Land Rover Defender - 14
Eigenlijk ben ik mijn toplijst nu al aan het verloochenen. Ik ben namelijk geen fan van terreinwagens. Althans niet om ermee over de Belgische wegen te cruisen. De 4×4 krijgt terecht een negatieve connotatie bij een groot deel van de bevolking. De hautaine asobak-rijder gebruikt zijn 4×4 als een statussymbool, een soort ivoren toren. Ze zijn vergeten waarvoor een terreinwagen eigenlijk dient.

Het antwoord is nochtans simpel en zit in de benaming. Een terreinwagen is gemaakt om op een terrein mee te rijden en het liefst nog in een modderig, bergachtig gebied. Enkel boswachters hebben dus een reden om met zo’n wagen te rijden. En dan weet ik zeker dat ze voor de koning van de Indiase vlakten kiezen: de Land Rover Defender. Deze Brit is de enige 4×4 die zonder problemen op elke plek komt. Stiekem droom ik ervan om in deze Britse kolonist een verwilderd berggebied te overmeesteren. Want hiermee overklas je moeiteloos de dure asobakken in het segment. Ook zijn retro-look is een pluspunt. Hij staat dan ook als enige SUV in mijn wish list.

Het retro-aspect merk je ook aan de kostprijs, die ligt tussen de 24.600 en 36.000 euro en is dus ideaal voor elke Ardense blokhutbezitter. Verder is hij totaal nutteloos. Morgen nummer 13!