Rijtest: Hyundai Tucson 1.7 CRDi DCT 7 ExecutiveEen strak getekende SUV met efficiënte dieselmotor én moderne 7-traps automaat met dubbele koppeling? Deze Hyundai Tucson 1.7 CRDi DCT7 is het allemaal.

Automaten worden steeds belangrijker. Niet alleen kilometervreters zien de voordelen in van de moderne, zelfschakelende automaat, ook particulieren kunnen de efficiënte transmissies meer en meer smaken. Zeker in een land als België waar aanschuiven en filerijden meer en meer een pijnlijke realiteit wordt, beter dan de uitzondering. Hyundai’s in-huis ontworpen DCT (dual clutch transmission), oftewel “automaat met dubbele koppeling” in de volksmond, is intussen aan zijn tweede generatie toe. Nu met zeven, beter dan zes verzetten, en verbeterde software zodat de transmissie niet alleen sneller, maar ook slimmer is geworden.

Rijtest: Hyundai Tucson 1.7 CRDi DCT 7 Executive

Tot voor kort was de nieuwe Tucson bijna enkel verkrijgbaar met een manuele versnellingsbak of klassieke zestrapsautomaat. De efficiënte zeventraps 7-DCT automaat – uit ondermeer de i30 en i40 facelift – was enkel verkrijgbaar in combinatie met de bij ons weinig populaire 1.6-liter T-GDi benzinemotor. Gelukkig is daar nu verandering in gekomen en kan je dus opteren voor de fiscaal interessante 1.7 CRDi die in combinatie met de 7-DCT geen 115 pk maar 141 pk én 360 Nm toegewezen krijgt net zoals een soortgelijke setup in de zakelijke i40 Wagon. Een welgekomen boost aangezien deze Tucson met zijn bijna 1,7 ton flink wat gewicht op de weegschaal zet.

Rijtest: Hyundai Tucson 1.7 CRDi DCT 7 ExecutiveRijtest: Hyundai Tucson 1.7 CRDi DCT 7 Executive

Rijtest: Hyundai Tucson 1.7 CRDi DCT 7 Executive

Bij de koudstart blijft de 1.7 dieselmotor met directe inspuiting een tikkeltje luidruchtig. Maar eenmaal op temperatuur verdwijnen de meest onaangename dieselgeluiden naar de achtergrond waardoor de Tucson zijn naam van ‘cruiser’ alle eer aandoet. De 7-traps automaat met dubbele koppeling maakt bovendien optimaal gebruik van de koppel- en vermogenscurve van de motor waardoor de Tucson – zolang je hem niet op zijn staart trapt – initieel krachtiger aanvoelt dan de cijfers doen vermoeden. Rij hem echter niet op tempo, want dan valt zijn rijdynamiek door de mand en verliest de comfortabele vering en demping iets te snel de pedalen. Zelf schakelen met peddels achter het stuur is bovendien niet mogelijk. Maar echt missen doe je ze niet. De hele configuratie draagt de comfortfactor hoog in het vaandel waardoor je het automatisch iets rustiger aandoet.

Rijtest: Hyundai Tucson 1.7 CRDi DCT 7 Executive

Rijtest: Hyundai Tucson 1.7 CRDi DCT 7 ExecutiveRijtest: Hyundai Tucson 1.7 CRDi DCT 7 Executive

Met aangename interieurmaterialen voor de A- en B-oppervlakken, comfortabele fauteuils, een prima infotainmentsysteem (waar bepaalde premiummerken nog iets van kunnen opsteken!), een uitstekende geluidsinstallatie en voldoende geluidsisolatie, toont deze Tucson zich een perfecte kilometervreter die bovendien best zuinig uit de hoek komt- onder andere dankzij het bijgekomen extra verzet. Zelf haalden we een gemiddeld testverbruik van om en bij de 6 liter per 100 km. Lang niet slecht voor een kleine kolos die vijf personen in alle comfort kan vervoeren, inclusief kofferruimte van minstens 513 liter.

Rijtest: Hyundai Tucson 1.7 CRDi DCT 7 ExecutiveRijtest: Hyundai Tucson 1.7 CRDi DCT 7 Executive

Rijtest: Hyundai Tucson 1.7 CRDi DCT 7 Executive

Deze Koreaan kan bovendien rekenen op alle moderne veiligheidssystemen zoals het herkennen van verkeersborden, waarschuwt wanneer iemand – bij het parkeren – achteraan zou botsen, remt automatisch voor obstakels of voetgangers en is voorzien van een dodehoeksensor, rijstrookassistent, achteruitrijcamera en slimme parkeerhulp (zowel zijdelings, achteruit en uitgaand). Opteren voor een combinatie van deze 1.7 CRDi 7-DCT met vierwielaandrijving is niet mogelijk, al zien we niet echt in wat daarvan de meerwaarde zou zijn in ons biljartvlakte Belgenland. Met ‘slechts’ 141 pk heeft de Tucson het immers nu al iets lastiger wanneer het tempo de hoogte in gaat of bij de betere inhaalmanoeuvres.

Conclusie
Hoewel we in het recente verleden reeds meerdere malen mochten kennismaken met de nieuwe Tucson, heeft de combinatie van de efficiënte en zuinige 1.7 dieselmotor met de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling een erg positieve indruk nagelaten. Zonder twijfel de meest evenwichtige van het Tucsongamma en dankzij een opgegeven CO2 uitstoot van slechts 129 g/km ook fiscaal interessant. Zeker op de leasemarkt heeft Hyundai een sterk alternatief in handen die traditionele leaserijders van de ‘Duitse drie’ zou kunnen wegsnoepen. De tijden van Hyundai Pony’s en Elantra’s ligt immers al een lange tijd achter ons. De Tucson 1.7 CRDi DCT 7 is er vanaf 31.499 euro met het ‘Premium’ uitrustingsniveau, of zoals door ons getest in het hoge ‘Executive’ niveau vanaf 36.549 euro. De meerprijs van 2.500 euro voor de DCT lijkt het ons in dit geval dan ook zeker waard!

Overzicht:
+ Snelle en aangename automaat
+ Fiscaal interessant
+ Value for money
+ Rijcomfort
+ Technische snufjes
+ Design

+/- Stevige interne concurrentie met Kia Sportage

– Rijdynamiek bij hogere snelheden
– Vaag stuurgevoel

Rijtest: Hyundai Tucson 1.7 CRDi DCT 7 Executive

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye