Officieel: Volvo EX30 (2023)

Officieel: BMW i5 (2023)

Officieel: Porsche 718 Spyder RS (2023)

Officieel: Mercedes E-Klasse (2023)

Officieel: Volkswagen ID3 facelift (2023)

Meest recente  autonieuws

Officieel: Lexus LBX Morizo RR Performance Concept crossover (2024)Gunt Lexus ons met de LBX Morizo RR Performance Concept alvast een glimp van een sportieve LBX topversie?!
Met de gloednieuwe LBX crossover wil Lexus duidelijk(er) een breder (lees: lager) segment aanspreken. Dit met een hoogwaardige afwerking, moderne technologie en zuinige aandrijflijn. Niet persé superspannend of spectaculair maar wel interessant voor de zakelijke rijder (m/v/x). Uitgesproken sportieve Lexus F modellen (zoals de GS F en RC F) passen niet meer in de actuele tijdsgeest. Maar wat als ze in Japan toch brood zouden zien in een hete LBX uitvoering?!
Met de LBX Morizo RR Performance Concept hebben die vraagstelling alvast zelf ingevuld. Dan zouden ze opteren voor de 305 pk / 400 Nm sterke 1.6-liter driecilinder zonder enige hybride ondersteuning. Niet toevallig de aandrijflijn die in de vernieuwde Yaris GR zit. Zowel vierwielaandrijving als een 8-traps automaat zorgen voor een vlotte krachtontplooiing. Naast wat zwarte details, dubbele uitlaat en aangedikte bumpers prijken er ook exclusieve 19” lichtmetalen velgen rondom. Desgewenst met diverse gele accenten. De Morizo benaming is een rechtstreekse verwijzing naar de callsign die opperhoofd Akio Toyoda gebruikt wanneer hij (stevig) het circuit optrekt. Hopelijk helpt het om een (gelimiteerde?) serieproductie goedgekeurd te krijgen door de raad van bestuur. Tot dan kunnen ze je bij de Belgische Lexus verdeelpunten niet verder helpen. Wel kan je daar intussen een klassieke LBX crossover op de kop tikken, deze start bij 33.580 euro.

Officieel: Lexus LBX Morizo RR Performance Concept crossover (2024)Gunt Lexus ons met de LBX Morizo RR Performance Concept alvast een glimp van een sportieve LBX topversie?! …

Officieel: Rolls Royce Droptail Arcadia V12 bespoke (2024)Wat heeft de Rolls Royce Droptail Arcadia zoal in de aanbieding om zijn torenhoog prijskaartje van 30+ miljoen te verantwoorden?
Wie écht écht écht vermogend is … hoeft vermoedelijk niet op een auto meer of minder kijken. Zelfs voor een extra hypercar in de garage hoeven deze gefortuneerden geen citytrip of restaurantbezoek over te slaan. Dat doorgedreven personalisatie bijzonder lucratief is hebben ze intussen bij Rolls Royce goed door met enkele superexclusieve bespoke modellen.
Zo is er de Rolls Royce Droptail die slechts viermaal geproduceerd zal worden. Allemaal in samenspraak met de toekomstige eigenaar (m/v/x). De derde Droptail creatie draagt de Arcadia naam wat aldus een oude Griekse wijsheid synoniem staat voor “hemel op aarde”. Kwestie van de insteek nog wat duidelijker te maken zeker? De Arcadia komt met een exclusieve witte lakkleur met delen uit aluminium en glas die voor een unieke diepte zorgen. Daarnaast werd er ook koolstofvezel gebruikt .. met een zilver verflaag. Kwestie van het lijnenspel zo goed mogelijk te benadrukken! Binnenin werd er gekozen voor duotone leren bekleding en véél hout waar menig yacht op jaloers zou zijn. Uniek in al zijn mogelijke betekenissen is het klokje in de Droptail Arcadia. Rolls Royce was maar liefst 5 maanden in de weer om de 119 onderdelen mooi te assembleren. Pas na 2 jaar was het volledig/mooi ingewerkt. De volledige productie van de Rolls Royce Droptail Arcadia duurde maar liefst vier jaar! De exclusieve Droptail roadsters komen allemaal met de 6.75-liter V12 benzinemotor, goed voor 600 pk / 840 Nm. Qua prestaties zit het ongetwijfeld snor. Als we de geruchten mogen geloven ligt de vraagprijs voor een Rolls Royce Droptail op 30+ miljoen euro. Desondanks is het vierde exemplaar al lang toegewezen, nu nog contact opnemen met Rolls-Royce Motor Cars Brussels in Overijse is dus vergeefse moeite.

Officieel: Rolls Royce Droptail Arcadia V12 bespoke (2024)Wat heeft de Rolls Royce Droptail Arcadia zoal in de aanbieding om zijn torenhoog prijskaartje van 30+ miljoen te verantwoorden? …

Belgische prijs Lamborghini Revuelto V12 PHEV 1.015 pk (2024): vanaf 533.622 euroNa eerder beeldmateriaal en specificaties weten we ook de Belgische prijs van de imposante Lamborghini Revuelto plug-in hybride V12 sportwagen.
Na de Murciélago en Aventador is het nu aan de Revuelto nieuwkomer om als begeerlijk Lamborghini V12 topmodel te functioneren. Indrukwekkend dat ze in deze tijdsgeest opnieuw voor een atmosferische 6.5-liter V12 benzinemotor durven/kunnen kiezen. Alvast een mooie ode aan het merk DNA! Om enigszins politiek correct te zijn is het nu wel een plug-in hybride aandrijflijn geworden. Een primeur voor het sportwagenmerk uit Sant’Agata Bolognese!
Bij de onthulling midden 2023 was reeds duidelijk dat ze voor een evolutionair design hebben gekozen, hetzij iets agressiever met een grotere grille en open lichtblokken. Binnenin werd het uiteraard veel moderner met hedendaagse technologie op vlak van veiligheid, connectiviteit en rijhulp. Plug-in hybride aandrijflijn of niet, qua prestaties zit het nog steeds snor. Zo heeft de Revuelto een systeemvermogen van 1.015 pk waarmee je aan 100 km/u zit in 2,9 seconden. De topsnelheid ligt op 315 km/u. En mocht je het willen weten, met een volle batterij (3,8 kWh) kan je ongeveer 13 kilometer zuiver elektrisch, emissievrij én vooral fluisterstil rijden. Nu plakt Lamborghini ook een prijs op hun Revuelto PHEV krachtpatser. In Drogenbos of Antwerpen willen ze toch graag 533.622 euro zien alvorens er gepraat kan worden omtrent een Belgische bestelbon. Inclusief btw uiteraard maar zonder enige leuke extra qua personalisatie. Zeker qua looks (kleuren, velgen, accenten, interieur, …) is er héél wat mogelijk. Nog een 100.000 euro erbij zwieren in ruil een unieke configuratie moet zeker lukken. Al eens oefenen (zonder prijzen!) kan op hun lamborghini.com/configurator. Dankzij de flamboyante looks, het indrukwekkende prestatiepotentieel en het magische merkimago … moet je wel rekenen op een serieuze levertermijn. En ook van de Revuelto zal Lamborghini op termijn met een dakloze Revuelto Roadster en straffere Revuelto S / SV / SVJ komen.

Belgische prijs Lamborghini Revuelto V12 PHEV 1.015 pk (2024): vanaf 533.622 euroNa eerder beeldmateriaal en specificaties weten we ook de Belgische prijs van de imposante Lamborghini Revuelto plug-in hybride V12 sportwagen. …

Officieel: Aston Martin Vantage GT4 V8 (2024)Behalve een Vantage GT3 heeft Aston Martin ook een nieuwe Vantage GT4 ter beschikking waarmee je (semi) professioneel het circuit op kan!
Zoals de naam doet vermoeden houden ze zich bij Aston Martin Racing bezig met knappe racewagens waarop je geen nummerplaat kan monteren. Inderdaad, het serieuzere werk dus! Na de nieuwe (of eerder opgewaardeerde) Aston Martin Vantage volgde er reeds een Vantage GT3 afgeleide. Deze krijgt nu het gezelschap van een Vantage GT4. Wederom gericht op doelgericht circuitgebruik en dit binnen diverse GT4 kampioenschappen. Zo kan je er mee aan de slag tijdens het Belcar Endurance Championship maar ook de GT4 European Series, Supercar Challenge en diverse 24u etmaalraces.
Aldus de Britse sportwagenbouwer verschillen de Vantage en Vantage GT4 slechts minimaal (20%) van elkaar. Met een scherp oog herkennen we alvast een gigantische spoiler achter net zoals aangepaste bumpers, winglets, extra verluchting, specifieke aerodynamische tweaks én 18” (ipv 21”) velgen. Binnenin oogt het minstens even serieus met kuipzetels, racetelemetrie en aangepast stuurwiel. Voorin de Aston Martin Vantage GT4 ligt er nog steeds een 4.0-liter AMG V8. Prestatiecijfers zijn afhankelijk van de setup met de Balance of Performance (BoP) in achting genomen. Interessant is de aanwezigheid van de 8-traps ZF sportautomaat .. waarvan deze Vantage GT4 slechts 6 versnellingen gebruikt. Aldus de FIA regelgeving mogen er maximaal zeven verzetten gebruikt worden maar de Britten houden het op zes stuks. Tevens is de brandstoftank verplaatst, werden er instelbare dempers gemonteerd en voorziet Bosch Motorsport een specifieke ECU afstelling. Aston Martin Racing heeft reeds een handvol exemplaren afgeleverd aan (hun favoriete?) klantenteams. Op termijn zullen er 40+ Vantage GT4’s ingezet worden tijdens het komende motorsportseizoen. Een Belgische vanafprijs werd niet meegegeven, voor een reguliere Aston Martin Vantage moet je 200.000 euro ophoesten.

Officieel: Aston Martin Vantage GT4 V8 (2024)Behalve een Vantage GT3 heeft Aston Martin ook een nieuwe Vantage GT4 ter beschikking waarmee je (semi) professioneel het circuit op kan! …

Zuinig rijden: bespaar uw portemonnee en uw autoMet sterk stijgende brandstofprijzen en de zorg om het milieu steeds belangrijker wordt, is zuinig(er) rijden een noodzaak.
Stel je voor: je gaat op pad en geniet van de soepele werking van je auto, zonder al te veel geld uit te geven aan benzine en zonder een schadelijk spoor van uitstoot achter je te laten. Dit artikel is je gids in de wereld van zuinig rijden. We zullen je niet de les lezen over zuinigheid, maar enkele tips met je delen die zullen helpen om zo zuinig mogelijk rond te rijden. Zo kan de brandstofkost tot 30% lager uitvallen. Tevens kan je daardoor de levensduur van uw ijzeren ros verlengen. En een steentje bij te dragen aan het milieu. Ben je klaar voor deze reis? Door deze eenvoudige tips te volgen, bespaar je niet alleen geld, maar krijg je ook een gevoel van vertrouwen en controle over je auto.
  • Plan je route Plan voordat je op reis gaat je route met behulp van navigators of kaarten. Vermijd files, verkeersopstoppingen en verkeerslichten, die het brandstofverbruik verhogen.
  • Handhaaf een optimale snelheid Rij met een constante snelheid en vermijd plotseling optrekken en afremmen. De optimale snelheid voor zuinig rijden ligt meestal tussen 80 à 90 km/u.
  • Gebruik hogere versnellingen Schakel zo vroeg mogelijk naar een hogere versnelling. Lagere versnellingen belasten de motor meer, waardoor het brandstofverbruik toeneemt.
  • Controleer de bandenspanning Een verkeerde bandenspanning kan het brandstofverbruik met 3-5% verhogen. Controleer de spanning regelmatig en onderhoud deze volgens de aanbevelingen van de autofabrikant.
  • Minimaliseer het gebruik van airconditioning Airconditioning verbruikt veel energie, waardoor het brandstofverbruik toeneemt. Gebruik hem alleen bij warm weer en probeer hem niet op vol vermogen in te schakelen.
  • Houd uw auto in goede staat Laat je auto regelmatig onderhouden: vervang olie, filters en bougies. Een vervuild brandstoffilter kan het brandstofverbruik met 10% verhogen.
De afbeelding van de brandstoffilter De afbeelding van de brandstoffilter
  • Vermijd overbelasting Overbelast het voertuig niet: overgewicht verhoogt de belasting op de motor en verhoogt het brandstofverbruik.
  • Gebruik cruise control Cruise control helpt je om een constante snelheid aan te houden, wat bijdraagt aan zuinig rijden.
  • Zet de motor uit bij verkeerslichten Als je langer dan 1 minuut moet wachten, bijvoorbeeld bij verkeerslichten, zet dan de motor uit.
  • Kies brandstof die zuinig is Gebruik benzine of diesel die voldoet aan de aanbevelingen van de autofabrikant.
Zuinig rijden is niet zomaar een reeks regels, maar een rijstijl waarmee je niet alleen geld bespaart, maar ook zorg draagt voor je auto en het milieu. Met deze technieken kun je je brandstofkosten aanzienlijk verlagen, de levensduur van je auto verlengen en hem milieuvriendelijker maken. Onthoud dat geld besparen niet gaat over gierig zijn, maar over verstandig omgaan met hulpbronnen.

Zuinig rijden: bespaar uw portemonnee en uw autoMet sterk stijgende brandstofprijzen en de zorg om het milieu steeds belangrijker wordt, is zuinig(er) rijden een noodzaak. …

Officieel: Jeep Avenger 4xe AWD (2024)Het Jeep Avenger gamma wordt nogmaals aangedikt, deze keer met de 136 pk sterke en vooral vierwielaangedreven Avenger 4xe.
Ondanks zijn status van instapmodel krijgt de compacte Avenger toch de nodige aandacht van Jeep. Met zijn elektrische aandrijflijn werd hij zowaar verkozen tot Car of the Year 2023! Nadien volgde een Avenger met klassieke benzinemotor + handbak én zelfs een zuinige Avenger e-Hybrid evenknie. Spoedig zal de Amerikaanse autobouwer nu de Avenger 4xe opnemen in de catalogus. Inderdaad, deze is voorzien van vierwielaandrijving. Kwestie van het befaamde merk-DNA (“Go anywhere. Do anything!“) toch ietwat te respecteren!
De Avenger 4xe rekent eveneens op de 1.2-liter driecilinder GSE benzinemotor met 136 pk. Deze krijgt ondersteuning van twee elektromotoren (één per as) en de 6-traps e-DCS6 automaat met dubbele koppeling. Verdere details/specificaties en waarheidsgetrouw beeldmateriaal van de 48V mild hybride aandrijflijn (MHEV) werden er niet vrijgegeven. Al is de marktlancering pas voorzien voor eind 2024! Jeep legt de lat alvast hoog met de hoopgevende woorden: “Van stedelijke avonturiers tot offroad-enthousiastelingen: de Avenger 4xe belooft de grenzen van capaciteiten en duurzaamheid opnieuw te definiëren.” Naar alle waarschijnlijkheid schommelt de Belgische prijs van de Jeep Avenger 4xe tussen de 26.000 euro (Avenger e-Hybrid) en 37.500 euro (Avenger Electric). Misschien weet de lokale Jeep verdeler wel meer?! De visuele verschillen blijven sowieso tot een minimum beperkt.

Officieel: Jeep Avenger 4xe AWD (2024)Het Jeep Avenger gamma wordt nogmaals aangedikt, deze keer met de 136 pk sterke en vooral vierwielaangedreven Avenger 4xe. …

Interessante  video’s

Officieel: Lexus LBX Morizo RR Performance Concept crossover (2024)Gunt Lexus ons met de LBX Morizo RR Performance Concept alvast een glimp van een sportieve LBX topversie?!
Met de gloednieuwe LBX crossover wil Lexus duidelijk(er) een breder (lees: lager) segment aanspreken. Dit met een hoogwaardige afwerking, moderne technologie en zuinige aandrijflijn. Niet persé superspannend of spectaculair maar wel interessant voor de zakelijke rijder (m/v/x). Uitgesproken sportieve Lexus F modellen (zoals de GS F en RC F) passen niet meer in de actuele tijdsgeest. Maar wat als ze in Japan toch brood zouden zien in een hete LBX uitvoering?!
Met de LBX Morizo RR Performance Concept hebben die vraagstelling alvast zelf ingevuld. Dan zouden ze opteren voor de 305 pk / 400 Nm sterke 1.6-liter driecilinder zonder enige hybride ondersteuning. Niet toevallig de aandrijflijn die in de vernieuwde Yaris GR zit. Zowel vierwielaandrijving als een 8-traps automaat zorgen voor een vlotte krachtontplooiing. Naast wat zwarte details, dubbele uitlaat en aangedikte bumpers prijken er ook exclusieve 19” lichtmetalen velgen rondom. Desgewenst met diverse gele accenten. De Morizo benaming is een rechtstreekse verwijzing naar de callsign die opperhoofd Akio Toyoda gebruikt wanneer hij (stevig) het circuit optrekt. Hopelijk helpt het om een (gelimiteerde?) serieproductie goedgekeurd te krijgen door de raad van bestuur. Tot dan kunnen ze je bij de Belgische Lexus verdeelpunten niet verder helpen. Wel kan je daar intussen een klassieke LBX crossover op de kop tikken, deze start bij 33.580 euro.
Officieel: Skoda Epiq EV crossover BEV (2024)Spoedig zal Skoda een compacte en zuiver elektrische crossover lanceren die de naam Epiq draagt. Tevens mikken ze op 400 km rijbereik en een vanafprijs onder de 25.000 euro.
Met de Enyaq modellen heeft Skoda alreeds een interessante EV in de aanbieding. Een sportwagen of GT vlaggenschip zal er niet snel bijkomen, wel maken de Tsjechen werk van een compacte EV crossover. Niet toevallig mooi in analogie met de Volkswagen ID2 en het CUPRA Raval equivalent.
De kleine en zuiver elektrische Skoda Epiq crossover verwachten we ergens halverwege 2025. Intussen benadrukken ze graag hun hoopgevende ontwikkelingsdoelstellingen zoals een rijbereik van 400 km én een prijskaartje van minder dan 25.000 euro. Of dat één en dezelfde Epiq uitvoering zal zijn moet de toekomst uitwijzen, vermoedelijk is dat niet het geval. Omdat beeld zoveel meer zegt dan louter (ambitieuze) woorden toont Skoda ons alvast een digitaal studiemodel van de Epiq. Ondanks de sobere Moon White tint oogt het geheel best stoer, karaktervol en functioneel. Het productiemodel zal iets minder futuristisch/minimalistisch ogen maar de Modern Solid designtaal zal ook gebruikt worden voor andere (EV) modellen die Skoda op de planning heeft staan. Met 4,1 meter in de lengte moet de Epiq voldoende compact zijn om zorgeloos door de stad te flaneren. De verhoogde crossover koetswerkvorm resulteert in een gemakkelijkere instap en goede zichtbaarheid rondom. In de koffer moet er plaats zijn voor 490 liter bagage wat gezien het formaat best (zéér) knap is. Simply clever! De productie werd toegewezen aan de fabriek van Pamplona (Spanje). Al zal het dus nog wel even duren (begin 2026?) alvorens de Epiq opduikt bij de Belgische Skoda verdeler om de hoek.
Officieel: Porsche Taycan Turbo GT Weissach Pack EV (2024)Speciaal voor imposant (en emissievrij) circuitplezier komt Porsche met de Taycan Turbo GT topversie, zowaar goed voor maximaal 1.108 pk en een 0-100 chrono van 2,2 seconden!
Recentelijk werd de populaire Porsche Taycan grondig opgefrist. Dit met een frisse neus, nieuwe technologie, meer rijbereik en krachtige motoren. Toch was er blijkbaar nog vraag/ruimte voor een waardig topmodel, dat is de Taycan Turbo GT geworden. Mooi in analogie met de Cayenne Turbo GT … en nakende Panamera Turbo GT?
De Taycan Turbo GT is gebouwd met het oog op messcherpe circuitprestaties en kroont zich alvast tot de krachtigste serie-productie Porsche aller tijden! Dit dankzij een knappe gewichtsbesparing (-75 kg) en straffe hardware (sportief rubber, keramische remschijven, Active Ride ophanging, …). Ook zijn er specifieke visuele elementen zoals de aangepaste voorbumper (mét aeroblades), Victory Gold remklauwen en adaptieve spoiler. Binnenin draait het om véél koolstofvezel, zwart leder en alcantara (dat Porsche Race-Tex noemt). Kuipzetels dragen bij tot “een meer sportieve” rijbelevenis maar zonder meerprijs kan je deze ook inwisselen voor meer comfortabele (en 18-voudig instelbare) exemplaren.

Porsche Taycan Turbo GT met of zonder Weissach Pack?

Porsche levert je Taycan Turbo GT zowaar gratis (?) af met of zonder Weissach Pack. Met die laatste wordt het best bloedserieus want dan schrappen ze nog meer isolatie, het premium audiosysteem, één (van de twee) laadklep én zowaar de volledige achterbank. Goed voor nogmaals 70 kg gewichtsbesparing. En inderdaad, je EV komt dan met slechts twee zitplaatsen en een hoop extra kofferruimte. Voorzien van naakte koolstofvezel! En met Weissach Pack prijkt er achterop een vaste (imposante) spoiler. De elektrische aandrijflijn van de Porsche Taycan Turbo GT resulteert in 789 pk … of 1.034 pk met launch control. Of 1.108 pk / 1.340 Nm dankzij de overboost functie (gedurende twee seconden)! Goed voor een 0-100 km/u sprint in 2,3 of 2,2 seconden. De 200 km/u mijlpaal haal je in 6,6 of 6,4 seconden. De topsnelheid van 305 km/u moet ongetwijfeld volstaan. Zowel op de Nürburgring (7 minuten en 7 seconden) en Laguna Seca (1 minuut en 27,87 seconden) zette Porsche een recordtijd neer met de Taycan topversie. Dat moet helpen om hem te differentiëren met zijn voornaamste concurrentie in de vorm van de Tesla Model S Plaid. Bij de Belgische Porsche verdeelpunten kan je een Taycan Turbo GT (met Weissach Pack) bestelbon tekenen in ruil voor 255.300 euro. Maar ook hier is er nog enige ruimte tot personalisatie. Voorzie dus best wat extra budget. De eerste exemplaren worden nog dit voorjaar afgeleverd!

Interessante  nieuwigheden

Preview: VW Volkswagen Golf GTI Cabrio (2024)Moet Volkswagen (opnieuw) werk maken van een dakloze Golf GTI Cabrio?
De Golf GTI als sensationele sportwagen omschrijven gaat misschien een (serieuze) brug te ver maar niemand zal/kan ontkennen dat dit icoon voor het nodige rijplezier zorgt. Zowaar in een dagdagelijks bruikbare verpakking, zeker wanneer je buurman/schoonmoeder niet direct hoeft te zien dat je voor de performante topversie ging.
Intussen kreeg de achtste (!) generatie Volkswagen Golf (mk8) een facelift waarbij direct ook de Golf GTI opgefrist werd. Deze doet het zonder handbak en is sowieso 265 pk sterk. Een straffere Golf GTI Clubsport staat reeds op de planning! Tussen 2011 en 2016 combineerde Volkswagen de Golf GTI en Golf Cabrio koetswerkvorm. Die uitgesproken koetswerkvorm voor de dynamische lifestyle meerwaardezoeker met voorliefde voor wapperende haren was duidelijk geen commercieel succes want een opvolger bleef uit. Maar dankzij de Photoshopskills van X-Tomi krijgen we toch een goed beeld van een hedendaagse Volkswagen Golf GTI Cabrio. Toch lijkt de kans (geheel) onbestaande dat ze zich in Wolfsburg met een dergelijk project bezighouden. Recentelijk was er nog een dakloze T-Roc Cabrio R met 300 pk maar die keerde na de facelift niet meer terug. Dan maar hopen op productieplannen voor de dakloze ID3 … of wil je toch liever zo’n Tiguan Cabrio? Preview: VW Volkswagen Golf GTI Cabrio (2024)
Preview: Hyundai Casper Electric EV crossover (2024)Komt Hyundai binnenkort met de Casper, een guitige, compacte, aantrekkelijk geprijsde en zuiver elektrische crossover?
Met zowel de Bayon, Kona als IONIQ 5 heeft Hyundai een breed gamma aan hippere crossovers ter beschikking. Misschien mogen we daar (zeer?) binnenkort nog een telg bijrekenen, de Casper genaamd. Deze guitige crossover werd in 2021 gelanceerd op de Aziatische markt met benzinemotoren en doet het daar zeer goed. Zodanig goed zelfs dat er spoedig ook een zuiver elektrische Casper Electric bijkomt. En die zou nu ook de Europese oversteek maken.
Ondanks de compacte buitenafmetingen (3,60 x 1,60 x 1,57 meter) is de Hyundai Casper voorzien van moderne technologie en allerhande slimme features. Denk aan een verschuifbare achterbank, neerklapbare passagiersstoel, digitale tellerpartij en zelfs dakdragers. Hopelijk blijft ook de strakke (hoekige!) vormgeving behouden met de uitgeklopte wielkasten en prominente grille als blikvangers. En waarom niet, nadien gevolgd door een sportieve Casper N topversie? De richtprijs van ongeveer 20.000 euro versterkt uiteraard de business case voor de Hyundai Casper in Europa. Zeker omdat de markt van de compacte EV crossovers met een scherp prijskaartje nog helemaal open ligt. Al is er natuurlijk wel al een Dacia Spring Electric en Citroen ë-C3 beschikbaar. Volkswagen komt pas tegen 2026 met een ID2 productiemodel. Tegen eind 2024 zou de Hyundai Casper (zuiver als EV?) zijn opwachting maken op de Franse markt. Misschien heeft de lokale Hyundai verdeler wel meer informatie over eventuele Belgische plannen?
Preview: MINI Aceman EV crossover (2024)MINI geeft alvast een hoop informatie vrij omtrent de funky Aceman, hun zuiver elektrische crossover die later dit jaar gepresenteerd zal worden.
MINI heeft de switch naar een EV gamma ingezet. Zo getuige de zuiver elektrische varianten van de nieuwe Countryman en Cooper die vorig jaar gelanceerd werden. Nu kijkt de Brits-Duitse autoconstructeur wat verder want nog dit kalenderjaar zullen ze de productieversie van de Aceman onthullen. Een compacte crossover die onder de Countryman gesitueerd wordt én steeds zuiver elektrisch zal zijn. Dit in tegenstelling tot de eerdergenoemde MINI EV modellen die je ook met een klassieke verbrandingsmotor kan krijgen.
De toekomstige MINI Aceman zal 4,08 meter lang, 1,75 meter breed en 1,49 meter hoog zijn. Of hij daarmee even praktisch is als de op pensioen gestuurde Clubman moet de toekomst uitwijzen. Binnenin zijn er alvast vijf zitplaatsen beschikbaar. Momenteel ondergaat de Aceman het nodige ontwikkelingswerk in uitdagende omstandigheden. Kwestie van tegen begin 2025 heelhuids en vooral zorgeloos door de stad te kunnen cruisen. De accupack zal 52,4 kWh groot zijn maar een actieradius werd niet gespecificeerd. Nabij de 400 km zou theoretisch toch mogelijk moeten zijn. Details omtrent laadsnelheden en prestatiecijfers werden ook nog niet vrijgegeven. Net zoals een prijskaartje. Aangezien de MINI Cooper E minimaal 34.500 euro kost gaan we er vanuit dat de Belgische prijs net onder de 40.000 euro zal starten. In basisvorm uiteraard want als MINI zal ook de Aceman de nodige personalisatiemogelijkheden meekrijgen. En reken op vermogens van 180 pk tot 220 pk! De productie zal eerst opgestart worden in China, tegen 2026 moeten er ook Aceman exemplaren van de band rollen in Oxford (Groot-Brittannië). Wanneer hij opduikt bij de Belgische MINI verdeelpunten is nog niet duidelijk.
Scroll naar boven
Cookieconsent met Real Cookie Banner