Rijtest: Mazda2 Skyactiv-G 1.5 90 pk SkydriveDe nieuwe Mazda 2 wordt gezegend met Mazda’s Skyactiv technologie en het knappe Kodo design. Groenlicht.be ging op pad met de 1.5 benzine en zag dat het goed was.

De eerste generatie Mazda zag het levenslicht in 2012 en werd ontwikkeld in samenwerking met Ford, toch genoot de Japanner lang niet de populariteit van zijn tweelingbroer. Iets waar de nieuwe Mazda 2 verandering wil in brengen. De neofiet smoelt dankzij de invloeden van de Kodo-designtaal in elk geval een stuk eigenzinniger dan zijn voorganger en wisselt gelijk ook het gedeelde platform met dat van de CX-3 crossover. Daardoor is driedeurs uit de catalogus verdwenen en is de vijfdeurs ook een stukje groter geworden. Ondanks de toegenomen afmetingen nam het gewicht af met 7% en werd de carrosserie 22% stijver. Andere ingrepen zorgen dan weer voor een verdere afname van rij-, rol- en windgeluiden en trillingen van de motor.

Rijtest: Mazda2 Skyactiv-G 1.5 90 pk Skydrive

Mazda biedt de 1.5 Skyactiv-G benzine aan met zowel 75 pk, 90 pk als 115 pk. Terwijl de 75 pk versie geen recht heeft op een efficient 4-2-1 uitlaatspruitstuk en een ultra hoge compressie van 14:1, hebben zowel de 90 en 115 pk varianten dat wel. Die laatste krijgt – net als de dieselversie – ook standaard een manuele zesbak waar de andere versies recht hebben op een manuele vijfbak. Wie liever een automaat heeft kan enkel terecht bij de 90 pk sterke benzine.

Rijtest: Mazda2 Skyactiv-G 1.5 90 pk SkydriveRijtest: Mazda2 Skyactiv-G 1.5 90 pk Skydrive

Aan boord van de nieuwe Mazda 2 is het niet zozeer de toegenomen ruimte of technische karakteristieken die indruk maken, maar vooral het strakke en overzichtelijke dashboard dat net zoals in de CX-3 tezelfdertijd sober en modern oogt. De gebruikte materialen zijn in overgrote mate coherent qua look en feel, terwijl het design ook ergonomisch goed scoort. Het heeft er mogelijk mee te maken dat de persoon die verantwoordelijk is voor het exterieur ook aan de binnenkant aan de slag is mogen gaan. Strak, gebruiksvriendelijk en degelijk. Drie woorden die het interieur van de Mazda 2 perfect samenvatten. Mede dankzij Mazda’s gebruiksvriendelijke infotainmentsysteem met touchscreen en ronde controller dat veel wegheeft van een vereenvoudigde iDrive. Jammer genoeg mist deze 2 wel de grote toerenteller en digitaal snelheidsdisplay van de CX-3. Maar dat is zowat het enige minpunt(je) welk we er konden uitlichten.

Rijtest: Mazda2 Skyactiv-G 1.5 90 pk Skydrive

Rijtest: Mazda2 Skyactiv-G 1.5 90 pk SkydriveRijtest: Mazda2 Skyactiv-G 1.5 90 pk Skydrive

Hoewel de Mazda 2 ook te verkrijgen valt met een 1.5 dieselmotor lijkt ons de benzine de logische keus te zijn. De 1.5 is niet alleen stil en geraffineerd, maar valt ook best zuinig te rijden en zit de stadsmini als gegoten. Hoewel de verzetten nogal lang zijn als je richting toerenlimiet wilt gaan is de motor onderin krachtig genoeg om in zekere zin op koppel te rijden. Daardoor zal je je niet snel genoodzaakt voelen tot 4, 5, of 6.000 tpm te gaan. Daarvoor zijn de verzetten ook iets te lang. Zo doe je bijna 150 km/h bij 6.000 tpm in derde versnelling – in Duitsland uiteraard. Geen verplicht nummer dus, ook al produceert de motor zijn piekvermogen pas bij 6.000 tpm. Het koppelcijfer van 148 Nm piekt dan weer bij 4.000 tpm. Hoewel het uiteraard altijd meer mag zijn lijkt ons de 90 pk versie een goed compromis tussen prijs en prestaties. Al was het maar vanwege de extra souplesse doorheen de toeren. De manuele vijfbak toont zich naar goede Mazda-gewoonte voortreffelijk met een lichte maar precieze en korte slag.

Rijtest: Mazda2 Skyactiv-G 1.5 90 pk Skydrive

De nieuwe Mazda 2 zet niet meteen een nieuwe maatstaf op dynamisch vlak maar stelt daarin zeker ook niet teleur. Integendeel zelfs, het autootje voelt licht aan – en dat is het ook – met een vrij scherp stuurgedrag en laat zich het best genieten tot op 7 of 8/10 van zijn kunnen. Beter dan voor dat laatste tikkeltje scherpte te gaan gingen de ingenieurs vermoedelijk voor extra comfort. En dat lijkt is gezien het type auto maar logisch ook. De Ford Fiesta mag dan nog steeds de fijnst sturen mini-hatch zijn, de Mazda 2 countert met fijner design en een meer ergonomisch interieur dat intuïtiever te bedienen valt.

Conclusie

Prijzen voor de Mazda 2 starten bij 12.990 euro. Daarvoor krijg je een 75 pk sterke 1.5 Skyactiv-G benzine in Skymove-trim met standaard onder andere vertrekhulp bij hellingen, twee frontairbags, zijairbags vooraan en gordijnairbags voor- en achteraan, elektrisch bediende ruiten voor/achter, elektrisch verstelbare buitenspiegels, halogeenkoplampen met dagrijlichten, AM/FM-radio, USB- en AUX-aansluiting, 4 luidsprekers, in de hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, een in de hoogte verstelbare bestuurderszetel en stuurwielbedieningen voor audio. Voor 1.300 euro extra opteer je voor de Skydrive-afwerking met nog eens elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels in koetswerkkleur, bluetooth, cruise control, manuele airconditioning en neerklapbare achterbank in 60/40 verhouding. De 90 pk sterke variant zoals door ons getest kost minstens 15.090 euro maar is standaard uitgerust in Skydrive-trim en heeft zoals reeds gezegd een meer verfijnde versie van de in sé zelfde motor. De meest krachtige, 115 pk sterke versie kost minstens 20.790 euro maar heeft wel recht op een zes- in plaats van standaard vijfbak en komt standaard in het hoogte uitrustingsvieau ‘Skycruise’. Dieselrijden kan enkel met de 105 pk sterke 1.5 Skyactiv-D en dat vanaf 16.840 euro.

Overzicht:
Fris design
+ Gebruiksgemak
+ Rijgedrag

– Digitale snelheidsaanduiding enkel bij ‘Skycruise’ uitrustingsniveau

Rijtest: Mazda2 Skyactiv-G 1.5 90 pk Skydrive

Tekst: Pieter Ameye