Vrouwen, Zon en Formule 1 in Monaco. Heerlijk…
Gerelateerde artikels
Alvorens het nieuwe Formule 1 seizoen van start gaat krijgen we met Drive to Survive 6 op Netflix een mooie samenvatting van hoe het vorig jaar verliep!
Ook in 2023 kroonde Max Verstappen zich (gemakkelijk?) tot Formule 1 wereldkampioen. Alsof dat niet voldoende was brak de jeugdige Nederlander ook een hoop andere records. Zoals “meest succesvolle coureur” (hoogste winstpercentage), meeste ronden aan de leiding (1.000!) én succesvolste team (21/22). Op de Grote Prijs van Singapore na (Sainz) pakte Red Bull Racing namelijk alle overwinningen. Sergio Perez was goed voor twee overwinningen (Saoedi-Arabië en Azerbaijan) en werd uiteindelijk vice wereldkampioen. De bronzen medaille was weggelegd voor Lewis Hamilton en diens (niet altijd zo snelle) Mercedes. Ondanks hoge verwachtingen en het nodige enthousiasme kon Ferrari maar geen vuist maken tegen de uiterst succesvolle combinatie van Max en Red Bull.
Begin maart start het Formule 1 seizoen 2024 met de Grote Prijs van Bahrein. Gezien de ramadan zowaar op een zaterdag … net zoals in Saoedi-Arabië de week nadien! Alvorens we ons opmaken voor een gigantisch seizoen met maar liefst 24 races (!) krijgen we met Drive to Survive (nummer 6!) nog even een interessante recap van 2023. Uiteraard zal de indrukwekkende zegereeks van Verstappen aan bod komen. Tegelijk verwachten we ook een unieke inkijk bij de minder prominente rijders en teams. Hoe dan ook, aan F1 drama geen gebrek in Drive to Survive!
Drive to Survive 6, vanaf vrijdag 23/02 op Netflix (10 afleveringen)
https://www.youtube.com/watch?v=MlrSWUU2–o
Met de A110 S Enstone Edition viert Alpine deze keer de uitmuntendheid en expertise van de twee fabrieken in Enstone (Engeland, F1) en Dieppe (Frankrijk, A110).
In afwachting van de langverwachte (en vooral zuiver elektrische) gamma-uitbreiding houden ze zich bij Alpine bezig met de nodige special edition’s. De ene keer al wat ingrijpender of interessanter dan de andere keer. Denk maar aan de A110 R Le Mans, A110 San Remo 73, A110 R en A110 Tour de Corse 75!
Naar aanleiding van de F1 Grand Prix in Engeland introduceert Alpine de A110 S Enstone Edition. Een eerbetoon “aan uitmuntendheid en expertise” van hun fabriek (nabij Oxford) waar ze zich met de Formule 1 activiteiten bezighouden. Afgezien van de naam/hoofdsponsor en de twee Franse rijders (Ocon en Gasly) is BWT Alpine F1 Team dus behoorlijk Brits.
De A110 S Enstone Edition komt sowieso in een matgrijze koetswerkkleur, wel is er keuze tussen een lichte en donkere versie. Wie goed kijkt zal ook de Union Jack op het dak bemerken! Tevens aanwezig zijn de 18” GT Race velgen, zilverkleurige Brembo remklauwen, optionele aero kit én koolstofvezel achterruiten. Binnenin zijn de Sabelt sportzetels voorzien van een Enstone Edition borduursel en prijkt er een genummerde badge. En nog specialer, het gebruikte koolstofvezel is identiek aan de koolstofvezel die Alpine voor haar F1 bolides gebruikt!
De 1.8-liter benzinemotor levert net zoals in de reguliere A110 S 300 pk / 340 Nm aan de achteras. Daarmee sprint je in 4,2 seconden naar 100 km/u en maximaal haal je 275 km/u.
Slechts 300 exemplaren van de A110 S Enstone Edition zal Alpine produceren … in hun Franse fabriek. Een Belgische bestelbon vraagt om minimaal 85.000 euro!
Aan snelle bolides geen gebrek in het leven van Lando Norris, toch kon de F1 piloot het niet laten om een unieke McLaren 765LT Spider te bestellen.
Begin 2022 werd het contract van Lando Norris met vier jaar verlengd. Dus tot en met het F1 2025 seizoen zal de sympathieke Brit uitkomen voor het McLaren F1 team. Qua bedrijfswagen heeft Norris ongetwijfeld niets te klagen, wanneer het kan/past wordt hij ook ingezet om nieuwe bolides te promoten. Toch wou hij graag een “eigen” auto bestellen en zijn oog viel op de straffe doch lifestyle 765LT Spider. Dankzij de verregaande personalisatie door de MSO afdeling kan hij zelfs zeggen dat het een one of one configuratie betreft.
Terwijl zijn F1 bolide voornamelijk oranje is opteerde Lando Norris voor een eerder subtiele 765LT Spider lakkleur, zijnde donkerblauw. Wel met héél véél koolstofvezel rondom. En fluogele remschijven! De vierdelige gele streepjes zijn een verwijzing naar zijn racenummer .. vier inderdaad! Binnenin noteren we een consistent kleurschema met contrasterende stiknaden en een subtiel LN4 inscriptie in de hoofdsteun. Een Union Jack mocht uiteraard niet ontbreken!
Motorisch krijgt Lando dezelfde specificaties als de 764 andere 765LT Spider exemplaren. De 4.0-liter V8 levert dus 765 pk en 800 Nm aan de achteras. Goed voor een 0-200 chrono in 7 seconden! Deze special edition is intussen volledig uitverkocht, de Belgische prijs lag indertijd op 372.000 euro. Of er personeelskorting werd verleend gaf McLaren niet mee.
En zou iemand Norris al gezegd hebben dat McLaren met de 750S al een opvolger heeft gelanceerd?