-tron krijgt ook – in wereldprimeur – een actieve digitale lichtsignatuur mee. De nieuwe besturing en koppelverdeling moet dan weer resulteren in “nauwkeurig afgestelde rijdynamiek”. Daarvoor zijn de banden achteraan trouwens breder dan vooraan. Zeker vermelden aan de buurman/vrouw dus!Belgische prijzen en levertermijn
De Audi Q6 e-tron quattro is reeds te bestellen bij de Belgische Audi verdeler in ruil voor minstens 75.900 euro. Of 96.150 euro als je zo’n SQ6 e-tron krachtpatser wil! Tegen de zomer moeten de eerste exemplaren afgeleverd worden.
Voor wie het leven (iets) avontuurlijk ziet is de gloednieuwe Audi A3 allstreet met extra bodemvrijheid en bescherming rondom.
Na de opfrisbeurt is Audi A3 uiteraard opnieuw verkrijgbaar als A3 Sportback (vijf deuren) en A3 Berline (vier deuren). Gloednieuw is de avontuurlijkere Audi A3 allstreet uitvoering!
Zoals de naam doet vermoeden neigt de nieuwkomer meer naar de hippe A1 allstreet dan het serieuzere A4 Allroad en A6 Allroad werk, het blijft hier dan ook gewoon bij voorwielaandrijving. Wel profiteert de allstreet van 3 cm extra bodemvrijheid waardoor hij (wat) verder geraakt op de onverharde/natte parking van de hockey.
Extra bescherming (kunststof) rondom moet de avontuurlijke inborst versterken … en gemakkelijker te vervangen zijn bij eventuele krassen/schade. Tevens is de zitpositie hoger wat dan weer voor een gemakkelijke instap en betere zichtbaarheid rondom zorgt.
De A3 allstreet komt standaard met 17” velgen maar de uitgebreide personalisatiegids omvat diverse 18″ of 19″ alternatieven. Het Python Yellow lanceringskleur staat hem alvast beeldig. Maar nadien wel snel de modder afkuisen hé!
Net als bij de A3 Sportback past er 380 liter in de koffer van de A3 allstreet, of tot 1.200 liter met de achterbank neergeklapt. Dakrails behoren tot de basisuitrusting, mits opleg profiteer je ook van de elektrische achterklep, een afneembare trekhaak en een opberg- en kofferpack.
Binnenin bespeuren we weinig tot geen verschillen tussen de A3 Sportback en A3 Allstreet. Beide A3 varianten komen met moderne technologie, rijhulp, veiligheid en connectiviteit. Wie wil kan zelfs zijn dagrijverlichting kiezen (uit vier beschikbare mogelijkheden).
Op een (R)S3 allstreet moet je niet wachten, Audi voorziet deze ruige Duitser voornamelijk van klassieke motoren. Initieel draait het om de 1.5-liter TSI benzinemotor (35 TFSI) en 2.0-liter TDI diesel (35 TDI), beide met 150 pk en de S-Tronic automaat met dubbele koppeling.
Belgische prijs Audi A3 allstreet
Pas tegen de zomer van 2024 verwachten we de A3 allstreet bij de lokale Audi verdeler. Wel kan je daar nu alvast een configuratie maken en eventueel een bestelbon ondertekenen. Hou wel rekening met het Belgische prijskaartje van ministens 37.380 euro (35 TFSI 150 pk). Dat is net geen 2.000 euro méér dan ze voor de opgefriste A3 Sportback vragen.
Tezamen met een interessante facelift krijgt de populaire Audi A3 nu ook een stoere A3 allstreet uitvoering.
Na een eerdere update voor de Volkswagen Golf en Skoda Octavia volgt nu een facelift voor de technisch gerelateerde Audi A3. Dit zowel voor de A3 Sportback hatchback als vierdeurs A3 Berline en hun sportieve (R)S varianten. Al spreekt de Duitse autoconstructeur uit Ingolstadt nu voornamelijk over de klassieke A3 uitvoeringen.
Deze Audi A3 facelift komt met een aangepaste grille (zonder chroom omlijsting), strakkere achterbumper en nieuwe LED lichtblokken warbij je de dagrijverlichting naar hartenlust kan instellen (met keuze tussen 4 verschillende patronen). In de personalisatiegids verwelkomen we de District Green en Progressive Red metaalkleuren naast diverse 16” tot 19” velgen.
Aldus Audi is het interieur van de A3 “aanzienlijk aangescherpt” … terwijl het zeer herkenbaar oogt. Wel werd de automaathendel (nog) kleiner en kan je diverse functionaliteit tijdelijk (on demand) aanschaffen via het MMI infotainmentsysteem.