Rijtest: SsangYong Tivoli 1.6 e-XGi160 AWD AutomaticDe vreemde badge zorgt mogelijk nog voor gefronste wenkbrauwen maar aan de hoeveelheid Ssangyong Tivoli’s in het straatbeeld zal het niet liggen. We trokken er nog eens op uit met de benzinevariant met automaat!

Al bij onze eerste kennismaking op Belgische bodem viel de nieuwe SsangYong Tivoli in de smaak. De kleine crossover/SUV verrast niet alleen met een fris en erg Europees uitziend uiterlijk, maar ook met degelijke materialen en een interessant prijskaartje. Associaties die we tot niet zo eens zo heel lang geleden überhaupt niet maakten met het Koreaanse merk dat het vooral van zijn verhouding ruimte vs prijs moest hebben. Een overname van het Indische Tata, een nieuwe visie en een kapitaalinjectie van meer dan 900 miljoen euro later zien de zaken er plots heel anders uit. Ondanks een beperkt dealernet en dito naamsbekendheid bij het grote publiek, lijken de gedane inspanningen hun vruchten af te werpen. Getuige daarvan het feit dat je af en toe toch al een Tivoli tegenkomt.

Rijtest: SsangYong Tivoli 1.6 e-XGi160 AWD Automatic

Zijn frisse design zit er ongetwijfeld voor iets tussen. Sommigen zien er een tikkeltje Range Rover Evoque in – zeker met duo tone kleuropties -, anderen dan weer trekjes van andere, vaak duurdere modellen. Wat er ook moge van zijn; de Tivoli heeft showroomappeal daar waar dat vroeger bij de Koreanen nauwelijks of niet het geval was. En ook binnenin kan de kleine crossover overtuigen met door de band genomen degelijk aanvoelende materialen en beperkte hoeveelheid harde plastics.

Rijtest: SsangYong Tivoli 1.6 e-XGi160 AWD AutomaticRijtest: SsangYong Tivoli 1.6 e-XGi160 AWD Automatic

Onder de kap ligt in dit het geval een atmosferische 1.6-liter benzinemotor met 128 pk bij 6.000 tpm en 160 Nm koppel bij 4.600 tpm. Het motortje voldoet dan wel aan de meest strenge EURO6 emissienormen, echt state of the art voelt het daarom nog niet meteen aan. Het heeft enerzijds te maken met de 6-traps Aisin-automaat die eerder ‘last’ dan ‘next generation’ aanvoelt. Trage verzetswissels gekoppeld aan soms twijfelende software doen de aandrijflijn weinig verfijnt aanvoelen, zeker wanneer het snel moet gaan. Anderzijds met de atmosferische benzinemotor die in tijden van turbotechnologie meer toeren vraagt om op gang te komen dan we gewoon zijn. Gelukkig vergaat het het duo in drukker stadsverkeer ietsje beter. Kortom, zolang je je dynamische aspiraties opbergt valt er met de automaat te leven. Ook al steek je de meerprijs van 1.700 euro beter in je zak en houd je het bij de standaard manuele zesbak. Er zijn tenslotte voldoende andere interessante opties zoals het Navigation Pack (700 euro) met vlot touchscreen, Two-Tone Pack (650 euro), Winter Pack (350 euro) of Style Pack (890 euro). Tenslotte is er ook een elektrisch schuifdak beschikbaar voor de ronde meerprijs van 1.000 euro.

Rijtest: SsangYong Tivoli 1.6 e-XGi160 AWD Automatic

Rijtest: SsangYong Tivoli 1.6 e-XGi160 AWD AutomaticRijtest: SsangYong Tivoli 1.6 e-XGi160 AWD Automatic

Nog zo’n optie die je volgens ons dan weer beter achterwege laat is die van de vierwielaandrijving. Met dergelijk beperkt vermogen, ons klimaat en een meerprijs van toch 2.000 euro zijn er immers onvoldoende voordelen gekoppeld aan de nadelen zoals een hoger verbruik of het meergewicht dat nu eenmaal inherent is aan de configuratie – Ook al gaat het hier om een ‘slimme’ vierwielaandrijving die à la Haldex de achterste wielen pas laat meewerken wanneer er vooraan wielslip gedetecteerd wordt. Gelukkig kan je zowel de benzine- als dieselvariant los van de 2×4- of 4×4-configuratie combineren met elk van de drie uitrustingsniveau’s zijnde ‘Crystal’, ‘Quartz’ en ‘Sapphire’. Standaard is de Tivoli overigens al goed uitgerust met een resem elektronische waakhonden, 7 airbags, LED-dagrijverlichting, airco, elektrisch inklapbare buitenspiegels met geïntegreerd knipperlichten, drie stuurmodi (hoewel compleet overbodig bevonden), 16-duims lichtmetalen velgen en ga zo maar door.

Rijtest: SsangYong Tivoli 1.6 e-XGi160 AWD AutomaticRijtest: SsangYong Tivoli 1.6 e-XGi160 AWD Automatic

Door de configuratie van onze testauto van dienst zit je natuurlijk ver van zijn basisprijs van 14.990 euro verwijderd. Toch staat de Tivoli scherp in de markt dankzij de keuze om op de Belgische markt standaard zaken zoals airco aan te bieden daar waar dit bij iets goedkopere concurrenten vaak een dure, maar vaak essentiële optie is. Hoe het dan komt dat de Koreanen de Tivoli zo knap in de markt geprijsd krijgen? Onderhuids is het allemaal iets conservatiever gebleven met een ophanging die duidelijk kleine 16-duimers verkiest boven de street cred van de optionele 18″ jetsers. En ook scherpe dwarsregels of andere scherpe oneffenheden worden vaak minder goed verteerd dan bij bepaalde concurrenten. Niet dat de Tivoli daarom oncomfortabel is. Maar het zijn nu eenmaal duidelijk klemtonen die maken dat de kleine crossover, ondanks een Europees design en degelijk materiaalgebruik, zich kan onderscheiden van de concurrentie. En dan denken we voornamelijk aan modellen zoals de Renault Captur, Nissan Juke, Opel Mokka, Dacia Duster, Fiat 500L Trekking, Suzuki Vitara of misschien zelfs Mazda CX-3.

Conclusie
De Ssangyong Tivoli kan je hier terugvinden in één van de ongeveer 45 showrooms die ons Belgenland rijk is vanaf 14.990 euro in standaard uitrustingsniveau Crystal. De hogere niveau’s Quartz en Sapphire kosten respectievelijk minstens 18.990 euro en 22.490 euro. Wie zich dus een beetje weet in te houden qua opties slaagt er vrij makkelijk in dicht bij zijn aantrekkelijke vanafprijs van minder dan 15.000 euro te blijven. De dieselmotorisatie van 115 pk en 300 Nm is er vanaf 17.490 euro en ziet zijn prijs oplopen tot net geen 25.000 euro.

Overzicht:
+ Frisse looks
+ Bouwkwaliteit
+ Vanafprijs
+ Uitrusting
+ Standaard 5 jaar garantie/bijstand

+/- Beperkt dealernet

– Voorlopig beperkte hoeveelheid motoren
– Trage automaat

Rijtest: SsangYong Tivoli 1.6 e-XGi160 AWD Automatic

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye