Volgens spyshots zou Volkswagen bezig zijn met een Coupé-Cabrio versie van de Volkswagen Phaeton. Het zou moeten concurreren met de Mercedes SL. Het platform voor deze nieuwe versie zal waarschijnlijk komen van de Audi A8 en de Porsche Panamera. Wordt ongetwijfeld vervolgd…
Gerelateerde artikels
Volkswagen geeft (interessante!) informatie vrij omtrent de vernieuwde (zuinige) Golf eHybrid plug-in hybride facelift die nu zuiver elektrisch tot 120 km ver kan rijden.
Qua looks oogt hij misschien (ietwat) zoals voordien, op technologisch vlak profiteert de iconische Volkswagen Golf op diverse vlakken van een deugddoende facelift. Het aanbod is zodanig ruim dat er voor ieders profiel wel een passende Golf uitvoering voorhanden is. Misschien is dat wel een deel van het immense succesverhaal?!
Ook de zuinige Volkswagen Golf eHybrid plug-in hybride ondergaat eenzelfde facelift met aangepaste bumpers, moderner interieur en nieuwe technologie. De Golf PHEV aandrijflijn vertrekt wederom van de 1.5-liter TSI viercilinder benzinemotor. Deze krijgt het gezelschap van een 6-traps DSG automaat en elektromotor. Goed voor een systeemvermogen van (opnieuw) 204 pk.
Wel stijgt de batterijcapaciteit naar 19,7 kWh (ipv 10,6 kWh), met de nieuwe batterij loopt het zuiver elektrische rijbereik zowaar op tot 107 à 120 km! Nadien kan je laden aan driefasig 11 kW AC of zelfs snelladen aan 50 kW DC. Met een volle batterij én benzinetank zou de actieradius ongeveer 1.000 km bedragen. Toch mits je een rustige rijstijl hanteert.
Wanneer de 204 pk sterke Golf PHEV uitvoering niet zou volstaan … is er nog de Golf GTE plug-in hybride, nu 272 pk sterk! Naar goede gewoonte met een meer sportieve vormgeving/details. Jammer genoeg is er (momenteel?) geen sprake van een praktische Golf Variant eHybrid of Golf Variant GTE koetswerkvorm.
Ergens deze zomer zal de vernieuwde Golf eHybrid facelift opduiken bij de lokale Volkswagen verdeler. Een Belgische prijs werd nog niet vrijgegeven.
Naast een grotere ID Buzz XL LWB variant met zeven zitplaatsen komt Volkswagen ook met een sportieve ID Buzz GTX afgeleide, goed voor 340 pk!
Momenteel heeft Volkswagen een ID Buzz busje voor personenvervoer en ID Buzz Cargo voor professioneel gebruik (lichte vracht) in de aanbieding. Eerder werd reeds gecommuniceerd dat de variant met de lange wielbasis, de ID Buzz XL LWB, op komst was. En na de recente ID3 GTX en ID7 GTX onthulling volgt er nu ook een Volkswagen ID Buzz GTX! Desgewenst met een normale wielbasis (1.800 kg trekgewicht) of lange wielbasis (1.600 kg).
Inderdaad, het is een goede vraag waarom je een “busje” (zelfs met hippe retro vormgeving) écht sportief zou willen maken. Voor snelle avonturiers, vlotte gezinnen en dynamische wereldverbeteraars, tiens! Deze profiteren van de uitgekiemde wegligging en krachtige aandrijflijn met twee elektromotoren (4MOTION), tezamen goed voor 340 pk / 560 Nm. In een (retro vormgegeven) busje zowaar!
Over de befaamde 0-100 km/u sprint doet de ID Buzz GTX ongeveer 6,5 seconden en de topsnelheid … werd niet gespecificeerd. Vermoedelijk ligt deze ergens rond 160 à 180 km/u. De reguliere ID Buzz uitvoeringen halen maximaal 145 km/u.
Onderin ligt er een 79 kWh (normale wielbasis) of 86 kWh (lange wielbasis) accupack. Hoever je hiermee geraakt wil/mag/kan Volkswagen momenteel niet zeggen. Ongetwijfeld nog te homologeren maar in de praktijk zal het ergens rond de 400 km bedragen. Laden kan hier aan 11 kW (AC) of 185 kW (DC).
Volkswagen ID Buzz GTX wil zowel dynamisch ogen, sportief zijn én avontuurlijk wezen
Uiteraard komt de ID Buzz GTX met een aangedikte look & feel. Dit dankzij de sportieve bumpers, honingraatmotief met verticale dagrijverlichting, sportzetels, contrasterende (rode) stiknaden en desgewenst 21” lichtmetalen velgen. De Cherry Red kleurtint is exclusief voorbehouden voor de GTX terwijl ook enkel hier de dakhemel binnenin zwart uitgevoerd is. Eveneens van de partij is het grotere (12,9 ipv 12″) infotainmentsysteem mét ChatGTP ondersteuning. De Volkswagen ID Buzz GTX is er met vijf, zes of zeven zitplaatsen. In het beste geval geraakt er 2.469 liter bagage in de koffer! Voor de échte avonturiers is er optioneel een Smart Glass panoramadak beschikbaar waarvan je de doorlaatbaarheid kan instellen (licht of donker). Inderdaad, een moderne versie van het befaamde VW Samba kampeerbusje. Tegen de zomer kan de Belgische Volkswagen verdeler je verder helpen met prijzen, specificaties en een eventuele bestelbon. Reken toch op 85.000 euro voor een leuke configuratie. De eerste leveringen van de ID Buzz GTX zullen “in de tweede helft van het jaar” plaatsvinden.
Naast een compacte ID3 GTX presenteert Volkswagen ook de 340 pk sterke ID7 GTX topversie op basis van de praktische ID7 Tourer.
Bijzonder drukke tijden bij Volkswagen! Naast de lancering van de nieuwe Tiguan en Passat Variant vonden ze nog wat tijd om hun iconische Golf bestseller op te frissen. En hun EV gamma van een ID7 vlaggenschip, ID Buzz LWB XXL én sportieve ID3 GTX derivaten te voorzien. Van die ID7 volgt er nu reeds een GTX topversie, initieel als ID7 Tourer GTX (of ID7 GTX Tourer?). Maar ook de vierdeurs ID7 berline/liftback zal spoedig verkrijgbaar zijn met een sportief GTX jasje.
In de Volkswagen ID7 GTX Tourer past er nog steeds 605 liter bagage of 1.714 liter mits een neergeklapte achterbank. Aan de trekhaak kan er nog eens 1.400 kg. Interessanter is vermoedelijk de 4MOTION aandrijflijn met twee elektromotoren, uiteindelijk goed voor 340 pk / 545 Nm. Een recordwaarde voor een VW stationwagon! Een 0-100 km/u chrono werd niet gespecificeerd, wel dat je maximaal 180 km/u haalt.
Met een rustige rijstijl en volle batterij (91 kWh) zou je toch 500+ km actieradius moeten verkrijgen in de praktijk. Bij menig spielerei zal je sneller moeten laden, aan een krachtige laadpaal lukt dat aan 200 kW (DC).
Naast meer vermogen komt de Volkswagen ID7 GTX tevens met aangedikte looks. Denk aan exclusieve 20” velgen, aangepaste bumpers/dagrijverlichting en binnenin een hoop alcantara en contrasterende stiknaden.
De reguliere ID7 Tourer en ID7 GTX Tourer topversie zullen bijna gelijktijdig opduiken bij de lokale Volkswagen verdeler, pakweg tegen de (na)zomer. Voor een Belgische prijs verwijzen graag naar hun. Reken toch op gemakkelijk 75.000 euro!