Audi R8
Dit is de eerste tweezits sportcoupé (de TT is een vierzits Coiffeurcoupé) die Audi ooit heeft gebouwd. En wat voor één! Dankzij de ervaring met de S modellen en de techniek van het overgekochte Lamborghini is dit een frontale aanval op de Porsche 911. Deze auto werd enkele jaren geleden geïntroduceerd als de “Audi Le Mans Quattro” en is ondertussen verkrijgbaar als Audi R8.

De wagen heeft een prachtig design, het lijkt zelfs een beetje op een baby-Bugatti. Dat zou ons niet hoeven te verbazen want Bugatti behoort tot dezelfde VW-groep. Het valt op dat de vier ringen op de voorklep zijn geplaatst en niet in de grille, zoals gebruikelijk bij Audi. De zwarte luchtinlaten en de LED’s onder de voorlichten zorgen voor een mooie look. Achteraan zit de motor onder glas zodat niemand deze 4,2 liter V8 moet missen. Het interieur is erg gefocused op de bestuurder en is mooi afgewerkt zoals je van elke Audi mag verwachten. Toch missen we dat beetje extra. De opvallendste elementen zijn het afgeplat stuurwiel zoals bij Lamborghini en de verchroomde versnellingsbak die op de optielijst staat. Allround kunnen we concluderen dat de R8 er vanbuiten gelikt uitzit maar dat het interieur niet echt opvallend is.

Motorisch kreeg deze Audi R8 een 420 Pk sterke 4,2 FSI motor die van 0 naar 100 kan in 4,6 seconden. Leuk is dat Audi voor één keer geen snelheidsbegrenzer heeft ingebouwd, de wagen kan dus de volle 301 km/h halen. Deze wagen zal in België vanaf 110.000 euro verkrijgbaar zijn, maar schrik niet van de grote (en dure) optielijst. In de toekomst zou men de R8 trouwens uitrusten met een 500 Pk sterke V10 uit de Lamborghini Gallardo. Wat de prestaties zijn met deze motor is nog niet bekend. We kunnen wel stellen dat de R8 een mooi en krachtig alternatief is voor een minder originele Porsche 911.

Interieur
Audi R8 Interieur

Audi R8 Versnellingsbak
Audi R8 Versnellingsbak

Promotiefilmpje