Bugatti Veyron - 3
De Bugatti Veyron is erin geslaagd elke autoliefhebber even sprakeloos te maken. Terwijl je een gewone supercar kan vergelijken met een vliegtuig zit deze 1001 Pk sterke hypercar in de grootteorde van een Space-Shuttle. Zo’n monsterwerk creëren en het duizelingwekkende vermogen op de weg houden heeft bloed, zweet en tranen gekost. Maar uiteindelijk is hij er ook gekomen, de snelste productiewagen uit de autogeschiedenis.

Bugatti werd in 1998 overgekocht door Volkswagen en die gingen direct aan de slag met een prototype van de Veyron. De wagen moest 1000 Pk hebben en minstens 400 km/h halen. Bijna onmogelijk op dat moment. Toch hebben de ingenieurs van Volkswagen en Bugatti de uitdaging aanvaard. Er werd gekozen voor een W16 motor met 1001 Pk en een topsnelheid van 407,5! Km/h. Dat zo’n prestaties niet makkelijk te bereiken zijn illustreer ik aan enkele problemen bij de productie. Het motorblok begon bijvoorbeeld te smelten bij zijn hoogste toerenaantal. Daarom werden er 10 radiators geïnstalleerd, 3 voor het motorblok, 2 voor de airco en nog 5 voor alle olie die door de wagen vloeit. Geen enkele autoband kon de snelheid van 400+ per uur doorstaan, daarom heeft Michelin speciaal flat-tire banden ontwikkeld voor deze wagen. Denk dan ook eens na over hoe je deze wagen op de grond kan houden tegen zo’n fenomenale snelheid. Of hoe denk je te stoppen? Voor al deze problemen heeft Bugatti een oplossing gevonden: met remklauwen groter dan de steunpunten van de eifeltoren en een downforce waarmee je een olifant kan platdrukken kom je al een eind ver.

Over deze wagen kan je niet snel uitgepraat geraken, laten we het bijvoorbeeld eens hebben over zijn kolossale 8 liter W16 motor met 4 turbochargers. De motor zorgt zoals eerder vermeld voor 1001 Pk’s en een topsnelheid van 407,5 km/h, om deze snelheid te bereiken moet je wel een speciale sleutel omdraaien anders blijft de wagen begrensd tot een “magere” 375 km/h. De manier waarop hij snelheid wint is verbluffend, op 2,5 seconden zit je aan 100 km/h en tel daar 5 seconden bij en je zit aan 200 km/h. Van 0 naar de topsnelheid kan de Veyron in 55 seconden. De motor zit trouwens vrij aan de buitenlucht en is voorzien van 4 radiators om niet te overhitten. Verder is de wagen vierwielaangedreven en heeft hij een zeventrap sequentiële versnellingsbak. Op zijn topsnelheid zuigt de motor trouwens evenveel lucht per minuut als een gemiddelde persoon op 4 dagen. En er zijn nog meer bijzonderheden, zo is de handrem van ABS voorzien voor als de gewone rem niet meer werkt en kan de Bugatti vanuit stilstand eerder de 320 km/h bereiken dan een McLaren F1 die al 200 km/h aan het rijden is. Het zijn maar enkele voorbeelden die proberen te omschrijven hoe bijzonder deze wagen is. Het valt eigenlijk bijna niet te vatten.

De Bugatti Veyron is tegelijk ook de duurste productiewagen ooit. Voor 1.500.000 euro kan je er eigenaar van zijn, eigenlijk een koopje als je weet dat Volkswagen er per wagen voor 5.000.000 euro kosten aan heeft. Het gaat dus meer om een prestigeproject, het bewijs dat VW de beste ingenieurs op stal heeft. Wel zou er op termijn een “baby” bugatti komen die brokken moet maken in het Porsche segment. En uiteraard worden de vernieuwende technieken in deze wagen op termijn ook gebruikt voor andere topmodellen uit de Volkswagengroep. De Bugatti Veyron is nog eens een echte Hypercar, een droomwagen, op alle vlakken overtreft hij de vorige generaties. Het is iets verbluffend, iets onvatbaar, iets vanuit een andere planeet.

Bugatti Veyron Vooraanzicht
Bugatti Veyron Vooraanzicht

Bugatti Veyron Interieur
Bugatti Veyron Interieur

James May bereikt de topsnelheid van 407,5 km/h in de Veyron