Kort Getest: Toyota Mirai (waterstof)Op 22 april, Earth Day, opende in Zaventem het eerste publiek toegankelijke waterstoftankstation en dat is het startschot voor de commercialisatie van de Toyota Mirai!.

Terwijl zowat alle mainstream constructeurs intussen een elektrische en/of hybride auto in de aanbieding hebben, zijn er heel wat merken ook bezig met een door waterstof aangedreven auto. De voordelen tegenover puur elektrische auto’s en klassieke hybrides zijn nu eenmaal legio. Enerzijds tank je in ongeveer 3 à 5 minuten, anderzijds is het rijbereik vandaag al vergelijkbaar met dat van een auto met klassieke verbrandingsmotor. Niet toevallig zien heel wat daarom een grote toekomst voor deze alternatieve, groene brandstof. Maar net zoals de elektrische auto in een nog niet zo ver verleden ontbreekt het de waterstofauto aan tankstations. Het klassieke ‘kip en ei’-verhaal zeg maar. En daar wil een groot consortium van bedrijven samen met de EU nu verandering in brengen.

Kort Getest: Toyota Mirai (waterstof)

Een van de technische partners die het tankstation in Zaventem mee hielp realiseren is Toyota. De Japanse autoconstructeur kennen we vooral van hun hybrides, maar doet al sinds 1992 onderzoek en ontwikkeling om tot een commercieel haalbare productiewagen te komen. Mirai, Japans voor toekomst, is daarvan na meer dan twee decennia de exponent en is de eerste waterstofauto van Toyota die voor het grote publiek beschikbaar is. Met een prijskaartje van meer dan 70.000 euro wordt daarom eerst naar de bedrijfswereld gekeken die de Mirai kan leasen voor zo’n 1.000 euro per maand. Nog steeds een hele hap gezien de beperkte tankinfrastructuur, maar met een rijbereik van meer dan 500 km en de mogelijkheid tot tanken in minder dan 5 minuten heeft de Mirai, net als andere commercieel beschikbare waterstofauto’s zoals de Hyundai ix35 FCEV, sterke troeven. Tevens is er vanuit de industrie grote interesse om op relatief korte termijn het aantal punten waar je waterstof kunt tanken gevoelig uit te breiden. Dankzij partners zoals DATS24, eigendom van de Colruyt-groep, zou er tegen 2020 minstens één waterstoftankstation binnen een straal van 25 km beschikbaar moeten zijn. De reële slaagkans van waterstof als alternatieve brandstoffen wordt op die manier erg concreet. Ook al kost zo’n tankstation op dit moment nog tussen de 1,5 en 1,7 miljoen euro.

Kort Getest: Toyota Mirai (waterstof)

Kort Getest: Toyota Mirai (waterstof)Kort Getest: Toyota Mirai (waterstof)

Los van het waterstoftankstation zijn we uiteraard erg benieuwd naar de rij-ervaring aan boord van de Mirai. De Mirai mag er dan nogal futuristisch uitzien, je rijdt hem in overgrote mate als een klassieke hybride. Dat wil zeggen instappen, powerknop drukken en via het klassieke Toyota hybridehendeltje in ‘D’ zetten. De Mirai gebruikt Toyota’s brandstofcelsysteem TFCS (Toyota Fuel Cell System) dat brandstofceltechnologie combineert met hybridetechnologie. De TFCS drijft de Mirai dus niet rechtstreeks aan maar produceert elektriciteit uit waterstof waarmee de NIMH-batterijen worden opgeladen, waarop de batterij dan weer de energie aanlevert die de wielen aandrijft. Een proces dat net zoals in een puur elektrisch aangedreven auto zo goed als geruisloos is.

Kort Getest: Toyota Mirai (waterstof)

Na een korte testrit over een gevarieerd parcours kunnen we Mirai rijden nog het best omschrijven als een combinatie tussen een klassieke hybride en een puur elektrisch aangedreven auto. De Mirai is een uit de kluiten gewassen auto met een futuristisch uitziend exterieur en een ruim interieur met alle moderne veiligheids- en comfortsnufjes die ondanks zijn stille werking de nodige koppen doet draai-en. Ondanks de afmetingen en de riante binnenruimte is de koffer echter wel niet zo ruim als je op het eerste zich zou vermoeden. Het gevolg van de TFCS vooraan en de waterstofbrandstoftank op de achteras. Maar aangezien beide systemen in de nabije toekomst enkel efficiënter en kleiner zullen worden, heeft de waterstofauto ook wat dat betreft veel kans op slagen.

Conclusie
Momenteel wordt de waterstof die je in Zaventem tankt nog gewonnen uit aardgas. Maar in theorie kan je waterstof op eender welk manier produceren. Zo is het niet eens ondankbaar dat een station dankzij zonnepanelen of windenergie zelf bedruipend wordt. Daardoor zou de groene cirkel pas echt rond zijn en wordt CO2-neutraal rijden pas écht mogelijk. Hoewel de technologie achter rijden op waterstof al ver geëvolueerd is, staat de sector op tal van vlakken nog maar in zijn kinderschoenen. Het beloven in elk geval interessante tijden te worden voor alternatieve en groene aandrijvingen. Want niet alleen Toyota en Hyundai zijn momenteel bezig met waterstof, maar ook andere constructeurs zoals Honda, BMW, Mercedes, VAG, Ford, FIAT, GM en Mazda.

Overzicht:
+ Milieuvriendelijk
+ Futuristisch
+ Ruim interieur / koffer

+/- Eindelijk één waterstoftankstation in België

– Stevige prijs
– Technologie nog in de kinderschoenen

Kort Getest: Toyota Mirai (waterstof)

Tekst: Pieter Ameye