Audi S6 - 13
De eerste Executive car in het rijtje, de Audi A6. Eigenlijk is het nog steeds het kleine broertje van de Audi A8, Audi’s topmodel. Toch val ik meer voor de charmes van de Audi A6, indien mogelijk in S uitvoering. Het Duitse designteam heeft in de nieuwste modellenlijn niet zo veel aan differentiatie gedacht. Men zegt soms wel (terecht) dat de voorkant van de A3,4,6&8 glad hetzelfde zijn. Correct, iedere semi-kenner zal geen enkel verschil zien. Daarom kan je vlot de baan op met een A6, amper 1% weet dat er nog een groter model bestaat.

Nu verder over de Audi S6, de sportuitvoering van de A6. Qua motorisatie zit het zeker niet mis, sinds Audi Lamborghini overkocht gebruiken ze hiervoor dezelfde 5.2 liter FSI V10 motor als in de Lamborghini Gallardo. Uiteraard elektronisch begrensd tot 435 Pk want anders zou hij de Italiaan bedreigen. De auto haalt tevens een begrensde topsnelheid van 250 km/h maar klokt zonder begrenzing vlot af boven de 320 km/h. Nul naar honderd doet deze vierdeurs trouwens in minder dan 5 seconden.

Uitwendig zijn bij de S-line de voor- en achterlichten van een extra rij LED’s voorzien. Dit is behalve de S-badges zowat het opmerkelijkste verschil met de gewone A6 uitvoering. Veel had hij ook niet nodig, de nieuwe A6 ziet er standaard ook al prachtig uit. Maar de rij LED’s zorgen voor een subtiele afwerking.

Uiteraard kan zo’n sportuitvoering al eens wat kosten, de S6 heeft een startprijs van om en bij de 84.000 euro terwijl de goedkoopste 2.0 TDI versie met 140 Pk voor ongeveer 35.000 euro over de toonbank gaat. Morgen volgt opnieuw een Executive Car van Duitse hand.