Rijtest Mercedes A-Klasse
Met de Mercedes A-Klasse 180 CDI BlueEFFICIENCY Edition lanceert Mercedes haar meest milieuvriendelijke variant van de A-Klasse.

Sinds de lancering van de nieuwe A-Klasse gingen we er al 2 keer mee op pad: één keer met de A220 CDI met een AMG Sportpakket en één keer met de A45 AMG. En er passeerde ook een gastbijdrage over de A200. Genoeg sportief gereden dus, tijd om eens te kijken hoe het aan de andere kant van het gamma is. En daarom gingen we op pad met een relatief basic A-Klasse die dankzij zijn BlueEFFICIENCY uitrusting nog eens uiterst milieuvriendelijk is. Kortom: het model dat in België naar alle waarschijnlijkheid het meest over de toonbank zal gaan.

Rijtest Mercedes A-Klasse

Rijtest Mercedes A-KlasseRijtest Mercedes A-Klasse

Over de A-Klasse wordt wel eens gezegd dat je behoorlijk diep in de optielijsten moet duiken om er een goed uitziende wagen op na te houden. Bij deze kunnen we die geruchten weerleggen, want in het donkerzwart zag ons testmodel er best aardig uit. Toegegeven, een sportievere bumperkit had wenselijk geweest, maar is absoluut geen must. Met zijn strakke voorkant en bolle zij- en achterkant weet de A-Klasse alleszins behoorlijk wat kopers te verleiden, let er maar eens op hoeveel je Mercedes’ kleinste op de baan ziet rondrijden.

Rijtest Mercedes A-Klasse

Aan de binnenkant geldt de bewering dat je in de optielijsten moet duiken dan weer wel. De wijzerplaten in ons testmodel met AMG-Pakket zagen er bijvoorbeeld stukken kwalitatiever uit dan de nogal saaie exemplaren die we in ons zuinige testmodel moesten aanschouwen. Ook het scherm voor de navigatie is nog steeds aan de kleine kant en wie het Becker MAP PILOT systeem aanschaft als basisnavigatie, krijgt later ongetwijfeld spijt dat hij het COMAND systeem van Mercedes niet aanvinkte. Gelukkig maken de centrale ventilatiemonden en de algemene kwaliteitsindruk van het interieur veel goed. Ook het stuur en de versnellingspook van deze A-Klasse met compacte motor voelen zeer deugdelijk aan. Op de achterbank is het nog steeds krap voor grote mensen, maar voor korte ritten is de A-Klasse een ideale kompaan. De kofferruimte is met z’n 341 liter voldoende voor dagelijks gebruik, voor een grote verhuis huur je beter een bestelwagen in.

Rijtest Mercedes A-KlasseRijtest Mercedes A-Klasse

In het vooronder krijgt de A180 CDI BE Edition een 1.5 liter groot dieselblok. Het dieselblok is van Renault afkomstig, maar werd zodanig aangepast dat het in de A-Klasse als gegoten ligt. Daar waar we bij het 1.5 liter dCi-blok van Renault soms wat kritiek hadden op de koppeling, is dat bij Mercedes niet het geval. Mercedes stelde het motorblok op zuinigheid af en dat laat zich merken aan de verbruikscijfers. De A180 BE drinkt slechts 3,6 liter per 100 km en stoot per km amper 92 gram CO2 uit. In de realiteit konden we in de stad een verbruik van ongeveer 5,4 liter optekenen, terwijl we op de snelweg rond 4,5 liter schommelden. Hoger dan het opgegeven verbruik, maar een gemiddeld verbruik van 4,7 liter in de realiteit vinden we best aanvaardbaar voor het vermogen dat de A-Klasse levert. 110 paarden en 260 Nm’s worden naar de voorwielen van de A-Klasse gestuurd. Daarmee sprint de A-Klasse van nul naar honderd in 11,3 seconden. Supersnel voelt de A-Klasse daarmee alles behalve, maar aangezien dit model vooral op zuinigheid is afgesteld, kunnen we dat de wagen niet kwalijk nemen.

Rijtest Mercedes A-Klasse

Bij een koudstart voelt de krachtbron van deze A-Klasse niet bijster alert. Een luide en kille grom doet vermoeden dat de A-Klasse aan een verkoudheid lijdt en wat moet kuchen. Ook het vermogen in lage toeren valt wat tegen, bij vertrekken in 1e versnelling is hard op het rechterpedaal duwen de boodschap om vooruit te komen, wanneer je al rijdend wil hernemen vanuit 2e versnelling ben je beter toch naar het eerste verzet terug te grijpen,want anders komt de A-Klasse tergend traag op gang. Omdat de A-Klasse op zuinigheid is afgesteld beschikt hij over lange versnellingen, waardoor de kracht gespreid zit en het soms wat zoeken is naar voldoende vermogen. Gelukkig staat daar een mild verbruik tegenover. Wie wat sneller vooruit wil komen, schakelt de Eco-stand uit, waarmee de A-Klasse direct al wat responsiever aanvoelt.

Rijtest Mercedes A-Klasse

Afgezien van het soms wat gebrekkige vermogen is de A-Klasse best een leuk sturend wagentje. De ophanging is voldoende zacht om een comfortabele rit te garanderen, maar laat tegelijkertijd ook wat speelruimte voor rijplezier. Bochtige wegen zijn dan ook een zegen in de A-Klasse. En da’s niet alleen door het aangename onderstel, maar ook door het stuur dat alert en accuraat aanvoelt. Op de snelweg voelt de wagen comfortabel aan, maar van een afslag nemen aan 120 km/u is de A-Klasse alles behalve vies.

Rijtest Mercedes A-Klasse

De goedkoopste A-Klasse – de A-Klasse 160 CDI – staat voor €24.000 op je oprit. De A180 CDI BE Edition is uiteraard iets duurder, maar echt decadent wordt het prijskaartje gelukkig niet. Ons testmodel dat naast standaard uitrusting ook beschikte over cruise control, navigatie, bi-xenon koplampen, halflederen zetels en winterbanden zou €30.700 kosten mocht er een bestelbon ondertekend worden. Al bij al een acceptabele prijs en vergelijkbaar met de concurrenten.

Conclusie

Met de A180 CDI BlueEFFICIENCY zet Mercedes een behoorlijk zuinige wagen op de markt, die bijgevolg ook erg fiscaalvriendelijk is. Ideaal als bedrijfswagen voor net-afgestudeerden die als consultant aan de slag gaan, denken we dan. Want ondanks het feit dat we gedurende onze testperiode niet echt op onze rechtervoet letten, tekenden we toch een verbruik van amper 4,7 liter per 100 km op.

Overzicht
+ Verbruik: 5,2 zonder best te doen
+ Stuurt leuk
+ Eenmaal in toeren voldoende plezier

– Weinig kracht in lage toeren
– Te lange verhoudingen, ook in tweede hernemen is soms moeilijk

Tekst: Jeroen Maes